Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 06 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Streamingdienst Quibi vindt geen nieuwe abonnees

Logo Business AM
Lifestyle

12/05/2020 | Sofie Van Waeyenberghe | 3 min leestijd

Jeffrey Katzenberg et Meg Whitman, le duo derrière Quibi - Quibi/Instagram

Quibi, het streamingplatform dat korte videoformats maakt, heeft al kort na de lancering grote moeite om nieuwe abonnees te werven.

Het is een vrij desastreuze start voor Quibi. Volgens mede-oprichter Jeffrey Katzenberg is de lancering in de soep gedraaid door het coronavirus. Maar volgens de CEO zullen enkele nieuwe mogelijkheden toch nog abonnees aantrekken, zoals delen op sociale media.

Geen Disney, geen YouTube

Quibi heeft momenteel 3,5 miljoen appdownloads op zijn naam staan, daarvan zijn 1,3 miljoen gebruikers actief. Er zijn geen cijfers over betalende abonnees.

Dat is nog erg ver van Disney Plus, dat intussen 55 miljoen abonnementen uitdeelde en YouTube, dat meer dan twee miljard gebruikers heeft. Dat duidt meteen op een aantal problemen met Quibi. De app is bijvoorbeeld niet overal te krijgen, zoals YouTube, of heeft geen uitgebreide bibliotheek zoals Disney. Dat maakt groeien erg moeilijk.

Pijnpunten

Volgens Katzenberg heeft een maand aan Quibi enkele pijnpunten blootgelegd. Zo kan u geen clips uit Quibi-reeksen delen op sociale media, waardoor er eerder weinig buzz is ontstaan. Dat is tenminste de theorie van de CEO. Binnenkort kan dat wel, blijft de vraag of dat nog op tijd zal zijn voor Quibi.

Daarnaast krijgt de streamingdienst er ook de mogelijjkheid bij om series op tv te streamen, wat eerder niet kon. Deze twee ingrepen moeten volgens Katzenberg de toekomstperspectieven van Quibi verbeteren.

Maar dat gaat mogelijk voorbij aan de realiteit. Het streaminglandschap zou al verzadigd kunnen zijn. Amazon Prime trekt steeds meer grote namen aan. Netflix heeft de plaats van kabeltelevisie ingenomen. En met Quibi gaat het gewoon niet zo goed.

Wie zit te wachten op Quibi?

De streamingdienst heeft momenteel geen hit lopen, de meeste producties krijgen middelmatige reviews. Daarnaast is het aantal abonnees gedaald ten opzichte van de lanceerdatum op 8 april, terwijl er door de coronacrisis op dit moment net meer gestreamd wordt op andere diensten.

Met andere woorden: Quibi probeert binnen te breken in een markt die de dienst niet echt nodig schijnt te hebben. Zelfs als Katzenberg de draaideur-technologie die Quibi vernieuwend moet maken, kan toepassen op niet-draaiende televisies, lijkt de streamingdienst een kort leven beschoren.

Source: The Verge


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks