De aanblik van social distancing-maatregelen in vliegtuigen, noopt Ryanair-baas Michael O’Leary tot een waarschuwing. Als regeringen opleggen dat de middelste zitplaatsen leeg moeten blijven, zal de lagekostenmaatschappij niet vliegen.
In een interview met de Britse zakenkrant Financial Times zet Ryanair-topman Michael O’Leary de plannen voor de heropstart uiteen. Hij verwacht dat 40 procent van de vluchten in juli opnieuw zal vliegen, met een halve capaciteit. In augustus en september zullen respectievelijk 60 en 80 procent van de voorziene vluchten doorgaan. In het minder drukke winterseizoen zakt het aantal terug naar 60 procent.
Verstandige maatregelen
Er is echter een belangrijke voorwaarde. ‘Als er totaal ondoeltreffende maatregelen komen, zoals het vrijhouden van de middelste zitplaatsen, gaan we helemaal niet vliegen’, zegt hij. O’Leary bracht de Ierse regering al op de hoogte van zijn standpunt en was – zoals altijd – heel duidelijk. ‘Ofwel betaalt de regering die middelste zetels, ofwel vliegen we niet’, klinkt het.
O’Leary staat voorlopig alleen met die mening. Onder meer Emirates en Delta Air Lines lieten al weten dat ze de middelste rij van hun toestellen zullen blokkeren. De Ryanair-topman wijst daarentegen liever naar de situatie in Azië, waar er ‘verstandigere’ maatregelen in voege zijn. Het verplicht dragen van mondmaskers en het installeren van controles op koorts in treinstations en luchthavens, om er twee te noemen.
Loonsverlaging
Ryanair verwacht een ‘relatief sterke heropleving’ van het luchtverkeer en ziet een terugkeer naar de normale situatie in de zomer van 2021, mits er tegen dan een corona-vaccin op de markt is. Maar dat neemt niet weg dat de Iers lowcoster zwaar getroffen is door de coronacrisis. Momenteel zijn veel personeelsleden tijdelijk werkloos, al sluit O’Leary ontslagen in de winter niet uit. ‘De uitdaging is om de jobverliezen te beperken tot 10 à 15 procent van de piloten en het cabinepersoneel’, stelt hij.
Michael O’Leary – nooit verlegen om een boude uitspraak – levert sinds een aantal weken overigens een deel van zijn loon in. De Ierse topman krijgt jaarlijks een loon van een half miljoen euro, naast bonussen en een aandelenpakket. Hij stemde in met een loonsverlaging van 50 procent, ’tot geen enkele werknemer nog een beroep moet doen op het stelsel van tijdelijke werkloosheid’.
Lees ook: