Het Model 3, de derde wagen van Tesla, maakt binnenkort zijn intrede op de markt. Met een prijs van ongeveer 29.700 euro zou die wagen – in tegenstelling tot de veel duurdere modellen S en X van de pionier in elektrische wagens- wel op de belangstelling van een breder publiek kunnen rekenen. Het Model 3 werd dan ook al vergeleken met het beroemde Model T van Ford.
Maar voor die lage prijs, krijg je niet alles wat Tesla te bieden heeft. Meer nog: eigenlijk komen er nog vele duizenden euro bij!
Maar dat ‘lage’ prijskaartje dekt niet de volledige lading. Je moet nog btw betalen op de wagen, een laadpaal installeren en wil je meer dan 350 km per volle batterij rijden, zal je wat euro’s moeten opleggen. Ook de typische Tesla-optie ‘autopiloot’ zit niet standaard in de wagen. Hoeveel de ‘betaalbare’ Tesla echt zal kosten? Reken maar zo’n 50.000 euro.
‘Long Range‘ versie +7.573 euro
Allereerst is er bij die prijs geen btw meegerekend. In België betaal je 21% btw op een auto en dat komt neer op zo’n 6.237 euro extra. Je start dus met rekenen bij 35.937 euro. Als je er verder niets aan toevoegt, blijft dat de ‘basisprijs’. Maar de nieuwe Tesla is te verkrijgen in twee modellen. Het basismodel kan 350 km rijden met een volle batterij en bereikt een topsnelheid van 210 km per uur. De ‘Long Range‘ versie kan sneller opladen en de batterij gaat ook langer mee: 500 km. Hij heeft een beter acceleratievermogen en gaat een halve seconde sneller naar 96 km/u, in 5,1 seconden. Zijn topsnelheid is 225 km/u. Voor die ‘Long Range‘ versie betaal je 9.000 dollar extra, zo’n 7.573 euro. Als je dus volledig wilt genieten van wat Tesla kan, staat de teller al op 45.100 euro inclusief btw.
‘Autopiloot’ +4.209 euro
Een van Tesla’s beroemdste functies is de ‘autopiloot’ waar de bestuurder alle mogelijke hulp krijgt van technologie op het gebied van veiligheid. Je auto rijdt ’s ochtends zichzelf uit de garage en parkeert zich ’s avonds terwijl jij weer naar binnen gaat. In de Tesla zit standaard alle hardware om er een zelfrijdende auto van te maken: acht camera’s, één radar en 12 ultrasone sensoren. Maar wil je ‘autopiloot’ dan zal je de software moeten kopen, zo’n 4.209 euro. Je kan die beperkte ‘autopiloot’ nog eens extra upgraden naar ‘volledig zelfrijdende besturing’ voor 2.525 euro. Dan brengt de auto je van A naar B zonder dat je de pedalen of het stuur moet aanraken. Kies je voor de tweede optie dan kost de ‘goedkope’ Tesla al 53.248 euro.
Sportwielen, andere kleur en luxe-interieur: +6.314 euro
Het zit natuurlijk niet allemaal vanbinnen, ook het uiterlijk van de nieuwe Tesla kan je upgraden. Model 3 komt standaard in het zwart, voor eender welke andere kleur betaal je 842 euro extra. Fan van sportwielen? 1.263 euro extra. Voor een luxe-interieur met glazen dak en zetelverwarming betaal je 4.209 euro extra. Een Model 3 met alle opties erop en eraan, zal je inclusief btw 60.888 euro kosten, ruim het dubbele van de basisprijs die overal beloofd wordt.
Geen gratis laadcredits
De eigenaars van een Tesla Model S en Model X, krijgen elk jaar Supercharging-credits ter waarde van 400 kWh (266 km) waarmee ze gratis kunnen laden. Die credits worden niet aan Model 3-eigenaars gegeven. Bovendien zal je een adapter moeten kopen om thuis te kunnen opladen op het huis-tuin-keuken-stopcontact. Natuurlijk is het sneller en veiliger opladen met een laadpaal. Die kan je laten installeren door een elektricien. De prijs van de installatie hangt af van huis tot huis en schommelt tussen 300 en 1000euro. Tanken kan ook in het openbaar, maar daar ben je meer kwijt. Toch blijft de prijs van elektrische brandstof lager dan die bij een dieselwagen. Een Tesla verbruikt zo’n 3 euro per 100 km, een dieselwagen 6 euro per 100 km.
De investering in een elektrische wagen gaat in België gepaard met een premie. Die moet worden aangevraagd en het bedrag ervan zakt elk jaar. Voor een Tesla Model 3 kan je tussen de 2.000 en 4.000 euro krijgen, maar daar betaal je nog niet alle extra kosten mee terug. Een nieuw kleurtje (840 euro) en een set sportwielen (1.263 euro) zal je ervan kunnen kopen.