Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 09 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Smartphoneverslaafde is de nieuwe dronken chauffeur

Logo Business AM
Lifestyle

15/04/2019 | Dominique Dewitte | 4 min leestijd

Smartphoneverslaafden zijn de nieuwe dronken chauffeurs. Tot die conclusie komen de onderzoekers van Zendrive in hun jaarlijkse studie. Zendrive analyseert het gedrag van chauffeurs voor eigenaars van wagenparken en verzekeraars.

Uit de studie blijkt hoezeer afleiding tijdens het rijden een probleem is geworden,  vooral voor de groep mensen die verslaafd is aan hun smartphones.

Opvallend genoeg neemt onveilig rijden ondanks strengere wetten en jaren van grote advertentiecampagnes voortdurend toe. 

“Ze staren gewoon naar hun telefoonscherm terwijl ze achter het stuur zitten “, zegt Zendrive in het onderzoek. Volgens het onderzoek is het aantal smartphoneverslaafden vorig jaar verdubbeld tot één op elke twaalf chauffeurs. Als de huidige trend zich voortzet, zal dat aantal in 2022 stijgen tot één op de vijf.

Europa

Hoewel de studie enkel rekening houdt met de situatie op de Amerikaanse wegen, is de toestand in Europa niet veel beter. In Spanje is het gebruik van de mobiele telefoon aan het stuur nu de eerste oorzaak van zware of dodelijke verkeersongelukken.

Afleiding ligt aan de basis van 3 op elke 10 zware of dodelijke verkeersongelukken, met het gebruik van de mobiele telefoon als eerste oorzaak van die afleiding. Steeds meer chauffeurs telefoneren tijdens het rijden. Zelfs wanneer dat handenvrij gebeurt, gaat belangrijke verkeersinformatie verloren.

In ons land zou 5% van alle verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft te wijten zijn aan het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Ook als dat handenvrij is. Dat zorgt jaarlijks voor minstens 30 doden en 2.500 gewonden in België.

Zendrive CEO Jonathan Matus vindt het beangstigend te moeten vaststellen dat rijden met de smartphone in de hand de ‘nieuwe norm’ lijkt te zijn geworden.

Ontnuchterende statistieken

De studie vermeldt dan ook een reeks ontnuchterende statistieken over deze smartphone verslaafden:

  • Tijdens een gewone rit raken smartphoneverslaafden hun telefoon vier keer vaker aan dan de gemiddelde bestuurder.
  • Als gevolg daarvan spenderen ze zes keer langer aan het kijken naar hun scherm.
  • 28 procent van de tijd zijn hun ogen niet op de weg gefocust.

Net als andere groepen gevaarlijke bestuurders vinden deze smartphoneverslaafden hun gedrag niet problematisch. Erger nog: 93% beschrijft zijn rijgedrag als ‘veilig’ tot ‘extreem veilig’. Maar in de paar seconden dat iemand op zijn scherm kijkt legt de wagen honderden meters af.

Reactietijd neemt met 20 tot 40% toe

De reactietijd door het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer laat een stijging tussen 20 procent en 40 procent optekenen. Bovendien wordt opgemerkt dat remmanoeuvres later worden ingezet en dan ook bruusker worden uitgevoerd. Een mobiel tekstbericht doet de reactietijd met 30 procent toenemen.

Hoewel velen zich dus zorgen maken over de veiligheid van zelfrijdende wagens blijft er dus een enorme marge voor veiliger rijden onder menselijke chauffeurs.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks