Hoogste vakbondsman: ‘BMW moet voor volledig elektrisch kiezen’

BMW elektrische modellen
In de fabriek van Leipzig is inmiddels de productie van het model BMW i8 gestopt. In totaal werden van het type 20.488 exemplaren geproduceerd. – Jan Woitas /Picture Alliance

De Duitse autobouwer BMW moet van koers veranderen. De constructeur moet zich voortaan toeleggen op een technologie-platform dat uitsluitend op de bouw van elektrische wagens is gericht. Dat betoogde Manfred Schoch, voorzitter van de ondernemingsraad van de Duitse autobouwer, in een gesprek met het magazine Der Spiegel.

Manfred Schoch van de machtige vakbond IG Metall merkte op dat BMW moet afstappen van modellen die zowel met een elektrische aandrijving als met verbrandingsmotoren kunnen worden geleverd.

Concurrentie

‘Alleen met een eigen gespecialiseerde e-architectuur kunnen we volop de voordelen van de elektrische wagen uitbuiten,’ waarschuwde Schoch. Hij voegde eraan toe dat een gespecialiseerd elektrisch platform noodzakelijk is om te vermijden dat de Duitse autobouwer zou worden ingehaald door concurrenten uit Californië (Tesla) of China.

Der Spiegel benadrukte dat een aantal managers van BMW al enige tijd intern op een nieuwe elektrische strategie aandringen. ‘Die managers hopen dat het bedrijf nu snel overschakelt op de ontwikkeling van een exclusief elektrisch platform,’ aldus de krant. ‘Dat zou de auto’s lichter maken en een groter batterijbereik kunnen bezorgen. Die omschakeling zou ook een ruimer interieur mogelijk maken.’

In een reactie zei een woordvoerder van BMW echter dat het bedrijf momenteel optimaal is gepositioneerd. Verdere commentaar wenste de woordvoerder niet te geven. Hij stelde daarbij dat de onderneming niet reageert op speculaties over interne discussies.

Kloof

Met de lancering van het model i3 zeven jaar geleden leek BMW op het gebied van elektrische mobiliteit een trendsetter te worden. ‘Sindsdien is er echter niet veel meer gebeurd,’ zeggen critici.

‘BMW probeert met zijn modellen zowel op de liefhebbers van de nieuwe elektrische aandrijving als de traditionele verbrandingsmotoren te mikken. Het feit dat het bedrijf nalaat de elektrische revolutie in zijn sector volledig te adopteren, zou wel eens een grote vergissing kunnen zijn.’

‘BMW lijkt pas nu te denken aan een specifiek chassis voor elektrisch wagens. Dit betekent echter dat die lijn pas over vijf tot zeven jaar de eerste wagens zal opleveren. Op dat ogenblik kan het bedrijf op het gebied van elektrische aandrijving echter mogelijk al zo’n grote achterstand hebben opgelopen dat het nooit meer zal lukken om die kloof op te halen.’