Professionaliteit is een term die kan worden gedefinieerd als het gedrag van een individu op het werk. Ondanks het feit dat de basis van het woord, is deze kwaliteit niet alleen beperkt tot beroepen die betrekking hebben op typische jobs die je vooral kunt vinden binnen het onderwijs of de wetenschap en waarmee je een heleboel geld kunt verdienen. Beroepen zoals kassamedewerkers, onderhoudsmonteurs en serveersters staan doorgaans niet bekend vanwege het enorme salaris dat je ermee in de wacht kunt slepen en al evenmin hoef je er een universitaire graad voor te behalen. Dit kan echter wel zoals je kunt zien bij beroepen zoals artsen, advocaten en ingenieurs die wel een hoog opleidingsniveau nodig hebben om als een professional aan de slag te kunnen gaan.
Net zoals bij een goede gezondheid, zal het ontbreken van professionaliteit is de meeste gevallen meer opvallen dan de aanwezigheid ervan. Wie zal immers opmerken of je deze over deze kwaliteit beschikt of niet? Je werkgever, klanten en collega’s zullen dat in de meeste gevallen wel doen omdat professionaliteit invloed kan hebben op je vermogen om je werk uit te oefenen en vooruitgang te blijven boeken ten aanzien van je carrière. Het is dus zaak om te weten wat je kan doen om ervoor te zorgen dat je je professionaliteit kunt laten zien of, op zijn minst, een gebrek daaraan weet te verdoezelen. Om je hierbij een beetje op weg te helpen hebben we een aantal do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet.
Stel op tijd prioriteiten
Door te laat op te komen dagen op je werk of bij een vergadering, zal je werkgever en je collega’s de indruk geven dat je je niet druk maakt over je werk. Het is dan ook essentieel om ervoor te zorgen dat je altijd voldoende aandacht besteden een goede planning om op tijd op een afspraak te kunnen verschijnen. Dit geldt uiteraard niet alleen voor de begintijden op je werk, maar ook voor je terugkeer op je werkplek, na bijvoorbeeld je lunchpauze.
Laat je slechte humeur thuis
Je doe er goed aan om altijd je slecht humeur thuis te laten op het moment dat je gaat werken. Dit ondanks het feit dat iedereen wel van die dagen heeft dat het humeur parten speelt. In geen geval mag je je frustraties of negatieve gevoelens niet meenemen naar je werkplek en je werkgever, collega’s en in het bijzonder klanten mogen hier niets van merken. Op het ogenblik dat er iets op de werkvloer ervoor zorgt dat je chagrijnig bent, dien je even de tijd te nemen om na te denken over eventueel stoppen met dit werk. Als dat echter geen goede optie voor je is, zul je er alleen maar het beste van dienen te maken zoals die is en hopen dat er verandering in zal komen, bijvoorbeeld door het probleem ter sprake te brengen.
Draag altijd gepaste kleding
Het dragen van gepaste werkkleding kan in bepaalde gevallen betekenen dat je op je werk dient te verschijnen in een kostuum en een stropdas. Maar ongeacht of er nu van je wordt verwacht dit soort kleding op je werk te dragen, of dat je in meer casual kleding op kunt komen dagen, je zult er altijd voor moeten zorgen dat je er verzorgd en schoon uitziet. Een kostuum volledig gekreukeld is ziet er immers niet beter uit dan een gescheurde spijkerbroek.
Draag dus altijd het soort kleding dat je functie, of je werkgever, vereist. In het algemeen, is strakke of te onthullende kleding op je werkplek uit den boze en ook worden slippers, korte broeken en topjes beter pas in het weekend of op een vrije dag uit de kledingkast tevoorschijn gehaald.
Let op wat je woorden
Schelden, vloeken of het gebruik van schuttingtaal heeft geen pas op het werk, in het bijzonder als er personen aanwezig zijn die hierdoor beledigd zouden kunnen worden, of die aanstoot nemen aan dit soort taalgebruik. Op het moment dat je bepaalde woorden niet zou bezigen in het bijzijn van je oma, kun je ook beter nalaten om deze te gebruiken op het werk.
Bieden aan uw collega’s te helpen.
Bereid zijn om hulp te bieden aan een collega
Een echte professional is altijd bereid om zijn, of haar, collega’s te helpen op momenten dat zij overlast zijn. Iemand die zich professioneel opstelt zal niet bang zijn om bepaalde kennis, adviezen of gewoon een extra paar handen met anderen te delen. Dit soort mensen zal altijd enorm worden gewaardeerd door iedereen op de werkvloer.
Roddel niet over anderen
Hoewel je wellicht geneigd bent om je directe collega’s op de hoogte te brengen van wat je gehoord over één van de andere medewerkers binnen het bedrijf, zal roddelen je overlaten komen als een schoolkind. Op het ogenblik dat je iets gewoon met een ander wilt delen, dan vertel je dit bij voorkeur aan iemand die niets te maken heeft met je werk, zoals een familielid of een goede vriend(in).
Probeer altijd om positief te blijven
Negativiteit op het werk zal al snel iedereen in neerwaartse spiraal brengen. Je werkgever zal het dan ook absoluut niet op prijs stellen als je een daling van het moreel onder (een deel van) zijn werknemers veroorzaakt. In plaats daarvan kun je, wanneer je denkt dat er iets verbeterd kan worden, een manier bedenken hoe dat gerealiseerd zou kunnen worden.
Bereid zijn om je fouten toe te geven
Soms kan het weliswaar behoorlijk moeilijk zijn om te doen, maar het is toch echt altijd beter om verantwoordelijkheid te nemen voor de fouten die je hebt gemaakt. Zeker als je ook laat zien dat je je best doet om deze weer te corrigeren en ervoor zorgt dat het je niet nogmaals zal gebeuren, zul je je uiterst professioneel opstellen. De schuld mag je namelijk nooit op anderen afschuiven, maar juist een voorbeeld zijn voor anderen en de schuld gewoon toegeven.
Altijd rustig blijven
Je zult op de werkvloer onvermijdelijk soms verschillen van mening met je collega’s, of zelfs een meningsverschil hebben met je leidinggevende. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken dat er iets op een zekere manier gedaan dient te worden, terwijl de ander juist ervan overtuigd is dat een andere werkwijze beter uit zal vallen. In geen geval moet je je dan boos laten maken. Het maakt immers niet uit hoe boos je bent, of hoe sterk je gevoel is dat je gelijk hebt, schreeuwen is in geen geval aanvaardbaar gedrag op je werk en dat geldt uiteraard ook voor schelden of met deuren slaan.
Rustig blijven zou eigenlijk altijd vanzelfsprekend moeten zijn, zelfs als je in een hachelijke situatie terechtkomt. Je dient er eveneens te voorkomen dat zaken uitmonden in fysieke aanvallen. Beter blijf je rustig en leg je uit waarom je een bepaalde mening hebt en indien de ander dreigt zijn, of haar, geduld te verliezen of boos wordt, dan loop je rustig weg en bespreekt het probleem pas weer als de persoon in kwestie weer tot bedaren is gekomen.
Vertel geen leugens
Oneerlijkheid zal je in geen geval sieren, of het zaken zijn die je op je CV hebt vermeld of dat het een ziekmelding betreft. Indien je liegt over iets dan mag je je zeker geen echte professional noemen. Indien je bijvoorbeeld niet gekwalificeerd bent voor een bepaalde functie, dan kun je weliswaar op een bepaalde vacature reageren en daarbij vermelden welke vaardigheden of kennis je mist. Daarnaast kun echter ook aangeven waarom je toch de meest geschikte persoon bent voor deze baan. Hetzelfde dien je ook te doen als je een dag vrij wilt zijn, ongeacht waar je deze tijd voor nodig hebt, kun je beter niet liegen en zeggen dat je ziek bent. In dat geval zal een professional namelijk gewoon een vakantiedag, of zelfs een dag met onbetaald verlof, opnemen en eerlijk zijn.
Hang de vuile was niet buiten
Hoewel het je soms enorm op kan luchten als je iemand in vertrouwen kunt nemen, is de werkvloer daar doorgaans niet de meest geschikte plaats voor. Het delen van te veel persoonlijke informatie met je collega’s is dan ook niet aan te bevelen. Je zult zelfs erg goed na moeten denken met welke personen je over bepaalde dingen kunt praten, in het bijzonder als het gaat om problemen die je ondervindt met je partner of andere familieleden. Wanneer je dus besluit toch bepaalde persoonlijke informatie met je collega’s te delen, dan doe je dat zeker niet waar klanten bij zijn, of op een plaats waar klanten mogelijk het gesprek kunnen volgen.