Waanzin op de oceanen: “Icon of the Seas”

Samengevat: De “Icon of the Seas”, het grootste cruiseschip ter wereld, is gestart met haar eerste reis vanuit Miami naar de Caraïben. Met een lengte van 365 meter, 20 dekken, zeven zwembaden, 40 restaurants en capaciteit voor 7.600 passagiers en 2.350 bemanningsleden, belooft dit schip een nieuwe standaard in de cruise-industrie te zetten.

Waarom is dit belangrijk?

De lancering van de "Icon of the Seas" markeert een significante ontwikkeling in de cruise-industrie. Niet alleen vanwege de omvang en luxe, maar ook door de nadruk op milieuvriendelijkheid. Het schip vaart op vloeibaar gas, wat zou moeten resulteren in 25 procent minder CO2-uitstoot vergeleken met traditionele brandstoffen. Een claim die door milieu-activisten wordt weggelachen.

Plaats voor de bevolking van een kleine stad

In het nieuws. Het grootste cruiseschip ter wereld, Royal Caribbeans Icon of the Seas, is zaterdag vanuit Miami vertrokken op haar eerste reis, met aan boord wat neerkomt op de bevolking van een kleine stad.

  • Het schip heeft ruimte voor meer dan 5.600 passagiers (7.600 bij maximale capaciteit) en een bemanning van 2.350.
  • Het is 5 keer groter dan de Titanic.
  • Met een gewicht van 250.000 ton en een bouwkost van 2 miljard dollar biedt het schip een scala aan luxueuze voorzieningen, zoals het ‘Ultimate Family Townhouse’ met een eigen witte piketomheining, brievenbus en indoor glijbaan, te huur voor 80.000 dollar per week.
  • Aan boord zijn ook 50 muzikanten en komieken, evenals een 16-koppig orkest.

De Icon staat bol van nieuwe technologie

Zoom in. Het schip belooft een ongeëvenaarde ervaring met een breed scala aan eetgelegenheden en ontspanningsmogelijkheden.

  • De Icon staat bol van nieuwe technologie en beweert, ondanks zijn enorme omvang, milieuvriendelijker te zijn dan sommige kleinere cruiseschepen.
  • Ondanks de claim van de laagste CO2-uitstoot, waarschuwen experts voor greenwashing.
  • Studies wijzen uit dat schepen op vloeibaar gas 70-80% meer broeikasgasemissies kunnen uitstoten per reis dan schepen op conventionele brandstoffen, voornamelijk door het lekken van methaan, een gas dat 80 keer meer impact op het klimaat heeft dan CO2.
  • Maar de kwestie van methaanlekken en de daadwerkelijke milieu-impact van het schip blijft een punt van discussie onder milieuexperts.
  • Het schip beschikt ook over een systeem – microgolf-ondersteunde pyrolyse – voor het omzetten van afval naar energie-opwekkend gas, en een omgekeerde osmose systeem om bijna al het benodigde zoetwater te leveren, aldus de rederij Royal Caribbean.

Zoom out. De introductie van de “Icon of the Seas” brengt de bredere kwestie van duurzaamheid in de cruise-industrie onder de aandacht, waarbij vragen worden gesteld over de haalbaarheid van echt duurzaam cruisetoerisme.

  • Dit schip vertegenwoordigt een trend in de reisindustrie waarbij extreme luxe hand in hand gaat met pogingen om milieubewuster te zijn, een combinatie die de toekomstige richting van luxe vakanties zou kunnen bepalen.
Meer