Automerken Stellantis krijgen tien jaar om zich te bewijzen

Automerken zoals Chrysler en Fiat krijgen van moederbedrijf Stellantis voldoende tijd om hun leefbaarheid te bewijzen. Dat heeft Carlos Tavares, chief executive van Stellantis, gezegd. Stellantis ontstond eerder dit jaar door de samensmelting van de Italiaans-Amerikaanse combinatie Fiat Chrysler Automobiles en diens Franse sectorgenoot PSA Group.

De fusiegroep omvat veertien verschillende merken, die momenteel echter niet allemaal even succesvol zijn. Tavares heeft echter beklemtoond dat de merken tien jaar tijd zullen krijgen om een leefbaar businessplan voor de toekomst op te stellen en voor te leggen.

Steun

Stellantis heeft de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall in portefeuille. Zowel in Noord-Amerika als Europa is de groep daarmee met een aantal populaire merken op de markt.

Maar andere entiteiten – zoals Alfa Romeo, Chrysler, Dodge of Fiat – worden met een verouderend aanbod geconfronteerd of dreigen met de emissiewetgeving in problemen te komen. Een aantal merken ondervindt ook moeilijkheden om de verkoop weer op gang te krijgen.

‘Op dit ogenblik houdt Stellantis van al zijn merken’, aldus Tavares, de voormalige topman van PSA Group, tijdens het online Automotive News World Congress webinar. ‘Elke entiteit krijgt een eigen chief executive die de kans krijgt om een businessplan op lange termijn op te stellen.’

‘Hij zal daarbij op de steun van het concern kunnen rekenen om producten en technologieën te lanceren om het merk te laten groeien en zijn bijdrage tot het geheel aan te tonen.’ Tavares voegde eraan toe dat Stellantis zijn eigen strategie voor het volgende decennium wellicht tegen eind dit jaar bekend zal maken.

Productcyclus

‘Elk merk zal in de aanpak van Tavares ongeveer anderhalve tot twee productcycli krijgen om zijn waarde te bewijzen’, aldus Stephanie Brinley, automotive-analist bij consulent IHS Markit. ‘Dat is een acceptabel tijdsbestek. Het is bijzonder moeilijk om een merk in één productcyclus te veranderen.’ 

Karl Brauer, analist bij iSeeCars.com, merkt op dat het Amerikaanse Chrysler wellicht de grootste uitdaging wacht. ‘Chrysler is binnen Stellantis het merk dat het minst op een duidelijke identiteit kan terugvallen’, aldus Brauer. ‘Het merk heeft zich de voorbije twintig jaar op verschillende manieren proberen te profileren, maar dat is nooit echt goed gelukt.’

Inmiddels is Jean-Philippe Imparato, voormalig topman van Peugeot, tot chief executive van Alfa Romeo aangesteld. Imparato moet het Italiaanse merk nieuw leven inblazen. Tim Kiniskis, voormalig chief executive van Dodge, heeft tijdelijk de leiding over Chrysler gekregen.

(lb)

Meer