Situatie in Belgische supermarkten toont tekenen van normalisering

De situatie in de Belgische supermarkten is zich opnieuw aan het normaliseren. Dat heeft de handelsfederatie Comeos gezegd. De uitbraak van het coronavirus had vele consumenten aangezet extra aankopen te doen.

Daardoor lag volgens Comeos de verkoop in de Belgische supermarkten twee tot drie keer hoger dan in een normale periode.

‘De supermarkten kenden op donderdag 12 maart een eerste piekverkoop,’ aldus Comeos. ‘Toen zorgden hamsterende klanten voor een stijging van de aankopen in de supermarkten met 275 procent.’

‘Nochtans communiceerde de veiligheidsraad pas laat op de avond dat cafés en restaurants verplicht vanaf middernacht moesten sluiten. Ook de daaropvolgende vrijdag werd meer gekocht dan normaal.’

Een tweede piek volgde op dinsdag 17 maart. Toen kondigde de veiligheidsraad strengere veiligheidsmaatregelen aan. ‘Die dag steeg de verkoop in de supermarkten met ruim 200 procent,’ zegt de handelsfederatie. ‘De dagen nadien lieten de aankopen een geleidelijke daling optekenen, al bleef het ook de rest van de week in de supermarkten merkelijk drukker dan normaal.’

‘Sinds vorige zaterdag en begin deze week kennen de supermarkten weer een normalisatie,’ voert Comeos aan. ‘De klanten volgen de opgelegde maatregelen goed op.’

‘Mensen houden afstand en betalen elektronisch. Er zijn minder klanten in de supermarkten. Mensen winkelen alleen en verminderen hun bezoekfrequentie. Er is wel een grotere besteding per bezoek.’

Comeos verwacht dat de normalisatie ook de volgende dagen verder zal aanhouden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.