65.000 euro per vrachtwagen: Britse vis staat te rotten in file bij Dover

Het is de drukste week van het jaar voor de Britse vissers, maar die zien hun winsten letterlijk in de zee verdwijnen of verdampen. Door het slot op de grenzen staan ettelijke tonnen vis te wachten op transport dat wellicht te laat komt.

48 uur, zo lang blijven de schaaldieren die Groot-Brittannië uitvoert naar het continent, leven. Als die klok afloopt, moeten ze hun weg gevonden hebben naar Frankrijk, anders worden ze niet goed bevonden. Net in de drukste week van het jaar, wanneer vis op het feestmenu staat, zijn de Britse grenzen naar het continent echter afgesloten door een extra besmettelijke variant op Covid-19. Dat leverde al hallucinante beelden op.

65.000 euro per container

En dat is een dure grap. Aan elke container zeeduivel, kreeft of Schotse zalm in de rij naar Dover hangt een prijskaartje van 65.000 euro, soms nog meer. Als de vrachtwagens niet op tijd in Calais raken, keldert de opbrengst naar exact nul euro.

‘Dit is de belangrijkste week van het jaar en ze zit vast in een soort orkaan’, zucht Jimmy Buchan, CEO van de Scottish Seafood Association. ‘Er was al brexit, nu Covid en dan nog verdere maatregelen voor de besmettelijkere Covid.’

Terug in zee

Alleen al in de Schotse zalm is er zowat 6,5 miljoen pond verloren gegaan, weet de Scottish Salmon Producers Organization. Volgens hen moet de overheid nu dringend alle opties bekijken om de handel zo snel mogelijk opnieuw te laten doorgaan. Sommige vissers worden namelijk wanhopig en gooien de nog-levende vangst, zoals langoustines en kreeften, terug in zee. Zo ligt die tenminste niet te rotten.

Maar ook de interne markt is helemaal verstoord. Normaal betaalt u voor een kilo schelvis zowat drie pond, vier euro, in de groothandel. Dat is nu gestegen naar 5 pond. De vangst voor de Europese markt is dan weer goedkoop te krijgen – Britse supermarktketens waren namelijk al bevoorraad. Voor een kilo zeeduivel betaalt u nu 2 pond.

Lees ook:

Meer