De wilde weldoener: Spaanse bank Santander geeft op kerstdag per ongeluk 155 euro aan duizenden Britse klanten

Britse klanten van de Spaanse bankengroep Santander konden een gat in de lucht springen wanneer ze op 25 december hun rekening bekeken. De bank had door een technische fout een totaalbedrag van zo’n 154,5 miljoen euro overgemaakt aan 75.000 verschillende klanten.

Dubbele overschrijving

De fout deed zich voor toen de bank een betaling wilde uitvoeren voor 2.000 accounts van bedrijven en ondernemers. Die transacties werden per ongeluk verdubbeld, waardoor er extra overschrijvingen richting duizenden Britten gingen.

“Wegens een technische fout zijn sommige betalingen van onze zakelijke accounts gedupliceerd”, zegt de bank in een statement. De bank garandeert dat geen enkele klant benadeeld werd door de fout. Het geld kwam direct uit de kas van Santander zelf, en niet van andere klanten.

Geld bij andere banken

Het grootste probleem is echter dat in sommige gevallen het geld werd overgemaakt naar rekeningen bij concurrerende banken. Dat maakt het voor Santander een stuk minder evident om het geld terug te krijgen.

Er zou geld overgemaakt zijn naar klanten van HSBC, Barclays, NatWest en Virgin Money. De betalingen werden waarschijnlijk op de rekeningen van de particulieren gestort als lonen of leveringsbetalingen, via de bedrijven waar ze tewerkgesteld zijn of die hun klanten zijn.

De andere banken vrezen dat sommigen het geld reeds hebben opgebruikt, waardoor de terugbetaling aan Santander ervoor kan zorgen dat de rekeningen van de getroffen klanten in het rood kan gaan. De terugbetaling van de som geld is dus een ingewikkelde zaak.

De technische fout leverde verantwoordelijken ook heel wat stress op tijdens de feestdagen. Zo getuigt een payroll manager aan BBC: “Het heeft mijn feestdagen verpest. Ik dacht dat ik per ongeluk honderduizenden ponden te veel had uitbetaald. Ik dacht dat ik een grote fout had gemaakt en in de problemen ging komen bij mijn werkgever.”

Santander zegt “de komende dagen nauw samen te werken met verschillende Britse banken om de gedupliceerde overschrijvingen terug te vorderen”.

(mah)

Meer