‘West-Europese landen zijn ’s werelds grootste investeerders in batterijen’

In 2020 registreerden de analisten van ratingbureau Fitch Solutions 37 productieprojecten voor batterijen voor elektrische wagens. Het gaat over een waarde van 17,49 miljard euro (of 21,04 miljard dollar). De projecten gaan van de productie van batterijcellen en -pakketten zelf, tot anodematerialen en accubakken. West-Europa eiste met 17 projecten het grootste aantal op. Daarnaast had de regio de grootste gecombineerde investeringswaarde, met 9,1 miljard dollar.

Dit bezorgde de regio een aandeel van 43,5 procent in de totale wereldwijde investeringen in projecten voor de productie van batterijen, meldt Fitch.

Bron: Fitch Solutions en zerohedge.com

Het overzicht van de projecten geeft een idee van welke regio’s het meest actief zijn in de ontwikkeling van een gelokaliseerde toeleveringsketen. Daarnaast biedt het ook het inzicht welke landen binnen die regio’s de grootste begunstigden hiervan zijn.

Duitsland

Op nationaal niveau voerde Duitsland de regio aan met 10 van de 17 geregistreerde projecten. Het grootste project in Duitsland is de 2 miljard dollar kostende fabriek voor batterijcellen van SVOLT, met een capaciteit van 24 GWh per jaar.

Deze activiteit in Duitsland ‘weerspiegelt de drang van de grote autofabrikanten van het land om zwaar te investeren in eigen productie van elektrische wagens’, klinkt het bij Fitch. Volkswagen, Daimler en BMW zijn allemaal bezig met eigen projecten voor de productie van accupakketten. Daaruit blijkt ‘de actievere rol die autofabrikanten in de toeleveringsketen op zich nemen’.

In ons land is het vooral Volvo Gent dat zich bezighoudt met batterijen voor elektrische wagens.

Hongarije en Polen

In Oost-Europa worden de projecten gedomineerd door Hongarije en Polen, en hebben ze vooral betrekking op batterijcomponenten. Daarmee worden bestaande faciliteiten in deze landen bevoorraad. 

Nog volgens Fitch wijst dit op ‘de kracht van deze twee landen als autoproductielocaties in het algemeen, en op hun vermogen om met hightechproducten hogerop te komen in de waardeketen’.

Het Zuid-Koreaanse SK Innovation is bijvoorbeeld van plan zijn derde fabriek te bouwen in Hongarije. Dit is de Europese basis van het bedrijf geworden.

China en Indonesië

Veel van de investeringen in deze regio’s zijn geprikkeld door de wens om minder afhankelijk te worden van China voor de levering van batterijen en aanverwante componenten. Niettemin blijkt uit de projecten voor Azië dat China nog steeds een populair investeringsoord is. De Oost-Aziatische reus heeft immers de grootste markt voor elektrische wagens ter wereld.

Fitch meldt dat drie van de acht gecontroleerde projecten in Azië betrekking hadden op China. Deze hadden een totale waarde van 2,6 miljard dollar. Het grootste project betrof een joint venture van 1,2 miljard dollar tussen Geely en CATL voor een nieuwe batterijfabriek.

CATL stond ook aan de basis van de grootste investering in de hele Aziatische regio, met 5 miljard dollar. Deze som was voor een nieuwe batterijfabriek in Indonesië.

Het bedrijf heeft er ook mee ingestemd dat 60 procent van het nikkel dat bij de productie van batterijen in de fabriek wordt gebruikt, lokaal zal worden aangekocht. Dit geeft volgens het ratingbureau aan dat Indonesië het potentieel heeft om een belangrijke speler te worden in de ontwikkeling van een Zuidoost-Aziatische toeleveringsketen voor batterijen.

(am)

Meer