Volgende editie 24 Uur van Le Mans rijdt met brandstof op basis van wijn

Het Franse bedrijf TotalEnergies werkt aan de productie van een hernieuwbare brandstof voor racewagens. Het nieuwe product zal vanaf volgens seizoen worden geïntroduceerd in de wedstrijden van het World Endurance Championship (WEC).

Dit betekent dat de brandstof onder meer zal worden gebruikt bij de volgende editie van de 24 uur van Le Mans en de European Le Mans Series (ELMS).

Wijnresten

De nieuwe brandstof is volgens TotalEnergies 100 procent hernieuwbaar. De brandstof zal worden geproduceerd op basis van wijnresten, zoals de wijnmoer en druivenpulp, uit de Franse landbouwindustrie. Dat product wordt na verschillende stappen – industriële fermentatie, destillatie en vervolgens dehydratatie – vervolgens gemengd met Ethyl-tert-butylether (Etbe), zelf een bijproduct gemaakt van ethanol.

Daarnaast worden aan de brandstof ook nog verschillende prestatie-additieven, afkomstig van de Excellium-technologie die door TotalEnergies is ontwikkeld, toegevoegd.

“Het gebruik van de nieuwe brandstof – Excellium Racing 100 – moet de uitstoot van koolstofdioxide door racewagens met minstens 65 procent verminderen”, merken experts bij TotalEnergies op. “De brandstof opent een nieuw hoofdstuk in de energietransitie van uithoudingsraces en de motorsport in het algemeen.”

Excellium Racing voldoet volgens de ontwikkelaars aan alle kwaliteiten die van racebrandstof worden gevraagd. Tevens beantwoordt de brandstof aan de vereisten die de autofabrikanten stellen en aan de nieuwste criteria voor duurzame brandstoffen die door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) naar voor zijn geschoven.

Cruciale pijler

TotalEnergies startte drie jaar geleden de samenwerking met de Automobile Club de l’Ouest (ACO), de organisator van de 24 Uur van Le Mans.

De divisie Additives and Fuels Solutions van het Franse concern stond daarbij onder meer in voor het ontwerp van de brandstof Excellium Endurance, die dit jaar voor de 24 uur van Le Mans werd gebruikt en die momenteel al 10 procent geavanceerde bio-ethanol bevat.

Patrick Pouyanné, topman van TotalEnergies, wijst er daarbij nog op dat geavanceerde biobrandstoffen een cruciale pijler vormen om de transportsector te helpen om de emissies van broeikasgassen op korte termijn al sterk te reduceren. “Excellium Racing 100 is daarvan een perfecte illustratie”, aldus Pouyanné.

(evb)

Meer