Streamingdienst Quibi vindt geen nieuwe abonnees

Jeffrey Katzenberg en Meg Whitman, het duo achter Quibi. – Quibi/Instagram

Quibi, het streamingplatform dat korte videoformats maakt, heeft al kort na de lancering grote moeite om nieuwe abonnees te werven.

Het is een vrij desastreuze start voor Quibi. Volgens mede-oprichter Jeffrey Katzenberg is de lancering in de soep gedraaid door het coronavirus. Maar volgens de CEO zullen enkele nieuwe mogelijkheden toch nog abonnees aantrekken, zoals delen op sociale media.

Geen Disney, geen YouTube

Quibi heeft momenteel 3,5 miljoen appdownloads op zijn naam staan, daarvan zijn 1,3 miljoen gebruikers actief. Er zijn geen cijfers over betalende abonnees.

Dat is nog erg ver van Disney Plus, dat intussen 55 miljoen abonnementen uitdeelde en YouTube, dat meer dan twee miljard gebruikers heeft. Dat duidt meteen op een aantal problemen met Quibi. De app is bijvoorbeeld niet overal te krijgen, zoals YouTube, of heeft geen uitgebreide bibliotheek zoals Disney. Dat maakt groeien erg moeilijk.

Pijnpunten

Volgens Katzenberg heeft een maand aan Quibi enkele pijnpunten blootgelegd. Zo kan u geen clips uit Quibi-reeksen delen op sociale media, waardoor er eerder weinig buzz is ontstaan. Dat is tenminste de theorie van de CEO. Binnenkort kan dat wel, blijft de vraag of dat nog op tijd zal zijn voor Quibi.

Daarnaast krijgt de streamingdienst er ook de mogelijjkheid bij om series op tv te streamen, wat eerder niet kon. Deze twee ingrepen moeten volgens Katzenberg de toekomstperspectieven van Quibi verbeteren.

Maar dat gaat mogelijk voorbij aan de realiteit. Het streaminglandschap zou al verzadigd kunnen zijn. Amazon Prime trekt steeds meer grote namen aan. Netflix heeft de plaats van kabeltelevisie ingenomen. En met Quibi gaat het gewoon niet zo goed.

Wie zit te wachten op Quibi?

De streamingdienst heeft momenteel geen hit lopen, de meeste producties krijgen middelmatige reviews. Daarnaast is het aantal abonnees gedaald ten opzichte van de lanceerdatum op 8 april, terwijl er door de coronacrisis op dit moment net meer gestreamd wordt op andere diensten.

Met andere woorden: Quibi probeert binnen te breken in een markt die de dienst niet echt nodig schijnt te hebben. Zelfs als Katzenberg de draaideur-technologie die Quibi vernieuwend moet maken, kan toepassen op niet-draaiende televisies, lijkt de streamingdienst een kort leven beschoren.