“Werkgevers moeten het brein van hun werknemers beter leren kennen en initiatieven beter afstemmen”

Het welbevinden van je werknemers is belangrijk. Maar volgens Elke Geraerts, doctor in de psychologie en CEO bij Better Minds at Work, luisteren werkgevers te weinig naar het brein van hun werknemers. Aan Business AM gaf ze een aantal tips.


Beluister hier het volledige interview met Elke Geraerts:


De essentie: Volgens Geraerts halen werknemers veel rendement uit het beter begrijpen van hun werknemers. Het is essentieel om tijdig signalen van stress te herkennen, ook bij collega’s of werknemers.

  • “Werkgevers organiseren regelmatig initiatieven om het werk te bevorderen of de verbondenheid op het werk te verbeteren, maar zonder al te veel rekening te houden met het brein van hun medewerkers. Men organiseert een landschapskantoor, zonder te beseffen dat dit misschien niet zo ideaal is voor het brein. Managers zouden lessen moeten krijgen over het brein zodat ze het beter begrijpen. Daardoor kunnen ze hun initiatieven beter afstemmen op het functioneren van het brein van de medewerkers”, vertelt Geraerts.
  • “Ik kan goed begrijpen dat ondernemers zich afvragen of ze hier ook mee bezig moeten zijn. Maar uiteraard wil je wel een medewerker die zo fit mogelijk aan de dag begint, mentaal en fysiek. En als je daar als werkgever een positieve impact op kan creëren, dan heb je er baat bij om dat toch te doen. Met kleine initiatieven en sensibilisering over het brein kan je een grote impact creëren op de werkprocessen in de organisatie en daarmee ook op de focus, de productiviteit en het rendement.”

Graduele fasering

  • “Als er een bepaalde stress in je werk sluipt, raak je gedemotiveerd en ben je overprikkeld, gaat je gedrag veranderen. Dat is een graduele fasering van een groene batterij naar een gele, een oranje en een rode fase. Al te vaak zeggen mensen dat ze een burn-out totaal niet hebben zien aankomen. Maar daar gaan wel maanden aan vooraf van allerlei signalen die ons brein ons geeft”, aldus Geraerts. “Met net wat meer bewustzijn zouden we een goeie manier kunnen vinden om die signalen terug de kop in te drukken en de oorzaak aan te pakken.”
  • “Wil je het welzijn bevorderen, dan moet je daar als werkgever ook op inspelen. Dat je het gesprek kan aangaan. Dat er een openheid is om het te hebben over emotionele kwetsbaarheid en dat je daardoor net collectief veerkrachtiger kan zijn als team. We zijn allemaal sociale wezens. Soms kunnen we daarin verengen wanneer we onder stress staan. Maar net dan is het zaak om die verbondenheid te creëren met collega’s.”

(ns)

Meer