Topman: “Stellantis wil inkomsten tegen eind dit decennium verdubbelen”

Het autoconcern Stellantis, dat vorig jaar tot stand kwam door de fusie van Fiat Chrysler Automobiles en PSA Group, wil zijn jaarlijkse inkomsten tegen eind dit decennium tot ongeveer 300 miljard dollar verdubbelen. Daarbij wil het bedrijf ook de nadruk op elektrische aandrijving sterk opvoeren. Dat heeft Carlos Tavares, chief executive van Stellantis, gezegd.

Tegen dat ogenblik zou het bedrijf ook de uitstoot van koolstofdioxide met 50 procent willen verminderen. Acht jaar later zou Stellantis volledig klimaatneutraal moeten zijn geworden.

Merken

Carlos Tavares beklemtoonde dat Stellantis in zijn portefeuille van veertien verschillende automerken tegen eind dit decennium 75 verschillende elektrische modellen aan het publiek wil kunnen aanbieden. Het concern zou op dat ogenblik vijf miljoen elektrische wagens per jaar willen verkopen.

“In Europa zou de verkoop van Stellantis eind dit decennium voor 100 procent uit elektrische modellen moeten bestaan”, liet Tavares verstaan. “In de Verenigde Staten zouden elektrische wagens op dat ogenblik 50 procent van de totale verkoop van de groep moeten vertegenwoordigen.”

Daarnaast stelde Tavares dat de verkoop van zijn luxemerken Maserati, Alfa Romeo, DS en Lancia eveneens sterk zal worden opgedreven. Die merken vertegenwoordigen momenteel 4 procent van de totale inkomsten van het concern, maar tegen eind dit decennium zou dat aandeel tot 11 procent moeten worden opgevoerd.

“Daarbij zullen ook deze merken op dat ogenblik ook nog uitsluitend elektrische wagens verkopen”, beklemtoonde Tavares daarbij nog.

China

Tavares gaf ook meer duidelijkheid over de strategie die het concern in China wil volgen. Fiat Chrysler en PSA Group, de twee voorgangers van Stellantis, hadden het in dat Aziatische land in het verleden moeilijk om echt voet aan wal te zetten.

Stellantis lijkt ook in de toekomst voor de Chinese markt een voorzichtige aanpak te hanteren. Het concern zal in het Aziatische land slechts één volledige fabriek in stand houden. De andere productiecapaciteit zal voor derde partijen worden opengesteld, wat Stellantis tevens zou moeten toelaten de vaste kosten te verminderen.

De autogroep zou tegen eind dit decennium in China een jaarlijkse omzet van 20 miljard euro willen realiseren. Vorig jaar boekte het concern in China, India en Asia-Pacific in totaal 3,9 miljard euro inkomsten.

Maar ook in de toekomstvisie van het concern zou China – de grootste automarkt van de wereld – nog altijd minder dan 7 procent van de totale groepsomzet vertegenwoordigen. Stellantis wil op de Chinese markt wel meer inzetten op de invoer van modellen van Jeep en Maserati, die hogere winstmarges zouden kunnen opleveren.

Over twee jaar wil Stellantis in samenwerking met BMW tevens de technologie STLA Autodrive, gericht op autonome mobiliteit, op de markt brengen. Kort daarna plant het concern volgens Tavares ook de lancering van een systeem voor een semi-autonome besteldienst, ontwikkeld in samenwerking met Waymo, dochterbedrijf van Alphabet.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20