CATL biedt uitzicht op elektrische batterij zonder dure grondstoffen

Het Chinese bedrijf Contemporary Amperex Technology (CATL) werkt aan de bouw van een nieuw type batterij voor elektrische voertuigen. Daarbij zal geen gebruik meer moeten worden gemaakt van dure grondstoffen zoals nikkel of kobalt. Dat betoogde Meng Xiangfeng, bestuurslid van het concern, tijdens een sectorconferentie die door de China Association of Automobile Manufacturers in Shanghai werd georganiseerd.

Nikkel en kobalt zijn momenteel cruciale onderdelen van de batterijen die elektrische voertuigen aandrijven. Het gebruik van die grondstoffen is echter de belangrijkste reden voor de hoge kostprijs van de autobatterijen.

Bedrijven zoals het Japanse Panasonic of het Zuid-Koreaanse LG Chem, leidinggevende fabrikanten van deze autobatterijen, proberen dan ook het gebruik van dergelijke grondstoffen te beperken.

Elon Musk, topman van autobouwer Tesla, drong er bij de mijnbedrijven al op aan om grotere hoeveelheden nikkel te produceren. Hij waarschuwde dat de dure batterijen een grote hindernis blijven voor de groei van zijn bedrijf en de hele sector.

CATL produceert batterijen voor een reeks autobouwers zoals Tesla, Toyota, Honda, Volkswagen en Daimler. ‘Het nieuwe batterijtype zal in belangrijke mate verschillen van de bestaande technologie,’ benadrukte Meng Xiangfeng. ‘Er zullen ook geen dure metalen zoals nikkel of kobalt meer moeten worden ingezet.’

Hij gaf echter geen verdere details over de samenstelling of het prijsniveau van het nieuwe batterijtype.

800 kilometer

Daarnaast werkt het bedrijf ook aan de ontwikkeling van een nieuwe technologie die de batterijcellen rechtstreeks in de carrosserie van het elektrisch voertuig integreert. In nagenoeg alle moderne elektrische voertuigen worden de batterijen op dit ogenblik in een grote en zware behuizing in de bodemplaat van de auto gemonteerd.

Met de nieuwe technologie van CATL zou die constructie echter overbodig worden. Hierdoor zou een belangrijke gewichtsbesparing kunnen worden gerealiseerd. Daardoor zou op een groter bereik kunnen worden gerekend. De technologie zou toelaten een afstand van 800 kilometer af te leggen vooraleer de batterij opnieuw te moeten opgeladen.

Met deze nieuwe technologie zou de elektrisch auto ook niet langer duurder zijn dan een exemplaar met een verbrandingsmotor. CATL hoopt zijn nieuwe technologie tegen eind dit decennium op de markt te kunnen brengen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.