Verkopers luxehorloges zien sterke verschuiving naar online activiteit

De online verkoop van luxehorloges heeft een sterk jaar achter de rug. – Steven Ferdman/Shutterstock

De fabrikanten van Zwitserse horloges hebben het voorbije jaar een export van bijna 16,9 miljard Zwitserse frank geboekt. Dat betekende een daling met 21,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van de Fédération de l’Industrie Horlogère Suisse (FH), die toegeeft dat de coronacrisis ook zijn industrie niet heeft gespaard.

Toch merkt de sectororganisatie op dat zijn activiteiten in vergelijking met andere industrieën tegenover de pandemie een grotere veerkracht heeft getoond. Dat fenomeen wordt vooral toegeschreven aan een verdere overstap naar digitale transacties. Volgens sommige producenten heeft de uitbraak van de pandemie die overstap zelfs sterk versneld.

Investering

‘Analist McKinsey merkt op dat uurwerken tegenover de impact van de coronacrisis veel beter bestand lijken dan vele andere modesectoren’, aldus het magazine Forbes. ‘Dat is volgens waarnemers in belangrijke mate gelinkt aan de aantrekkingskracht die luxehorloges als investering hebben. De laatste maanden van het voorbije jaar kon de sector ook al een belangrijke vertraging in de omzetdaling melden.’

In december was er nog sprake van een achteruitgang met 2,5 procent. In China kon tijdens die maand zelfs een stijging met 45,2 procent worden opgetekend. Ook in Japan en de Verenigde Staten kon de daling tot respectievelijk 0,8 procent en 2,4 procent worden beperkt.

‘Tegelijkertijd kon worden vastgesteld dat de online verkopen het voorbije jaar een sterke toename hebben gekend’, schrijft Forbes nog. ‘Vele verkopers versterken hun online verkoopplatformen om contact met hun publiek te blijven houden. Ook veilinghuizen en beurzen stapten naar de organisatie van online evenementen over.’

Expert Reginald Brack merkt daarbij op dat de sector nu eindelijk ook een grotere aandacht voor omnichannel-strategieën – die door verkopers van massaconsumptiegoederen al jarenlang worden gebruikt – laat blijken.

‘Consumenten voelen zich steeds meer comfortabel om duurdere goederen online aan te kopen’, verduidelijkt Brack. ‘Dat kon in eerste instantie worden vastgesteld bij de verkoop van tweedehands horloges, maar inmiddels heeft de praktijk zich over de hele sector verspreid.’

Verbondenheid

Pascal Ravessoud, expert bij de Fondation de la Haute Horlogerie (FHH), wijst erop dat mechanische horloges de voorbije driehonderd jaar nauwelijks zijn veranderd. ‘Hierdoor zijn de horlogemerken van nature traag om zich aan te passen aan de nieuwere manieren van communicatie en strategieën om een jonger publiek te kunnen aanspreken’, voert hij aan. ‘In zekere zin heeft de crisis de sector een sterke aanzet gegeven om zich aan te passen.’

Het gespecialiseerde handelsplatform Chrono24 meldde over het voorbije jaar een transactievolume van meer dan 2,4 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde een stijging met 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Chrono24 spreekt daarbij over de beste verkoop sinds het platform zeventien jaar geleden werd gestart. 

Een aantal verkopers maakt daarbij ook gewag van een positieve impact van de lockdowns. ‘Hierdoor werden verzamelaars van horloges en andere geïnteresseerden vaak aan huis gebonden’, merken ze op. ‘Daardoor hadden ze meer tijd om zich online verder in de wereld van de horlogerie te verdiepen en naar waardevolle aankopen op zoek te gaan.’

‘Reizen en restaurantbezoek waren het voorbije jaar grotendeels onmogelijk. De budgetten voor die activiteiten werden door vele verzamelaars aangewend voor de aankoop van nieuwe horloges. Daarnaast is tevens de verbondenheid binnen de online wereld van de verzamelaars onder invloed van de coronacrisis sterk gegroeid. Ook dat is voor de aankoopintentie een sterke stimulans gebleken.’

(tb)