Streamingdienst Quibi bekijkt half jaar na lancering al mogelijke verkoop

De videoapp Quibi, die in essentie filmpjes met korte verhalen toont, komt maar niet van de grond. Ondertussen onderzoekt het bedrijf, dat pas sinds april actief is, opties om de meubelen te redden.

Volgens bronnen van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal zijn er drie mogelijke scenario’s. Ofwel komt er een nieuwe kapitaalronde, ofwel gaat het bedrijf naar de beurs ofwel wordt het verkocht.

Mocht er een beursgang zijn, zal die niet op de traditionele manier gebeuren. De bedoeling is om een beursschelp, zoals dat heet, over te nemen en zo meteen te noteren.

Een beursschelp is een bedrijf zonder activiteiten dat toch een beursnotering heeft met als enige doel om bedrijven op een snelle manier naar de beurs te brengen. Allerlei formaliteiten als een prospectus zijn dan niet meer nodig. Onder meer de in ongenade geraakte beurshype Nikola trok op die manier naar de techbeurs Nasdaq.

Amper groei

Quibi heeft sinds zijn opstart nog niet echt potten gebroken. In zijn eerste week kon de app wel 1,7 miljoen abonnees aantrekken, maar sindsdien is die groei abrupt stilgevallen. In juni, een maand later, was dat aantal teruggevallen tot 1,3 miljoen en was de app 5 miljoen keer gedownload. Om maar te vergelijken: Disney+ kon er op zijn eerste dag al meer dan 10 miljoen gebruikers bijschrijven en zit ondertussen al aan meer dan 60 miljoen.

Sindsdien heeft Quibi geen cijfers meer bekendgemaakt, maar het is duidelijk dat het niet goed gaat. De aankondiging was nochtans veelbelovend. Grote studio’s als Walt Disney, 21st Century Fox en Sony Pictures schaarden zich achter de app. Als CEO werd Meg Whitman, CEO van Hewlett-Packard en eerder van de veilingsite eBay, aangetrokken. Voorzitter en bedenker Jeffrey Katzenberg richtte ooit de animatiestudio DreamWorks op. Quibi haalde nog voor zijn lancering 1,4 miljard euro op.

Coronacrisis

Toch mocht het allemaal niet zijn. De app steekt de slechte resultaten op de coronacrisis, maar dat klinkt ietwat ongeloofwaardig als we kijken naar andere streamingdiensten. Zowel Netflix als Disney+ vlamden dankzij de coronacrisis terwijl iedereen thuis zat. Al mikte Quibi met z’n kortere formats net nadrukkelijk op kijkers die tijdens een korte pendelrit of tijdens een lunchpauze snel een kwalitatieve mini-episode wilden bekijken, iets wat in deze thuiswerktijden een kleinere nood is bij potentiële gebruikers.

Quibi reageerde nog niet op de geruchten, maar zegt aan de Amerikaanse zakenwebsite Business Insider dat het ‘blijft zoeken naar manieren om het bedrijf verder uit te bouwen met de beste ervaringen voor klanten, de best mogelijke winst voor aandeelhouders en de beste kansen voor werknemers.’

Lees ook: Videodienst Quibi mikt op markt tussen Netflix en YouTube, maar bestaat die wel?

Meer