Wereldwijd containervervoer laat absolute recordwinsten optekenen

De wereldwijde containervaart boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een gezamenlijke winst van 59,3 miljard dollar. Dit betekende een ruimschoots een verdrievoudiging tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen nochtans ook al een recordwinst kon worden gemeld. Dat is de conclusie van een rapport van consulent McCown.

“Het wereldwijde containervervoer kon nu al gedurende zes kwartalen op rij een recordwinst optekenen”, voeren de onderzoekers aan. “Ook de winstgevendheid van de activiteiten is in de containersector verder opgelopen.”

“De netto inkomsten vertegenwoordigden het voorbije kwartaal immers 45,1 procent van de omzet, tegenover 25,2 procent dezelfde periode vorig jaar. Tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar werd een winstgevendheid van 41,8 procent gemeld.”

Volumes

“Volgens alle financiële maatstaven heeft de containervaart het beste kwartaal uit zijn geschiedenis laten optekenen”, stipt McCown aan. “Bij de transportvolumes werd het voorbije kwartaal nochtans een daling met 1,8 procent opgetekend. Ook de laatste twee kwartalen van vorig jaar werden trouwens met een terugval van achtereenvolgens 1,1 procent en 1,2 procent geconfronteerd.”

McCown merkte eerder al op dat de containervaart uitstekende cijfers kon laten optekenen. “Tijdens het derde kwartaal van vorig jaar al genereerde de sector meer winsten dan de grote technologiebedrijven”, verduidelijkt McCown. “Ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar presteerde het containervervoer opnieuw beter dan Facebook, Amazon, Netflix en Google.”

“De containersector kon die kloof bovendien zelfs nog uitdiepen, aangezien de technologiebedrijven ook dit keer niet aan hun gebruikelijke seizoensgebonden winstdaling tijdens het eerste kwartaal van het jaar konden ontsnappen. In de containersector bleef daarentegen het seizoensgebonden dieptepunt achterwege.”

“De containersector heeft van de gevolgen van de coronapandemie kunnen profiteren”, betogen de analisten. “In het westen werd immers een verandering in de gewoontes van de consumenten – die vaker met online bestellingen werkten – vastgesteld. Dat viel samen met de sluiting van havens en fabrieken, waardoor de toeleveringsketens verstoord raakten.”

“Het tekort aan schepen blijft op een groot aantal routes het aanbod onderdrukken, waardoor de tarieven worden opgedreven. Momenteel zouden de trafieken nog altijd 13 procent onder hun normale niveau blijven.”

Langere termijn

In het rapport wordt nog opgemerkt dat de hoogste winstmarges werden opgetekend bij vervoerders die actief waren op de routes tussen enerzijds Azië en Europa en anderzijds Azië en Noord-Amerika, samen met sectorgenoten die de voorbije kwartalen over de capaciteit beschikten om nieuwe contracten te ondertekenen.

De grootste winst werd door Franse groep CMA CGM gemeld. Die rederij kon een positief resultaat van 7,5 miljard dollar inschrijven. De Deense vervoerder Maersk komt op de tweede plaats met een winst van 6,7 miljard dollar.

McCown zegt nog te verwachten dat het hogere winstniveau in de sector zich wellicht nog geruime tijd zal kunnen blijven manifesteren. “Het vervoer wordt immers meestal met contracten op middellange of lange termijn geregeld”, luidt het. “Zelfs wanneer de spotkoersen zouden dalen, zal het dan ook wellicht langer duren vooraleer ook de inkomsten van de vervoerders zullen terugvallen.”

Meer