Rolex blijft met voorsprong grootste horlogefabrikant van Zwitserland

Rolex was ook vorig jaar de grootste horlogefabrikant van Zwitserland, maar ziet achter zich een aantal positiewissels. Dat is de conclusie van een rapport van Morgan Stanley en LuxeConsult, gebaseerd op de verkopen van de twintig grootste Zwitserse horlogefabrikanten in de groothandel.

Daar wordt opgemerkt dat Cartier zich nu, ten nadele van Omega, op een tweede plaats heeft genesteld. De vierde plaats is nu bovendien voor Audemars Piguet, dat tegenover het jaar voordien twee posities is gestegen en daarmee Longines en Patek Philippe heeft ingehaald.

Cartier

Rolex verkocht volgens het rapport vorig jaar 1,05 miljoen horloges. Dat zorgde voor een omzet van 8,05 miljard Zwitserse frank. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 28,8 procent. De gemiddelde verkoopprijs per uurwerk bedroeg bij Rolex 11.500 Zwitserse frank.

Cartier, onderdeel van Richemont, werd tweede met een omzet van 2,39 miljard dollar en 600.000 verkochte eenheden. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg 4.844 frank.

Omega, eigendom van de Swatch Group, viel met 2,2 miljard dollar inkomsten en 570.000 verkochte exemplaren tot een derde plaats terug. Voor een horloge van Omega moest een gemiddelde prijs van 5.499 frank worden betaald.

Audemars Piguet slaagde er vorig jaar in om de vierde plaats te bemachtigen. Het bedrijf boekte een omzet van 1,58 miljard frank en verkocht 45.000 horloges, met een gemiddelde verkoopprijs van 39.338 frank.

Longines, eveneens onderdeel van Swatch, kon zich op de vijfde plaats handhaven, maar Patek Philippe zakte twee plaatsen. Longines realiseerde een omzet van 1,54 miljard frank voor 1,8 miljoen verkochte horloges. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg 1.310 frank. Patek Philippe boekte 1,53 miljard frank inkomsten en verkocht 68.000 uurwerken tegen een gemiddelde prijs van 29.853 frank.

De omzet van Audemar Piguet liet, dankzij de toenemende vraag naar luxe horloges, een stijging met 45 miljoen frank optekenen tegenover het jaar voordien. Die groei volgt op een status-quo twee jaar geleden, toen de verkoop door de uitbraak van coronapandemie – onder meer door een verlies aan productie tijdens het tweede kwartaal – werd getroffen.

Patek Philippe liet een gelijkaardig parcours optekenen. Drie jaar geleden werd een verkoop van 1,45 miljard frank geboekt, gevolgd door 1,16 miljard frank inkomsten het jaar nadien. Vorig jaar liep de verkoop bij Patek Philippe met 37 miljoen frank op.

Richard Mille

Analisten wijzen er echter op dat Audemars Piguet en Patek Philippe de retail op een verschillende manier benaderen. “Audemars Piguet verkoopt zijn producten, net zoals Richard Mille, nagenoeg uitsluitend in eigen winkels”, voeren ze aan. “Vorig jaar ging 72 procent van de totale afzet van Audemars Piguet rechtstreeks naar de consument.”

Die benadering verschilt fundamenteel van de strategie van Patek Philippe, dat vooral op de groothandel beroep doet om zijn horloges op de markt te verdelen. Die activiteit genereerde bij Patek Philippe 76 procent van de totale omzet. Dat vormt nagenoeg een spiegelbeeld van de verkoop bij Audemars Piguet.

Wanneer echter naar de detailhandel wordt gekeken, boekt Patek Philippe nog altijd een grotere verkoop dan Audemars Piguet.

De rest van de top tien bestaat uit Richard Mille, Tissot, IWC Schaffhausen en Tag Heuer. In volumes was Tissot met een afzet van 3,1 miljoen horloges vorig jaar de grootste horlogeverkoper van Zwitserland. Voor de aankoop van een uurwerk diende bij Tissot gemiddeld een bedrag van 421 frank worden betaald.

De hoogste gemiddelde prijs – 226.000 frank – werd daarentegen opgetekend bij Richard Mille. Dat merk verkocht vorig jaar in totaal 5.000 horloges.

Nog in de top twintig staan ​​Breitling, Hublot, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre, Tudor, Officine Panerai, Van Cleef & Arpels, Chopard, Hermes en Bulgari.

(lp)

Meer