BMW voorspelt grote prijsstijgingen door Euro 7-norm

© Gocar
door Gocar.be - David Leclercq
gepubliceerd op om

Sinds begin november 2022 kennen we eindelijk de inhoud van de Euro 7-norm, dus de vervuilings- en emissie-eisen waaraan verbrandingsauto’s moeten voldoen om gehomologeerd te worden. Deze norm, die betrekking heeft op personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, treedt op 1 januari 2025 in werking en bevat nieuwe regels voor de uitstoot van stikstofoxiden (60 mg/km in plaats van 80) en CO (500 mg/km voor benzineauto’s) en voor fijnstof, waarvan de uitstoot ook beperkt zal zijn voor remmen en banden.

Terwijl milieuorganisaties de Euro 7-norm bekritiseren vanwege zijn laksheid, benadrukken fabrikanten het gebrek aan tijd om de nodige technologieën te implementeren. Zowel om filtersystemen te ontwikkelen, als om de nodige homologaties te verkrijgen.

Prijsverhoging te verwachten?

Toch gaan sommige constructeurs nog verder en verbergen ze hun zware irritaties niet. Dit is met name het geval voor BMW, dat bij monde van zijn directeur in Duitsland, Nicolas Peter, heeft aangegeven dat de emissiegrenzen in bepaalde specifieke situaties zeer restrictief zijn. Dit is met name het geval wanneer een auto met een caravan een bergpas moet beklimmen.

Volgens Nicolas Peter zijn er een aantal situaties waarbij er enorme investeringen nodig zullen zijn om aan de normen in deze drastische rijomstandigheden te voldoen. En dat zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de verkoopprijs van de auto’s en dus voor de eindconsument. Over hoeveel gaat het dan? Nicolas Peter vermeldt dat niet, maar we vermoeden dat het aanzienlijk zal zijn.

BMW-engine-pollution-02

Alweer onzin?

Volgens Nicolas Peter richt de Commissie zich op het verkeerde doel en hij geeft aan dat het zeker beter was geweest om te blijven werken aan het verminderen van emissies en vervuiling in de meest voorkomende rijsituaties. Waarom? Omdat het veel meer impact zou hebben op het verminderen van emissies dan wat nu is voorzien in de Euro7-norm, die zich richt op situaties die te ongebruikelijk zijn en die uiteindelijk niets opleveren.

We vragen ons daarom steeds meer af wat het werkelijke belang van de Euro 7-norm is wanneer het einde van (nieuwe) verbrandingsauto’s gepland staat voor 1 januari 2035? Voorlopig blijft de thermische auto het meest betaalbare vervoermiddel voor veel gezinnen, werknemers en burgers.

Als de prijs daarvan echter ook zou exploderen en gelijk zou zijn aan die van bijvoorbeeld elektrische auto’s, zouden consumenten in een lastig parket komen. De auto zou hiermee onbetaalbaar worden en tegelijk ook onbruikbaar worden omdat de locaties om de elektrische auto te installeren (elektrisch netwerk, laadstations, elektriciteitsproductie) nog te beperkt zijn.

De Commissie had een stijging van de aankoopprijs van nieuwe Euro 7-auto’s met ongeveer 150 euro verwacht. Maar het lijkt erop dat deze projectie veel te theoretisch was. En vooral onrealistisch.

Meer
© Gocar

Files hebben 4,8 miljard euro gekost in 2022

De Belgen verliezen jaarlijks veel tijd in de file. En aangezien tijd geld is, kost deze immobiliteit de maatschappij veel geld. De maatschappelijke kosten van files werden in 2013 door de OESO voor ons land geschat op 1 tot 2% van het BBP (bruto binnenlands product), oftewel 4 tot 8 miljard euro per jaar. Men kan stellen dat deze prognoses bijzonder accuraat zijn want volgens het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) en het VBOAC (Verbond van Autofabrikanten in België) zouden de files in 2022 4,8 miljard hebben gekost Duurder dan in 2021 Deze raming is gebaseerd op het Belgian Mobility Dashboard, dat real-time informatie over verkeersfiles geeft en automatisch de verloren arbeidstijd en het extra verbruik van voertuigen berekent. In oktober vorig jaar werden de kosten op basis van dit instrument al op 3,5 miljard euro geraamd. Daar moest in drie maanden tijd nog eens 1,3 miljard bij, die ook in rook was opgegaan. In vergelijking met 2021 is de situatie ook verslechterd, aangezien de kosten werden geraamd op 4,5 miljard. 300 miljoen, ook al zullen sommige werknemers naar verwachting minder tijd onderweg zijn door de verspreiding van structureel telewerken. 1,06 punten van het jaarlijkse BBP Deze 4,8 miljard vertegenwoordigt 1,06 punten van het jaarlijkse BBP, d.w.z. meer dan 1% van alle jaarlijks gegenereerde waarde. Volgens het FEB en het FEBIAC zouden de verkeersopstoppingen in december 2022 dicht bij die van de periode vóór Covid liggen. De kosten van files zijn bijzonder hoog in België, aangezien de kosten van files in Frankrijk bijvoorbeeld worden geschat op 17 miljard euro per jaar, terwijl de bevolking er 6 keer zo groot is. Uit verschillende prognoses blijkt dat deze situatie de komende jaren nog zal verslechteren. In Frankrijk bijvoorbeeld laat het huidige traject 22 miljard euro kosten tegen 2030. Telewerk en zachte mobiliteit zouden daarom niet het juiste antwoord op het probleem zijn.

door David Leclercq

Aston Martin DBS 770 Ultimate: afscheid in stijl

Met een cilinderinhoud van 5,2 liter ontwikkelde het V12 motor 725 pk en 900 Nm. De DBS Superleggera was verkrijgbaar als coupé en als cabriolet en werd geproduceerd in verschillende speciale series (Superleggera 59, Superleggera Tag Heuer Edition, Superleggera 007 Edition, enz.). +45 pk De DBS heeft het einde van zijn commerciële leven bereikt en wordt nu aangeboden in een laatste beperkte oplage van 499 stuks. De 770 Ultimate ontwikkelt 770 pk, zoals zijn naam al aangeeft, dankzij een herziene turbodruk, een nieuwe inlaat en een gewijzigde ontsteking. De DBS 770 Ultimate acceleert in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u (3,6 seconden voor de cabrioversie) en heeft ook verbeteringen aan het chassis en de besturing gekregen. Uitverkocht Esthetisch evolueert de auto ook met mooie 21-inch wielen, lederen en Alcantara sportstoelen en genummerde platen in het interieur. Met 300 coupés en 199 cabriolets gepland, is het niet nodig om je naar Aston Martin te haasten om je exemplaar te reserveren. Ze zijn namelijk allemaal al verkocht. Kostprijs? Onbekend.  

door Maxime Hérion
© Gocar

Fietsvergoeding wordt verplicht voor werkgevers

De sociale partners (vakbonden, werkgevers en overheid) zijn het eens geworden over een aanvullende collectieve arbeidsovereenkomst of cao (alleen van toepassing als er nog geen cao is afgesloten binnen het paritair comité of in de onderneming) om de fietsvergoeding voor woon-werkverplaatsingen te regelen. Vanaf nu moeten alle bedrijven hun werknemers een fietsvergoeding aanbieden als personeelsleden hun woon-werkverplaatsingen afleggen op een stalen ros. Natuurlijk hebben veel bedrijven (85 procent) nu al maatregelen genomen voor werknemers die met de fiets komen, maar deze wetgeving legt de regels vast voor de bedrijven die dat nog niet gedaan hadden. Concreet wordt de fietsvergoeding vastgelegd op een maximum van 27 eurocent per kilometer voor nieuwe bedrijven die deze cao toepassen. Dat betekent dus dat in bedrijven die al maatregelen genomen hadden, het plafond op 25 eurocent blijft voor het jaar 2023. De bedragen worden uiteraard de komende jaren geïndexeerd. Vanaf 1 mei 2023 Het systeem treedt in werking vanaf 1 mei 2023, na de invoering van compensatiemaatregelen (belastingkrediet) die de regering aan bedrijven beloofd heeft en die ongeveer 20 miljoen euro bedragen – een deel van de geplande 80 miljoen euro waarmee de overheid de fiets voor woon-werkverkeer wil promoten. De betrokken werknemers moeten bewijzen dat ze regelmatig de fiets gebruiken om naar het werk te gaan en moeten kiezen voor een enkele abonnementsformule voor woon-werkverkeer zodat de werkgever niet dubbel betaalt. De federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is verheugd over dit akkoord tussen de sociale partners en ziet het als een extra stap richting een actievere mobiliteit die minder CO2 uitstoot. Als we het laatste rapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) mogen geloven, hebben 631.604 werknemers (zo’n 15 procent van alle werknemers in België) een beroep gedaan op deze vergoeding in 2021, goed voor in totaal 170 miljoen euro. Een belangrijk detail: de woon-werkafstand is beperkt tot 40 km per dag.

door David Leclercq
© Gocar

Lightyear reeds failliet verklaard

Lightyear ontwikkelde een spectaculaire elektrische auto waarvan de hele bovenzijde bedekt is met zonnepanelen, waardoor deze Lightyear 0 volgens de fabrikant dus zelfvoorzienend is op energievlak door de zelfopgewekte zonnestroom. In realiteit was dat echter zeer beperkt omdat na een hele dag laden in de zon slechts een actieradius van zo’n 70 kilometer werd gewonnen via de zonnepanelen. Daarnaast kon de boordaccu van de Lightyear 0 natuurlijk nog steeds aan een stekker worden opgeladen. Te duur Op zich was het fraaie innovatieve technologie met een mooi potentieel, maar een bijkomende belangrijke belemmering was het prijskaartje van … 250.000 euro van de Lightyear 0. Daardoor bleek het zeer moeilijk om dit voertuig, waarvan nog slechts een prototype bestond, vlot aan de man te brengen. Zo kwam Lightyear in financiële problemen en werd een uitstel van betaling gevraagd. Dat werd nu omgezet in een faillissement omdat er geen geld meer was om het personeel te betalen, dat intussen werd ontslagen. Dit betekent meteen ook het einde van het project om een goedkopere Lightyear 2 te ontwikkelen, die zo’n 40.000 euro zou kosten en voor de doorbraak van het merk zou moeten zorgen. Onlangs verklaarde Lightyear nog een deal voor de bestelling van 10.000 exemplaren te hebben afgesloten met het leasebedrijf Arval, maar die zal niet wellicht niet meer gehonoreerd kunnen worden.

door Alain De Jong
© Gocar

Autorally’s geannuleerd in afwachting van duidelijke wetgeving

De afgelopen maanden is de rallywereld meerdere keren in rouw geweest door ongelukken die hebben geleid tot de dood van toeschouwers, maar ook piloten. Er was het overlijden van Margaux (16) en Romain (18) tijdens de Condroz Rally en twee weken later de dood van piloot Bruno Blaise tijdens de Rallye des Crêtes. Deze dramatische gebeurtenissen hebben het debat nieuw leven ingeblazen over het organiseren van deze evenementen die dorpen doorkruisen en de bevolking (zowel toeschouwers als de inwoners of de deelnemers) blootstellen aan gevaren. Omdat de rally’s, in tegenstelling tot de meeste andere motorsporten, slechts op beperkte uitwijkzones kunnen rekenen, hebben de ordediensten het vaak moeilijk om de veiligheidsregels ter plaatse te handhaven. Vele annuleringen In deze context hebben maar liefst 13 Waalse burgemeesters beslist om geen enkel risico meer te nemen en de wedstrijd in Haspengouw volledig af te gelasten, in afwachting dat de wetgeving wordt herzien. Volgens hen dateren de koninklijke besluiten die momenteel de rally’s regelen uit 1997 en 2003. De lokale besturen nemen bijkomende maatregelen, maar vinden die niet voldoende en verwachten dan ook een echte federale tussenkomst aan de wetgevende kant. Maar helaas beweegt er niets. Bijgevolg zal de Rally van Hannuit (gepland voor 10, 11 en 12 maart 2023) niet doorgaan, evenmin als de Rally van Waremme (het criterium Dumont eind september) of de andere wedstrijden die gepland staan op de openbare weg op het grondgebied van de Haspengouwse hulpzone. Werkgroep Blijkbaar is de bezinning over de toekomst van de autorally’s en hun omkadering eindelijk op gang gekomen. Een werkgroep op initiatief van de minister van Binnenlandse Zaken (Annelies Verlinden, CD&V) en geleid door het landelijk crisiscentrum zou zich over het dossier buigen. En dat is hoogdringend, want in 70% van de gevallen ligt de verantwoordelijkheid bij een ongeval bij de burgemeesters. Vandaar hun beslissing om een stop in te stellen, die zich waarschijnlijk zal uitbreiden naar andere evenementen of regio’s van het land. Laten we hopen voor deze mooie mechanische sport dat de federale overheid snel zal beslissen over een reeks oplossingen om de veiligheid van de autorally’s beter te regelen.

door David Leclercq
© Gocar

Zal Saoedi-Arabië de Formule 1 kopen?

Na een periode van stagnatie heeft de Formule 1 weer meer bekendheid gekregen. Dit is het resultaat van nieuwe regels die tot doel hebben meer entertainment te bieden tijdens de races maar ook om een breder deel van het wereldpubliek te bereiken. Daarom is de kalender grondig herzien en zijn bepaalde historische circuits verlaten en verplaatst naar opkomende landen, zoals Zuid-Afrika (uiteindelijk met een jaar uitgesteld), Brazilië, Mexico, Azerbeidzjan, maar ook het Midden-Oosten, dat vier races toegewezen heeft gekregen (Qatar, Abu Dhabi, Saoedi-Arabië en Bahrein). Andere eigenaars In 2017 werd de F1 gekocht door Liberty Media voor 8 miljard dollar, maar intussen is de waarde van de Formule 1 gegroeid en is het nu 15 miljard dollar waard met dank aan het toegenomen aantal toeschouwers. Dat is interessant voor nieuwe fabrikanten, zoals Audi, Porsche en Cadillac, die in 2026 tot de sport zullen toetreden. Uiteraard is deze waardering ook interessant voor financiers en in het bijzonder voor het openbare (en goed gevulde) investeringsfonds van Saoedi-Arabië. Volgens Bloomberg hebben de Saoedi’s Liberty Media voorgesteld om de hele sport te kopen voor 20 miljard dollar. Hoewel dit bijna een verdubbeling van de prijs betekent ten opzichte van de overname in 2017, heeft Liberty Media het bod naar verluidt afgewezen, maar het Saoedische fonds staat naar verluidt buiten de deur, klaar om elk tegenbod van Liberty te overwegen. Minder vrijheid? Als het al zou gebeuren, zou deze overname nog steeds vragen oproepen, vooral in het licht van het wereldkampioenschap voetbal dat onlangs in Qatar heeft plaatsgevonden en dat aanleiding heeft gegeven tot hevige protesten, met name op het gebied van de mensen- en vrouwenrechten en de vrijheid van meningsuiting. Onlangs hebben de organisatoren van Liberty Media F1 verklaard dat zij de vrijheid van meningsuiting van de coureurs willen beperken, waarvan sommige bijzonder militant zijn geworden over onderwerpen als de verdediging van bepaalde volkeren of de opwarming van de aarde. Het is nog niet bekend welke vorm deze beperking van eisen zal aannemen, maar men denkt dat als Saoedi-Arabië de F1 in handen krijgt, deze vrijheid in de toekomst nog meer beperkt kan worden. Wordt vervolgd.

door David Leclercq

BMW M3 CS: altijd meer

De nieuwe BMW M3 CS is geen auto om mee te lachen. Zo is hij in staat om 0 tot 100 km/u af te leggen in 3,4 seconden of 0,2 seconde sneller dan de M3 Competition. Hij is alleen beschikbaar met automatische versnellingsbak en xDrive-vierwielaandriving en ontwikkelt 550 pk en 650 Nm koppel. Het grootste verschil zit in de vermageringskuur, waardoor de auto 34 kg verloor met behulp van heel wat onderdelen (motorkap, achterdiffusor, achterspoiler …) uit kunststof versterkt met koolstofvezels (CFRP). 303 km/u De voorzetels zijn gemaakt uit carbon, de uitlaatdemper is van titanium en de verwarmingsroosters achterin werden geschrapt. Standaard is de M3 CS voorzien van het M Driver’s Package waarmee hij tot 303 km/u haalt. De look is verzorgd, met bijvoorbeeld een motorkap met elementen uit zichtbare koolstofvezels, de grille met oranje rand of het stuurwiel bekleed met Alcantara. Voor de eerste keer gebruikt de M3 het navigatiescherm van de X1. Beperkt aantal Optioneel kun je kiezen voor carbon-keramische remmen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. BMW heeft al aangekondigd dat de M3 CS in een beperkte oplage in productie gaat, maar er is nog geen precies aantal bekend.

door Maxime Hérion
© Gocar

GM investeert nog in nieuwe V8

Natuurlijk zetten ook de Verenigde Staten de elektrificatie van het vervoer in, waarmee het volgende decennium ook een groot deel van het wagenpark aan de stekker zal gaan aan de overkant van de oceaan. Alleen zal die deadline wellicht niet zo strikt uitvallen als in Europa. Waarschijnlijk zullen niet alle staten in 2030 of 2035 een ban op voertuigen met verbrandingsmotoren doorvoeren en zullen hybride aandrijvingen veel langer aangewend mogen worden. Deze vooruitzichten bepalen ook de plannen van de Amerikaanse constructeurs die nog steeds de meeste van hun voertuigen afzetten op de eigen markt. En daar is nog steeds een grote vraag naar grote V8-benzinemotoren. Een motorconcept dat in Europa intussen volledig verketterd is. Small Block V8 LS blijft bestaan Daarom kondigde General Motors zopas een groot investeringsprogramma aan voor de ontwikkeling en de bouw van de nieuwe ‘Small Block V8 LS’ die in vier fabrieken in de Verenigde Staten geproduceerd zal worden. In totaal zal het autoconcern hiervoor ruim 800 miljoen dollar besteden. De LS V8 huist in breed gamma van de merken van General Motors: Chevrolet Corvette en Silverado, GMC Sierra, Cadillac Escalade en CT5-V, … Dat betekent echter niet dat GM niet verder elektrificeert. Zopas werd de hybride Corvette E-Ray onthuld, terwijl die sportwagen op termijn ook een 100% elektrische variant zal krijgen. Ook de Chevrolet Silverado en de GMC Sierra hebben trouwens al een elektrische versie. GM deelde nog mee dat voor de EV-productie eveneens ruim 50 miljoen dollar zal worden geïnvesteerd.

door Alain De Jong
© Gocar

ID. Buzz Prior: het leukste busje van het moment?

Momenteel bestaat de nieuwste creatie van Prior alleen virtueel, maar als er genoeg vraag is, kan het ontwerp snel concreet worden. Het gaat om een volledige koetswerkkit voor de Volkswagen ID. Buzz die, zoals gebruikelijk bij Prior, een pak agressiever oogt dan het origineel. Het verlaagde koetswerk ligt heel dicht bij de grond, een indruk die nog versterkt wordt door de extra zijschorten en dikkere bumpers. Laag op zijn wielen Momenteel heeft Prior twee exemplaren van de tweekleurige ID. Buzz ontworpen met een kofferspoiler en een groot rooster in de voorbumper. De bijna volledig gevulde witte velgen geïnspireerd door die van de Audi Sport Quattro komen helemaal tot hun recht. Deze grote velgen zijn geschoeid met banden met zeer lage zijwanden. Veel geblaat, weinig wol De tuning van Prior raakt niet aan de motor. Die blijft dus zoals het origineel, ontwikkelt 204 pk en wordt gevoed door een batterij van 77 kWh. Volkswagen claimt een autonomie in de buurt van 419 km (WLTP).

door Maxime Hérion
© Gocar

Chinees merk BYD gaat in Europa produceren

Deze week raakte bekend dat Ford aanzienlijk gaat snoeien in het personeelsbestand van zijn Europese fabrieken. Volgens Automobilwoche zouden er zo’n 3.000 banen sneuvelen op een totaal van 20.000 werknemers in Duitsland. Dit zou een gevolg zijn van de transitie naar de elektrische auto, waardoor het productieproces aanzienlijke veranderingen moet ondergaan en dus een stevige reorganisatie vereist. Een vreemde situatie, want onlangs verklaarde Ford nog 1,83 miljard euro te willen investeren in zijn fabriek in Keulen om daar volop EV’s te kunnen produceren. Tegen 2030 wil het merk immers nog enkel elektrische personenwagens aanbieden. Daarom werd de Fiesta al uit het gamma geschrapt en weldra gaat ook de Focus de schop op. Chinese productie in Duitsland Die Focus wordt nog tot 2025 in de Duitse fabriek in Saarlouis gemaakt. Volgens de Wall Street Journal zou deze site binnenkort worden aangekocht door de Chinese constructeur Build Your Dreams (BYD) die van plan is zijn Europese aanwezigheid sterk uit te breiden en daarvoor ook lokaal wil produceren. BYD maakte in 2022 zijn debuut op de Europese markt met drie elektrische modellen: Atto 3 een compacte crossover, Tang een grote SUV met 7 zitplaatsen en Han een ruime berline. Dit jaar komt daar nog een kleinere crossover bij als instapmodel in het gamma. BYD is hier nog vrij onbekend, maar is op wereldvlak een grote speler in de productie van batterijen én elektrische wagens. Opendeurpolitiek Europa De opgang van BYD is dan ook een voorspel van een grote internationale expansie van de Chinese auto-industrie die zich de volgende jaren met nieuwe elektrische modellen sterk gaat richten op de Europese markt die amper invoerbeperkingen oplegt. Deze ‘opendeurpolitiek’ is natuurlijk een buitenkans voor de Chinese automerken om deze nieuwe markt ongestoord in te palmen. Noteer dat naast BYD, intussen ook nog onder andere BAIC, DFSK, JAC, Nio, Xpeng, SWM en Seres in onze contreien neerstreken. Moeten we ons dan zorgen maken over deze naderende tsunami van Chinese automerken? Misschien. Maar tegelijk wordt het aanbod verruimd met gemotiveerde nieuwe spelers met sterke producten. En daarnaast zullen onze zeehavens in Zeebrugge en Antwerpen de volgende jaren goede zaken doen, want al deze Chinese wagens passeren langs daar op weg naar de Europese klanten.

door Alain De Jong

Ontdooi je voorruit sneller met je zonneklep

Nu het kwik weer onder het vriespunt daalt en er al eens sneeuw uit de lucht valt, moet je weer de voorruit van je wagen ontdooien en ontwasemen vooraleer je de baan op gaat. Een goede zichtbaarheid is namelijk onontbeerlijk om je veilig in het verkeer te begeven. Vaak zit er niets anders op dan enkele minuten te wachten met de ventilatie op voordat de voorruit vrij is van rijm en damp. Maar je kan dit proces eenvoudig versnellen door een simpele truc. Zet de ventilatie op volle kracht én doe de zonnekleppen naar beneden. Zij vormen een barrière voor de warme lucht die langs de voorruit naar boven wordt geblazen en creëren zo een soort van warmeluchtbel, waardoor de ontdooiing of ontwaseming veel vlotter zal verlopen. Steeds airco op Het is eenvoudige tip die bovendien niets kost! En natuurlijk dé oplossing voor wie niet over een verwarmde voorruit beschikt, die je steeds meer in nieuwe wagens terugvindt. Denk er ook aan om de airconditioning te activeren als je die in je auto hebt. De lucht die daaruit circuleert zorgt voor een veel efficiëntere ontwaseming dan de gewone warme lucht uit de ventilatie. Een andere gouden wintertip is de wagen indien mogelijk in de garage of onder de carport te stallen op koude dagen, dan hoef je het wegkrabben van ijs of afvegen van damp op de voorruit helemaal niet te doen op een koude ochtend. Wie zijn wagen toch buiten moet stallen, doet er goed aan een scherm of een karton op de voorruit te plaatsen, zodat die beschermd is tegen aanvriezende mist en dergelijke. En natuurlijk voorzie je ook best een ijskrabber en anti-vriesspray in de auto. Veilige reis!

door Alain De Jong

Lightyear: het ene model verjaagt het andere

Start-ups die auto’s beginnen te produceren, krijgen vaak te maken met teleurstellingen en onverwachte omstandigheden. Lightyear is hiervan een duidelijk bewijs. In 2017 presenteerde het bedrijf de Lightyear 0, een gestroomlijnde elektrische berline met zonnepanelen verwerkt in het koetswerk om het dagelijks rijbereik met 30 tot 70 km te vergroten. Veelbelovend, maar deze auto had een groot probleem: de verkoopprijs van 150.000 euro moest door oplopende kosten verhoogd worden tot 250.000 euro. Behoorlijk duur voor een onbekende auto met 110 pk. Beloftevol De Lightyear 0 is sinds november 2022 in productie. Maar hij werd al snel overschaduwd door de aankondiging van de toekomstige Lightyear 2, een nieuw en in grote lijnen gelijkaardig model dat voor slechts 40.000 euro verkocht wordt en een autonomie van 800 km belooft. Sinds de orderboeken begin dit jaar geopend werden, lopen de zaken zeer goed voor het Nederlandse bedrijf. In die mate zelfs dat het meteen een punt kan zetten achter de productie van de 0. Sterk debuut Volgens Lightyear noteerde het voor de Lightyear 2 al bijna 40.000 orders, waarvan 10.000 alleen voor het bekende leasingbedrijf Arval. De constructeur besloot dan maar om zich te concentreren op dit nieuwe model en de Lightyear 0 op te offeren. Deze beslissing is opmerkelijk want de productie had normaliter vers geld in het laatje moeten brengen. Tenzij de verhoogde prijs van 250.000 euro veel potentiële kopers ontmoedigd heeft…

door Maxime Hérion
© Gocar

Brandstofprijzen dreigen fors te stijgen vanaf februari 2023

Hoewel het nu winter is, blijven de prijzen van olieproducten de jongste weken dalen, ondanks het embargo dat sinds 5 december door Europa werd uitgevaardigd tegenover de Russische ruwe olie. Dit gezegd zijnde, laat niemand zich echter voor de gek houden. Veel Europese landen hebben hun voorraden aangevuld (maar in welke mate?), wat niet wegneemt dat de huidige geopolitieke instabiliteit de internationale markten snel weer kan verhitten. In dat verband is het nog maar de vraag wat de gevolgen zullen zijn van het Europese embargo tegen Russische aardolieproducten, dat vanaf 5 februari in werking treedt. Vooral diesel wordt getroffen door deze maatregel en hoewel die vandaag al niet goedkoop is (gemiddeld 1,8 euro/liter), dreigt alweer een substantiële prijsverhoging. Dat vreest een van de grote Belgische energiespecialisten, Damien Ernst, professor aan de ULiège. Redenen voor ongerustheid Aan La Dernière Heure verklaart Damien Ernst zijn bezorgdheden. Hij erkent dat de prijs voor een vat ruwe olie niet zal exploderen, maar geeft aan dat de prijs van diesel geleidelijk en onrustwekkend blijft stijgen. Dat kan snel ontsporen, want de Europese raffinaderijen missen juist raffinagecapaciteit voor diesel. Vergeet ook niet dat diesel – ondanks de prijs – steeds populairder wordt, vooral bij bedrijven die op het hoogtepunt van de crisis overstapten van gas op diesel voor een deel van hun activiteiten. De professor maakt zich zorgen over het nieuwe embargo dat op 5 februari van kracht wordt. Volgens hem kan de wereld niet zonder de Russische diesel. Nemen de spanningen op de markt toe, dan zal dit de facto leiden tot een stevige prijsverhoging die meerdere maanden kan duren. Welke oplossingen? De expert blijft vaag over de toekomstperspectieven. Zo geeft hij geen schatting over de hoogte van de prijsstijging, want het is altijd riskant om voorspellingen te doen. Damien Ernst geeft wel aan dat de evolutie van de situatie vooral afhangt van de Russen en meer bepaald van de manier waarop ze hun dieselproductie die normaal bestemd is voor Europa of de Verenigde Staten kunnen verkopen aan andere landen. Als Rusland zijn productie niet kan verkopen, zouden de dieselprijzen zeer hoog kunnen oplopen. De markt zou opnieuw uit balans raken en de hoge prijzen zouden leiden tot minder vraag, in afwachting van een nieuw evenwicht. Om te anticiperen op deze onzekerheid, adviseert de professor consumenten om vóór de ‘noodlottige’ datum van 5 februari stookolie te tanken. En automobilisten? Die kunnen weinig doen, want ze kunnen moeilijk honderden liters opslaan. Het valt nog te bezien wat Rusland doet met zijn partners. We konden immers al vaststellen dat het Poetin-regime de sancties probeert te omzeilen, bijvoorbeeld door olieladingen van het ene schip over te tanken op het andere (dat onder een andere vlag vaart), om zo de oorsprong uit te wissen en de olie toch af te leveren. We moeten in ieder geval duimen dat de situatie niet opnieuw ontspoort.

door David Leclercq
© Gocar

Zijn bestuurders van dit merk echt het slimst?

De aankoop van een auto is zowel een emotionele als rationele beslissing. Als koper moet je immers de voor- en nadelen afwegen van het model waar je oog op gevallen is. Volgens een Brits onderzoek van Scrap Car Comparison, een vergelijkingsplatform om je wagen te laten slopen, hebben de eigenaars van een Skoda een hoger IQ dan de bestuurders van alle andere merken. Is de marketingslogan ‘Simply Clever’ die het merk al jarenlang gebruikt dan echt waar?  Dat valt nog te bezien… Gemiddeld 99 punten Volgens de studie bedraagt het IQ van een Skoda-bestuurder gemiddeld 99 punten, terwijl dat bij een Toyota-bestuurder 95,8 punten is en maar 91,7 voor die van een BMW. Om tot die resultaten te komen, baseerde de studie zich op de antwoorden van 2.024 deelnemers. Zij moesten meerdere vragen beantwoorden over hun automerk, de autokleur, het bezit van een gepersonaliseerde nummerplaat en de aanwezigheid van tuning. Daarnaast moesten de deelnemers een lijst van een twintigtal vragen invullen gebaseerd op een IQ-test. In totaal werden 27 merken opgesomd door de deelnemers, waarvan er 5 weggelaten werden wegens onvoldoende statistisch betrouwbare data. Van de 22 resterende merken wist Skoda zich te onderscheiden, voor Suzuki (een IQ-score van 98,1) en Peugeot (97,8 punten). Achteraan het peloton rijden de bestuurders met een BMW (91,7), Fiat (90,1) en Land Rover (88,6). Wat is het besluit? Wellicht zijn de resultaten van dit onderzoek vooral bedoeld om de aandacht te trekken en moet je ze dus met een korrel zout nemen. Waarom? Simpelweg omdat het geen echte IQ-test was maar een afgeleide test, wat uiteraard niet hetzelfde is. Bovendien geeft de studie niet alle gegevens vrij over de ondervraagde personen, zoals de leeftijd. Ook zien we grote verschillen in de resultaten van de merken, wat het vertrouwen niet bevordert. Logischerwijze ligt het IQ-resultaat dichter bij honderd hoe meer mensen je ondervraagt. Daarom lijkt een verschil van bijna tien punten tussen twee merken verdacht. En wat gebeurt er als je tijdens je leven als automobilist van merk verandert? Krijg je dan opeens tien IQ-punten meer? Of verlies je er meteen tien? Het roept allerlei vragen op, al is het natuurlijk in de eerste plaats een leuke oefening. Hoewel de studie vertrekt van een goede intentie, baseert ze de intelligentie van de bestuurder op het al dan niet rationele karakter van de aankoop. Meer in detail toont de studie dat de koper als slimmer wordt beschouwd als hij of zij kiest voor een auto op benzine, met een wit koetswerk en zonder gepersonaliseerde nummerplaat.     Rangschikking Merk IQ 1 Skoda 99 2 Suzuki 98.09 3 Peugeot 97.79 4 Mini 97.41 5 Mazda 95.91 6 Toyota 95.76 7 Opel/Vauxhall 95.11 8 Mercedes-Benz 94.74 9 Nissan 94.71 10 Seat 94.71 11 Citroën 94.29 12 Hyundai 93.52 13 Renault 93.41 14 Audi 93.25 15 Kia 93.01 16 Honda 92.88 17 Ford 92.75 18 Volvo 92.40 19 Volkswagen 92.25 20 BMW 91.68 21 Fiat 90.14 22 Land Rover 88.58  

door David Leclercq
© Gocar

Audi Activesphere: deze SUV-coupé verandert in een pick-up

Op het eerste gezicht verbaast het vloeiende ontwerp van de Audi Activesphere. Je zou niet zeggen dat hij een XXL-formaat heeft, hoewel deze auto 4,98 m lang, 2,07 m breed en 1,60 m hoog is. Met zijn ronde vormen ziet het nieuwste studiemodel van de Duitse constructeur eruit als een SUV-coupé die veelzijdig blijkt op alle terreinen: het is zowel een luxewagen die zich op zijn gemak voelt in de bebouwde kom als een terreinwagen dankzij de grote op- en afrijhoeken. Twee auto’s in één De Audi Activesphere is uitgerust met een pneumatische ophanging die het koetswerk 40 mm kan verhogen om moeilijke situaties te overwinnen. Maar wat vooral bijzonder is aan deze auto, is dat de achterruit op het dak kan worden geplaatst om een laadruimte vrij te maken, zoals bij een pick-up. Ideaal om er bijvoorbeeld twee fietsen in te leggen. Futuristische elementen Hoewel de Activesphere niet direct tot een seriemodel zal leiden, toont hij bepaalde stilistische en technische keuzes voor de toekomst van Audi. Kijk bijvoorbeeld naar de OLED-koplampen die gebruikt zullen worden in de volgende A6 e-tron, het elektrische PPE-platform ontwikkeld met Porsche, de afwezigheid van de Singleframe-grille of het zeer sobere interieur.

door Maxime Hérion
© Gocar

Zijn zware en snelle elektrische auto’s een gevaar op de weg?

De elektrificatie van het wagenpark stelt de autosector en zelfs de hele maatschappij voor grote uitdagingen. Er moeten in ijltempo nieuwe elektrische modellen ontwikkeld worden, de laadinfrastructuur moet vrijwel vanaf nul worden opgebouwd en er duiken daarnaast ook nieuwe gevaren op. Zoals vaak met een nieuwe technologie in de autosector wordt die eerst in de hogere marktsegmenten geïntroduceerd. Zo ook met de elektrische wagen, waarvan al vele fraaie, luxueus uitgeruste en pijlsnelle modellen op de markt zijn. Daar hangt ook een stevig prijskaartje aan vast. En bovendien hebben ze meestal een degelijk rijbereik dat te danken is aan de omvangrijke batterij die echter ook zeer zwaar is. Sprint als Formule 1! Neem nu een nieuwe blikvanger op de markt van elektrische wagens: de Lotus Eletre waarvan de snelste versie met twee elektromotoren maar liefst 905 pk en 985 Nm koppel produceert. Daarmee lukt de sprint van stilstand naar 100 km/u in slechts 2,95 seconden en is een topsnelheid van 265 km/u mogelijk! Dat zijn zowaar de sprintcijfers van een Formule 1! Alleen weegt een F1-bolide amper 800 kg en zit er een professionele coureur achter het stuur die enkel op een afgesloten omloop rijdt. De snelste elektrische SUV’s die makkelijk 2,7 tot 3 ton wegen, kan echter om het even wie in het bezit van een rijbewijs kopen, en die kan vervolgens gewoon los gaan op de openbare weg tussen het andere verkeer. Accelereren is eenvoudig, maar alles onder controle houden en weer veilig stoppen voor elk obstakel dat opduikt, is een ander paar mouwen. Helft meer ongevallen met EV’s Het is duidelijk dat hier een gevaar schuilt. Dat blijkt uit een recent onderzoek van verzekeringsmaatschappij Axa, dat ons leert dat EV’s 50% meer betrokken zijn bij ongevallen dan klassieke wagens op diesel of benzine. De oorzaak ligt vooral bij het feit de bestuurders niet voldoende voorbereid zijn op rijden met de vinnigere en snellere elektrische wagens. Tot dezelfde conclusie komt de Amerikaanse National Transport Safety Board (NTSB), die zich bezighoudt met de wegveiligheid in de Verenigde Staten. “Het gaat echt de verkeerde richting uit met de EV’s die almaar krachtiger en sneller, maar ook zwaarder en omvangrijker worden”, stelt Jennifer Homendy, hoofd van de NTSB. “Dit is niet zomaar een veronderstelling. Weet dat de nieuwe elektrische GMC Hummer meer dan 4.000 kg weegt, waarvan 1300 kg is toe te schrijven aan het accupakket. Dat betekent dat alleen de batterij al even zwaar is als een Honda Civic die op dezelfde weg rijdt. Je kan je voorstellen wat de gevolgen bij een impact zijn. Dit is een dodelijke cocktail op onze wegen. En dat is net wat we niet willen: meer doden op onze wegen.” Het geciteerde voorbeeld lijkt misschien extreem. Maar weet dat een Honda Civic ongeveer 1.500 kg weegt. Een grote SUV, zoals de Volvo XC90, zet zo’n 2 ton op de weegschaal. Maar diens elektrische opvolger EX90 weegt al een goede 2,7 ton. Een toename die voornamelijk te wijten is aan het accupakket, terwijl die de sprint van 0 naar 100 km/u zonder morren in 4,7 seconden afwerkt. Dit is inderdaad stof tot nadenken…

door Alain De Jong
© Gocar

Mister Beans Lancia Delta Integrale op de veiling

De Britse acteur Rowan Atkinson is bij iedereen bekend, vooral dankzij zijn personage Mister Bean die in de jaren ‘90 de hele wereld aan het lachen bracht. Hij is ook een autoliefhebber die niet aarzelt historische races te rijden. In zijn garage heeft hij een McLaren F1, diverse Aston Martins, waaronder een V8 Zagato, en andere populaire modellen. Ultieme evolutie Een van de auto’s die Rowan bezat, is een Lancia Delta Integrale Evo II uit 1993, die binnenkort wordt geveild door Silverstone Auctions. Met een 2,0-liter viercilinder turbomotor leverde de auto 215 pk en 310 Nm, waardoor het een duivels efficiënte auto was op bochtige wegen. Perfecte staat De auto werd in 2011 vanuit Japan naar het Verenigd Koninkrijk geïmporteerd en kort daarna gekocht door Atkinson, die er goed voor heeft gezorgd. Hij is nu in perfecte staat vanbinnen en vanbuiten, en heeft slechts 87.000 km op de klok. Vanwege de perfecte staat en de herkomst wordt het geschat op 65.000 tot 75.000 pond, omgerekend  74.000 tot 85.000 euro.

door Maxime Hérion

Renault Espace 6: einde van een tijdperk

Er was eens een revolutionair project van de Franse constructeur Matra. Die bedacht op basis van de Amerikaanse van een monovolume en presenteerde het concept aan de toplui van de PSA-groep. Peugeot was bezig met de 205 te ontwikkelen en weigerde het aanbod. Citroën deed hetzelfde, want het management geloofde sterk in wat later de BX zou worden. Philippe Guédon, de topman van Matra, gaf niet op: hij trok in 1982 met het project naar Renault. Het idee wist de directie van de Franse constructeur te verleiden en de ingenieurs bogen zich over het project. Ze lieten hun creativiteit de vrije loop en presenteerden onder meer uitneembare zetels, één van de grote succesfactoren van deze auto. De eerste exemplaren van de Renault Espace (die in 1983 werd voorgesteld) werden vanaf 1984 door Matra gebouwd in zijn fabriek in Romorantin. Ten dode opgeschreven De handige, moduleerbare Franse monovolume was uniek in zijn. In de loop van de verschillende generaties kende de Espace een groot succes. De jongste generatie, die in 2015 gelanceerd werd, was echter een minder gunstig lot beschoren. Het publiek lust monovolumes niet langer. Hoewel we dachten dat hij gedoemd was om te verdwijnen, keert de Renault Espace volgend voorjaar terug. Bekend platform Veel details zijn nog niet bekend over de zesde generatie, behalve dat hij de vorm krijgt van een grote SUV met vijf of zeven zitplaatsen. Hij staat op het CMF-CD-platform van de alliantie, dat onder meer gebruikt wordt door de Austral. Wellicht doet de nieuwe Espace een beroep op geëlektrificeerde motoren, wat de verchroomde ‘e’ in het logo verklaart. De nieuwe Espace wordt op 28 maart 2023 voorgesteld, veertig jaar na zijn debuut.

door Maxime Hérion

Belgen willen geen rijhulpsystemen

De jongste jaren verschijnen steeds meer rijhulpsystemen in onze auto’s en dit zal blijven toenemen. Hoewel de technologie evolueert en steeds complexere toepassingen mogelijk maakt, komt de wetgever vaak tussen in deze kwestie door een heel veiligheidsarsenaal te verplichten in onze auto’s. Het doel: het aantal verkeersongevallen verminderen. De toevoeging van deze uitrusting heeft in bepaalde gevallen zeker voordeel opgeleverd, maar het positieve effect ervan is niet altijd bewezen. In 2018 toonde een Nederlandse studie aan dat rijhulpsystemen zelfs ongevallen kunnen uitlokken omdat automobilisten deze systemen niet kunnen beheersen. VIAS volgt die analyse voor een deel. In 2022 stelde VIAS dat rijhulpsystemen in theorie het aantal ongevallen met 40 procent verminderen, maar dat bestuurders vaak niet weten hoe ze deze snufjes moeten gebruiken of zelfs dat ze aanwezig zijn. Het klopt dat er tegenwoordig steeds meer rijhulpsystemen aanwezig zijn, ook al blijven sommige optioneel: noodremsystemen, rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectoren enzovoort. Belgen schakelen alles uit VIAS deed een onderzoek en vroeg aan Belgen naar hun kennis van rijhulpsystemen én hoe vaak ze die in de dagelijkse praktijk gebruiken. De conclusie bevestigt wat we al wisten: de kennis over de verschillende systemen is vrij laag, ook over systemen die al heel lang bestaan, zoals ABS (antiblokkeersysteem) of ESP (stabiliteitscontrole). Vreemd genoeg zeggen sommige Belgen dat ze rijhulpmiddelen zoals ABS regelmatig uitschakelen (5% van de respondenten), terwijl dit technisch niet mogelijk is. We nemen aan dat ze eigenlijk het ESP bedoelen, dat ook steeds minder uitschakelbaar is (ESP of tractiecontrole zijn vaak alleen onder de 50 km/u te deactiveren). VIAS heeft ook specifiek gevraagd naar het gebruik van het recente systeem dat de snelheid aanpast naargelang de signalisatie: ISA (Intelligent Speed Adaptation). Automobilisten die hierover beschikken, blijken dit niet te gebruiken en schakelen het uit, want ze willen naar eigen zeggen de controle over hun wagen behouden. Hetzelfde gedrag zien we bij de assistentie voor het overschrijden van wegmarkeringen (LKA). VIAS stelt dat deze systemen niet altijd aanvaard worden omdat sommige (om niet te zeggen de meeste) systemen onvoldoende betrouwbaar zijn en vooral ongewenste reacties veroorzaken (zoals trillingen in het stuurwiel door de LKA). Deze eigenschappen leiden tot onveiligheid en irritatie. Nog meer ongewenste hulp Volgens het onderzoek van VIAS houden Belgen ook niet van Park Assist, dat automatisch een parkeerplaats zoekt (of zelfs andere parkeermanoeuvres uitvoert). Opnieuw is het uiteraard een kwestie van de controle te bewaren. De verklaringen zijn deels tegenstrijdig, want als dezelfde groep de betalende opties moet opsommen die ze zouden kiezen, eindigt Park Assist op de vierde plaats met 9,5 procent van de aankoopintenties, na de airco (eerste met 22,30 procent), het navigatiesysteem (12,3 procent) en de dodehoekdetectie (9,6 procent). Eerst het comfort Volgens VIAS verkiest de Belg comfort boven veiligheid. De Belgen vinden in ieder geval een parkeerhulp en rijstrookassistentie de minst overtuigende systemen voor de verkeersveiligheid en verkiezen een multimediapakket. Zelfs de automatische noodremhulp wordt als onbelangrijk beschouwd. Belgen stellen dus weinig vertrouwen in rijhulpmiddelen en zijn bang voor storingen. Ook vinden de Belgen (een op de zes) dat het rijplezier sterk wordt aangetast door rijhulpsystemen, vooral wanneer ze actief ingrijpen. Wat VIAS zorgen baart, is ook het gebrek aan kennis over de systemen bij de gebruikers, die er soms capaciteiten aan toeschrijven die er niet zijn. De automobilist vertrekt dus met een verkeerd idee, wat zelfs tot meer gevaar kan leiden. Autodealers spelen een cruciale rol om te sensibiliseren en duidelijk uit te leggen hoe deze systemen werken, want de komende jaren zullen ze alleen maar toenemen. Belangrijkste betalende optie (bron: VIAS) Airco 22,3% Navigatiesysteem 12,3% Dodehoekdetectie 9,6% Parkeerhulp 9,5% Multimediapakket 8,5% Automatische noodrem 7,9% Interactieve snelheidsbegrenzer (ISA) 5,5% Vermoeidheidsdetectie 4,8% Metaalkleur 3,6% Zetel- of stuurverwarming 3,6% Panoramisch dak 3,5% Zwarte doos (registratie van ongevallen) 3,1% Rijstrookassistent 2,6% Aluminium velgen 1,7% Handenvrije toegang/start 1,5%  

door David Leclercq
© Gocar

Moet je nog steeds een diesel kopen?

Sinds eind 2015 is de dieselmotor uit de mode geraakt. De Dieselgate-affaire, als katalysator, heeft gewerkt en heeft de autoriteiten ertoe aangezet steeds strengere wetgeving op te stellen tegen deze motoren, die paradoxaal genoeg enige tijd eerder door diezelfde autoriteiten een spreekwoordelijk duwtje in de rug kregen omdat CO2-quota moesten worden gehaald aangezien diesels minder verbruiken en zij dus ook minder koolstofdioxide uitstoten. Vandaag is de dieselbash zo groot dat veel beleidsmakers – op Belgisch en Europees niveau – er alles aan doen om deze auto’s uit ons landschap te bannen. De kans is namelijk groot dat het deze conventionele motoren zijn die het eerst zullen verdwijnen, vóór de benzinemotoren. In deze context vraagt men zich af of de aankoop van een dieselauto nog wel zin heeft. Ja tegen diesel als… De dieselmotor is ontworpen voor kilometervreters. Hij is dus bijzonder geschikt voor wie veel rijdt, want hij verbruikt weinig brandstof en kan dus aanspraak maken op een grote actieradius, wat altijd comfortabel is voor de gebruiker die niet voortdurend naar de pomp moet om te tanken. De diesel is ook een vriend van zij die zware ladingen moeten vervoeren of trekken, omdat de motor meer koppel levert dan een benzinemotor. Wat ten slotte de slijtage betreft – en hoewel de onderhoudskosten iets hoger liggen – garandeert de dieselmotor ook een zeer lange levensduur, vooral bij gebruik in ideale omstandigheden, met name op de autosnelwegen. Nee tegen diesel als… Toegegeven, de “ja tegen diesel” houding is vooral een zaak van beroepschauffeurs. Vooral voor particulieren is het voordeel van een dieselauto minder groot omdat je veel moet rijden om het break-even punt voor diesel te bereiken. Vandaag is dat ongeveer 40.000 km per jaar, terwijl dat een paar jaar geleden nog 20.000 km was. Van een verandering gesproken! Een ander obstakel is de restwaarde van een dieselauto die waarschijnlijk lager is dan die van een benzineauto. Waarom? Enerzijds omdat de auto na 4 of 5 jaar een hoge kilometerstand zal hebben bereikt als hij wordt gebruikt zoals het hoort, en anderzijds omdat hoe meer de jaren verstrijken, hoe minder de diesel een koper zal vinden, althans op ons grondgebied. In sommige landen, zoals Portugal bijvoorbeeld, is de diesel echter nog steeds populair. Bedreigd op korte termijn Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto’s. Het klopt dat deze auto’s tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen. Voor alle anderen zal er waarschijnlijk geen redding zijn. Het Waalse Gewest heeft bijvoorbeeld plannen om op zijn hele grondgebied lage-emissiezones in te voeren, wat onvermijdelijk gevolgen zal hebben voor oudere dieselmodellen. Er is een goede kans dat andere delen van het land dezelfde wetgeving zullen uitvaardigen. Brussel, Gent en Antwerpen hebben al stappen in die richting gezet. Als de autoriteiten hun stappenplan niet wijzigen (de uitstap uit fossiele brandstoffen is gepland voor 2035 en zelfs als er in 2026 een herzieningsclausule komt, is de kans klein dat diesel een van de opties zal zijn), lijkt diesel ten dode opgeschreven. De aankoop van een benzineauto lijkt daarom minder riskant, althans voor degenen die van plan zijn hun voertuig meerdere jaren – langer dan 5 jaar – te houden. Een hybride? Misschien, maar ook hier lijkt niets erg duidelijk over de toekomst van zelfopladende hybrides (zoals Toyota), die door de autoriteiten dreigen te worden beschouwd als “eenvoudige” benzinemodellen, iets  wat ze zeker niet zijn. Nogmaals, dit is spelen met de particuliere consument, die al de persoonlijke moeite doet om een hybride aan te schaffen omwille van brandstofbesparing, ook al kosten deze modellen vaak de prijs van een dieselmodel – en meer dan een “eenvoudig” benzinemodel. Zoals we zien is de keuze van de motor nog nooit zo moeilijk geweest als nu. We weten dat elektrisch rijden de toekomst is, zij het met enkele (of zeg maar eerder vele) beperkingen. Doch, batterijvoertuigen zijn nog lang niet voor iedereen betaalbaar. Zo is het noodzakelijk alle mogelijke opties te bestuderen en vooral te kiezen op basis van de persoonlijke situatie en niet op basis van een heuse volksverhuizing.

door David Leclercq
© Gocar

TEST Stromer ST3 Pinion: dit is geen gewone fiets!

De speed pedelec, de elektrisch fiets (meer dan 250 W) met trapondersteuning tot een snelheid van 45 km/u, is zeer populair in Vlaanderen maar nog vrij onbemind in Wallonië. Je mag ermee rijden vanaf 16 jaar als je een rijbewijs voor een bromfiets hebt of als je een autorijbewijs bezit. De fiets moet ingeschreven zijn, een helm is verplicht, en je mag er alleen op de weg mee rijden of op fietspaden waar dat is toegestaan. De speed pedelec, die praktisch is vanwege de hoge snelheid waarmee hij in de verkeerstroom mee opgaat, is de niche van Stromer sinds zijn debuut in 2009. Op slechts een paar jaar tijd heeft het Zwitserse merk een uitstekende reputatie opgebouwd dankzij zijn geëvolueerde fietsen met een onberispelijke afwerking. Met elk nieuw model legt Stromer de lat steeds hoger, wat resulteert in een ongelooflijke efficiëntie. Het minste wat we kunnen zeggen is dat het nieuwste model in het gamma, de ST3 Pinion, niet teleurstelt! Zwaar geschut De ST3 is ontworpen voor dagelijks gebruik en is daarom zeer stevig! Het massieve frame met perfecte lasnaden is een model van robuustheid, net als de aluminium vork. Hij rust op grote 27,5” wielen die zijn uitgerust met Pirelli “ballonbanden”. Stromer aarzelde niet om de techniek met een riemoverbrenging, een Pinion versnellingsbak (waar we later op terugkomen) met 9 versnellingen en ABS (optioneel) aan te wenden! Als kers op de taart, kan je ook nog een zadeldemper toevoegen en zoals altijd bij deze fabrikant werd een boordcomputer in het frame geïntegreerd. De afwerking is fantastisch en de look is typerend voor Stromer: niets verstoort de vloeiende lijnen. Om deze baby van zo’n dertig kg in beweging te krijgen, vertrouwt het Zwitserse merk op zijn eigen technologie met een 820 en 44 Nm motor in de achternaaf. Die wordt aangedreven door een 983 Wh batterij van het “huis” (een 814 Wh accu is ook beschikbaar) die de ST3 Pinion een theoretisch bereik van maximaal 180 km geeft. Ruimschoots voldoende voor grotere uitstapjes in en rond stad. Knappe technologie De ST3 is een fiets bedoeld voor “pendelaars” en heeft een “sport”-frame, met een zitpositie waarbij je vrij hard naar voren leunt, wat niet echt vertrouwen geeft als je er niet aan gewend bent en in de stad rijdt. Een “comfort” frame is ook beschikbaar, maar niet in de matzwarte afwerking, enkel in wit. Wat indruk maakt vanaf de eerste pedaalslagen is het gevoel echt uit de startblokken te schieten, aangezien de elektrische ondersteuning zeer krachtig is. Het gewicht van de fiets vergeet je snel en het algemene comfort wisten we zeker te waarderen. Een gevoel dat vooral te danken is aan de grote wielen met zeer dikke banden. De elektrische versnellingsbak van het Duitse bedrijf Pinion is geïnspireerd op de motorfietstechnologie met een amplitude van 568% tussen de 1e en 9e versnelling, waardoor de pedaalweerstand bij alle snelheden aanwezig is en je dus nooit in een ‘vacuüm’ trapt. In het gebruik verbluft dit systeem omdat je steeds op de pedalen kunt blijven duwen, zelfs voorbij 45 km/u met ondersteuning, waardoor deze fiets zelfs meer dan 50 km/u kan bereiken! Het eveneens mogelijk om te schakelen zonder te stoppen met trappen, zelfs wanneer je stilstaat. Als ultieme verfijning verlaagt de versnellingsbak automatisch de pedaalslag wanneer je een of meer versnellingen lager voor een “kanonstart” bij de verkeerslichten! Daarmee is de ST3 Pinion altijd eerst weg in de eerste meters. Alles wat je nodig hebt Gelukkig zijn de hydraulische schijfremmen (remklauwen met 4 zuigers vooraan en 2 achteraan) ook opgewassen voor hun taak, zodat je zelfs bij 45 km/u of meer vlot tot stilstand komt. Het ABS werkt alleen op het voorwiel en dat voorkomt dat het achterwiel bij plots remmen van de grond komt. Je moet wel eerst vertrouwen krijgen in de technologie en je oude reflexen vergeten om alleen de voorkant te gebruiken om het systeem te testen dat toch al heel goed werkt! Naarmate de kilometers verstrijken gaat het steeds lekkerder op de ST3 Pinion, die met zijn 3 assistentiemodi voldoende hulp biedt, ongeacht het terrein. En alsof dat nog niet genoeg is, geniet de Stromer ook nog eens van een instelbare motorrem, die eveneens helpt bij het regenereren van de accu. In de krachtigste modus is het zelfs mogelijk om een steile helling af te dalen zonder de remmen te gebruiken, wat een stressfactor minder is. Ja, maar… Dus is de Stromer ST3 Pinion gewoon top? Inderdaad, op enkele puntjes na. Laten we beginnen met het budget, dat op zijn zachtst gezegd aanzienlijk is. Deze fiets verandert van eigenaar vanaf 8.118 €. Maar dat bedrag kan nog oplopen tot 10.500 € in de configuratie van het testmodel dat aan ons werd uitgeleend! Het is dan ook begrijpelijk dat steeds meer bedrijven leaseoplossingen voor fietsen aanbieden. En denk ook aan een goed beveiligingssysteem om te voorkomen dat je Stromer wordt gestolen, ook al is die is uitgerust met een GPS-tracker. Er is ook nog een ander aspect dat ons afschrikt, namelijk de veiligheid. De ST3 Pinion is zo snel dat je je kwetsbaar voelt en je afvraagt of een gewone fietshelm wel genoeg is. Er is inderdaad aangepaste uitrusting verkrijgbaar bij fietsenhandelaars waarmee je je misschien comfortabeler zal voelen. Maar ook het feit dat je vaak niet meer kan circuleren op de plaatsen specifiek voor fietsen versterkt dit gevoel van onveiligheid. Maar als je niet bang bent voor de weersomstandigheden in ons land en de andere gebruikers, is dagelijks rijden met een Stromer zeer plezierig en valt het niet te ontkennen dat het een van de meest geëvolueerde fietsen van het moment is.

door Maxime Hérion

Corvette E-Ray: hybridisering maakt zijn debuut

De E-Ray, herkenbaar aan zijn meer gespierde carrosserie, 9 cm breder dan een normale Corvette, wordt aangedreven door een 6,2-liter LT2 V8 die 500 pk en 645 Nm op de achterwielen loslaat. Met dank aan een elektrische aandrijflijn op de voorwielen (163 pk en 165 Nm) is deze Amerikaanse auto vierwiel aangedreven, een primeur in zijn lange geschiedenis. Ultrasnel Met 654 pk is de Corvette E-Ray het snelste model in het gamma geworden. Zo snelt deze sportwagen in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij behoudt zijn geweldige achttraps automaat met dubbele koppeling. De auto is met zijn 1,9 kWh batterij uiteraard zwaarder (1.712 kg) en daarom is hij uitgerust met Brembo carbon-keramische remmen. Niet goedkoop Zelfs als de hybridisatie wordt gebruikt voor prestaties, kan de Corvette E-Ray nog steeds in 100% elektrische modus worden gereden voor een afstand van… 3 tot 4 kilometer. In de Verenigde Staten begint de coupéversie bij 104.295 dollar (96.290 euro). Voor de cabriolet komt daar nog 7000 dollar bij. Er zijn momenteel geen plannen om de auto in Europa op de markt te brengen.

door Maxime Hérion
© Gocar

Crisis doet verkoop van winterbanden instorten

Verschillende regio’s in ons land veranderden in ijsbanen door de winterse omstandigheden. HLN meldde op vrijdag 20 januari meer dan 700 km file, meer bepaald in Vlaanderen en de regio rond Luik. Deze verkeerssituatie is niet nieuw voor Belgen en doet zich regelmatig voor: zodra het weer verslechtert, zitten automobilisten vast in het verkeer, hoewel de strooidiensten op hun hoede zijn. Deze weersomstandigheden gebeuren niet zo vaak. Ter herinnering: de laatste echt strenge winters dateren van 2009 en 2010, waarna de Belgen massaal hun auto’s uitrustten met winter- of vierseizoenenbanden om zich geen tweede keer aan de dezelfde steen te stoten. Maar dat is alweer lang geleden en daarna volgden heel wat zachte winters, waardoor automobilisten minder kozen voor aangepast winterrubber. Geen interesse in winterbanden Bandenspecialisten constateren weinig interesse in winterbanden, een onverschilligheid die vooral dit jaar opvallend is. Aan La Dernière Heure vertellen bandenmonteurs dat er al voor de covidcrisis minder interesse was, met een verkoopdaling van 5 procent per jaar. In plaats van twee bandensets (zomer en winter) kiezen veel consumenten voor vierseizoenenbanden die geen opslag of bandenwissel vereisen en (als ze 3PMSF-gecertificeerd zijn) correcte prestaties bieden op sneeuw. Wat de bandensector echter niet verwacht had, is een drastische verkoopdaling na de covidperiode. Die daalde met 30 procent, een fenomeen dat niet alleen te verklaren valt door de veralgemening van telewerken. Intussen werken veel werknemers immers opnieuw op kantoor. Blijkbaar geloven consumenten dat het niet meer (of veel minder) zal sneeuwen door de opwarming van het klimaat. Een ander aspect is de inflatie. Door de huidige financiële moeilijkheden waarmee huishoudens geconfronteerd worden, krijgen de energiefacturen en voedingskosten natuurlijk voorrang op andere uitgaven, bijvoorbeeld die voor de auto. Veel consumenten hebben in oktober dus geen 600 of 700 euro geïnvesteerd in winterbanden. Bovendien zijn de prijzen van banden ook gestegen (door de grondstof- en energiekosten) en worden de bandenmaten alsmaar groter en dus duurder. Volgens verkeersveiligheidsinstituut VIAS zijn automobilisten die vasthouden aan winterbanden zowel werknemers die veel rijden als werknemers met een bedrijfswagen. Wintersporters aarzelen ook niet, want steeds vaker verplichten bergregio’s het gebruik van winterbanden (Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk enzovoort). VIAS stelt op basis van informatie van pechverhelpers dat er geen direct verband kan gelegd worden tussen ongevallen in winterse omstandigheden en het gebrek aan winterbanden. Er gebeuren namelijk ook heel wat ongevallen met auto’s die op winterbanden staan. Het is goed om te weten dat je met winterbanden minder grip hebt dan op een droog wegdek in de zomer. Voorzichtigheid is dus geboden, want niemand ontsnapt aan de wetten van de fysica…   Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/dossier-banden/winterbanden-prijsverhoging-van-maar-liefst-20 Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/dossier-banden/winterbanden-die-je-echt-moet-vermijden Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/dossier-banden/nieuwe-banden-moeten-voor-of-achter-worden-gemonteerd       Apparemment, les consommateurs font le pari du réchauffement climatique et donc du fait qu’il ne neigera plus – ou très rarement. Autre aspect : l’inflation et les difficultés financières auxquelles tous les ménages doivent faire face, les factures d’énergie et les budgets nourriture passent naturellement avant les autres dépenses, dont celles réservées à la voiture. En octobre dernier, les consommateurs n’ont donc plus investi 600 ou 700 euros dans un train de pneus hiver, d’autant plus que les prix des pneus ont eux aussi grimpé (coûts des matières premières et de l’énergie obligent) et que les tailles ou dimensions sont de plus en plus importantes et donc chères. Selon VIAS, les automobilistes qui restent fidèles aux pneus hiver sont les employés qui effectuent beaucoup de route ainsi que ceux qui disposent d’un véhicule de fonction. Les amateurs de sports d’hiver n’hésitent pas non plus, car, de plus en plus souvent, les régions alpines imposent ces pneus pour circuler (Autriche, Allemagne, France, etc.). Cela dit, VIAS précise aussi que les informations qui émanent des dépanneurs indiquent qu’on ne peut pas faire de lien entre accident en conditions hivernales et défaut de pneus hiver. Car de nombreux accidents ont lieu avec des véhicules qui sont pourtant équipés. C’est donc l’occasion de rappeler aussi que disposer de pneus hiver ne permet pas de retrouver une adhérence similaire à une route sèche en été. La prudence doit rester de mise, car personne n’échappe aux lois de la physique…

door David Leclercq

Porsche PCM Classic : een geïntegreerde multimedia interface voor oldtimers

Vaak hebben oldtimers en youngtimers (klassieke auto’s jonger dan 30 jaar oud en daterend uit de jaren 1990 of 2000) amper of geen connectiviteit, omdat de systemen op dat moment nog niet verbonden waren, terwijl ze ook geen smartphones ondersteunden omdat die … toen nog niet bestonden. De eerste iPhone kwam er pas in 2007. Bij Porsche, waar de service voor klassieke auto’s een belangrijke rol speelt, hebben ontwikkelaars zojuist een slimme oplossing gevonden met een gloednieuw infotainmentsysteem dat volledig operationeel is aan boord van onder meer de 911 997.1 (2005-2008), de Cayman/Boxster 987 (2005-2008) en de Cayenne van de eerste generatie (2003-2008). 1.500 euro extra… Voor de prijs 1.500 euro behoudt dit nieuwe systeem natuurlijk de look van de toenmalige PCM om de sfeer van het interieur niet te verstoren. Het spreekt voor zich dat de ontwerpen voor de 911 en de Cayman/Boxster en de Cayenne verschillend zijn (knoppen en presentatie). Concreet biedt het Porsche Classic Communication Management (PCCM) de modernste functies, zoals DAB+ radio, nieuwe navigatie met de recentste kaarten en zelfs de originele instellingen van het voertuig, evenals Android Auto– en Apple Car Play. Ook voor andere classic Porsches Porsche beperkt natuurlijk dit Porsche Classic Communication Management niet tot de eerdergenoemde modellen. Inderdaad, PCCM en PCCM + (met groter scherm) zijn ook compatibel met oudere modellen, zoals de 911 van de jaren 1960 of de Porsche 928 en zelfs de 911 “996”, die niet als de mooiste wordt beschouwd. Slim! De systemen zijn verkrijgbaar bij dealers, maar ook online. Porsche raadt aan voor een optimale functionaliteit beroep te doen op een professional voor de installatie. Om zo nog beter te kunnen genieten van de klassieke Porsche. Waarom ontwikkelen andere fabrikanten in hemelsnaam geen vergelijkbare systemen?

door David Leclercq