Rolex breidt zijn aandeel in Zwitserse horlogeverkoop nog verder uit

Het Zwitserse horlogemerk Rolex produceerde vorig jaar 810.000 uurwerken. Dat betekende een daling met 19 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Watchpro. Toch kon het merk met een omzet van 8 miljard Zwitserse frank (7,23 miljard euro) zijn aandeel in de totale omzet van de Zwitserse horlogesector verder opvoeren.

Andere merken kenden immers nog een grotere inkrimping.

Veerkracht

‘Rolex vertegenwoordigde vorig jaar 24,9 procent van de totale Zwitserse horlogeverkoop’, merkt Watchpro op. ‘Het jaar voordien had het merk nog een aandeel van 22 procent. Daarmee heeft Rolex tegenover de coronacrisis een grotere veerkracht getoond dan zijn sectorgenoten, die een sterkere terugval opgetekend hebben. Ook de voorbije jaren voerde Rolex de ranglijst aan.

Volgens een rapport van Morgan Stanley heeft de verkoop van de totale Zwitserse horlogesector het voorbije jaar een inkrimping met ongeveer een derde gekend.

Omega kan met een omzet van 2,8 miljard frank eveneens zijn tweede plaats behouden. Het merk, onderdeel van de Swatch Group, boekte een verkoop van 500.000 exemplaren. Dat betekent echter een belangrijke daling tegenover het jaar voordien, toen 794.000 horloges op de markt werden gebracht.

Cartier, dat de top drie afrondt, haalde een verkoop van 410.000 exemplaren. Dat betekende een stijging met 80.000 horloges tegenover het jaar voordien, maar het merk – eigendom van de Zwitserse luxegroep Richemont -moest bij de gemiddelde verkoopprijs wel 30 procent inleveren.

Doorverkoop

Het rapport toont verder aan dat Patek Philippe inmiddels de vierde grootste horlogemaker van Zwitserland is geworden. Het merk stond het jaar voordien nog op een vijfde plaats, maar wisselde met Longines van positie. De rest van de top tien bestaat uit Audemars Piguet, Richard Mille, Tissot, TAG Heuer en IWC.

‘Tissot realiseerde met een afzet van 2,4 miljoen exemplaren binnen de top twintig van de Zwitserse horlogemakers de grootste verkoop, gevolgd door Longines met 1,5 miljoen eenheden’, voeren de onderzoekers nog aan. ‘Maar zij halen op de markt ook de laagste verkoopprijzen. Een uurwerk van Longines kost gemiddeld 1.582 frank, tegenover 415 frank voor Tissot.’

‘De sterke greep van Rolex op de sector is niet bepaald verrassend’, stippen de onderzoekers aan. ‘Het merk teert op productcontrole en een evenwicht tussen vraag en aanbod. De onderbreking van de productie het voorbije jaar om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, heeft de uurwerken van Rolex mogelijk nog meer gegeerd gemaakt. Rolex is ook op de markt van de doorverkoop het meest populaire horlogemerk.’

Watchpro wijst er nog op dat in het algemeen de onafhankelijke horlogemakers betere prestaties lieten optekenen dan de merken die tot grotere concerns zoals Swatch Group, Kering, LVMH Group of Richemont behoren.

(NS)

Meer