Nieuw circulatieplan in Brussel: dit moet je erover weten

© Gocar
door Gocar.be - David Leclercq
gepubliceerd op om

Op dinsdag 16 augustus 2022 is in Brussel een nieuwe verkeersregeling in werking getreden. Het doel van dit ‘Good Move‘-plan, dat volop door het Brussels Gewest wordt gepromoot, is om de gewoonten van Brusselaars, pendelaars enzovoort te veranderen zodat de levenskwaliteit tegen 2030 fors verbeterd zal zijn. Concreet wil men de auto zo weinig mogelijk in de Belgische hoofdstad.

Het nieuwe circulatieplan heeft betrekking op de zogenaamde vijfhoek: het centrum van Brussel binnen de contouren van de R20, de binnenring. De wijzigingen betreffen eenrichtingsstraten, maar ook zogenoemde filters en verkeerslussen die het transitverkeer moeten beperken. Er is sprake van 803 nieuwe verkeersborden en de verwijdering van 293 exemplaren. Een 60-tal verkeersassen worden voetgangerszones of zones met een beperkte toegang.

De Koningsstraat wordt als het ware in twee geknipt, de nieuwe inrichting van het IJzerplein zal het onmogelijk maken om een kortere weg te nemen tussen het kanaal en de Antwerpenplaan, de omgeving van het Oud Korenhuis (waar het standbeeld van Jacques Brel staat) wordt een voetgangerszone en zowel het kruispunt van de Varkensmarkt met de Vlaamsesteenweg en de Oeverpoort in de Dansaertwijk worden vereenvoudigd.

ANPR-camera’s

Opgepast ook ter hoogte van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Kapellekerk aan de rand van de Zavel, want daar wordt de toegang beperkt tot bussen. Wie er toch met de wagen of de motor doorrijdt, zal door ANPR-camera’s betrapt en vervolgens geverbaliseerd worden. Hetzelfde verhaal geldt voor de Koningsstraat, waar de Gocar-kantoren gevestigd zijn.

ANPR

De Brusselse autoriteiten zijn er zich van bewust dat het nieuwe plan moeilijk te verteren valt, of toch in het begin. Men gaat ervan uit dat het minstens zes maanden gaat duren voordat het door de bevolking en automobilisten die in Brussel moeten zijn, wordt aanvaard.

Om het leed een beetje te ‘verzachten’, werd het nieuwe verkeersplan naar Google gestuurd, zodat het geïntegreerd kan worden in Google Maps alsook in Waze, een kwestie van onverwachte boetes te verkomen. Da’s iets, maar niet voldoende want lang niet iedereen gebruikt systematisch een smartphone om bijvoorbeeld te pendelen. Sommige mensen spreken zelfs van discriminatie. Hoe het ook zij: in Brussel rijden, wordt ingewikkelder dan ooit.

De interactieve kaart kan je hier raadplegen.

Meer

Microlino in België: zijn prijs is bekend

Het heeft lang geduurd, maar de Microlino gaat eindelijk in productie. Na de onthulling van de finale versie een drietal maanden geleden, werd zopas bevestigd dat het guitige model door D’Ieteren in ons land zal worden verdeeld. Zijn basisprijs is al bekend, namelijk 14.900 euro. Eerste showroom in Brussel De eerste exemplaren zullen in de eerste helft van 2023 in ons land arriveren arriveren. Zijn Belgische première staat op de agenda van het Autosalon van Brussel (in paleis 11), waar hij naast de andere merken van de importeur de show moet stelen. Wil je hem gewoon bij de verdeler bezichtigen? Dat zal natuurlijk ook kunnen. De eerste showroom gaat immers deel uitmaken van het hoofdkantoor van D’Ieteren in Elsene, een perfecte locatie voor een merk dat zich op stedelingen richt. Meer comfort Ontworpen in Zwitserland door Wim, Oliver en Merlin Ouboter (van de familie verantwoordelijk voor de Micro Kickscooter), is de slechts 500 kg wegende Microlino natuurlijk minder omvangrijk dan een auto (amper 2,5 meter lang!) maar wel een pak comfortabeler dan een tweewieler. Zijn vermogen bedraagt 12,5 kW, zijn topsnelheid 90 km/u, zijn koffer tekent voor 230 liter inhoud en er wordt gewag gemaakt van 90 tot 230 km autonomie, afhankelijk van de gekozen versie. Hem opladen, zou 3 tot 4 uur duren via een normaal stopcontact (ook weer afhankelijk van het type accu). Een beetje Italiaans… … want de bouw zal in de Microlino-fabriek in Turijn (Italië) gebeuren.

door Maxime Hérion
© Gocar

Continental PremiumContact 7: voor de vervangingsmarkt

Sinds de covidcrisis en de onderbrekingen in de toeleveringsketens – vooral door het chiptekort – beleeft de markt van nieuwe auto’s een historische vertraging. Deze situatie treft alle landen van de wereld en België vormt hierop geen uitzondering. In het eerste semester van 2019 werden 300.000 nieuwe wagens ingeschreven, tegenover ongeveer 195.400 in 2022. Dat betekent een daling met bijna 35 procent. Van deze omstandigheden heeft de markt van tweedehandswagens kunnen profiteren, want die piekte de jongste maanden. Net als de tweedehandsprijzen trouwens, die 20 procent stegen. Dat is normaal: bij schaarste wint diegene die het meeste biedt. De stijging van de tweedehandsmarkt heeft ook aanverwante markten gestimuleerd, met name die van de onderdelen zoals banden. Het is in deze heel gunstige context dat Continental de PremiumContact 7 introduceert, die zich in de eerste plaats richt op de vervangingsmarkt. Lange levensduur prioritair Continental heeft al zijn ervaring benut bij het ontwerpen van deze nieuwe PremiumContact 7 om topkwaliteit te kunnen bieden op het vlak van veiligheid, comfort en kilometerprestaties. Om dit te bereiken, gebruikte Continental een nieuwe polymeermix in combinatie met een unieke hars, maar ook een adaptief loopvlak dat het conflict tussen een veilig weggedrag op nat wegdek en voorspelbare stabiliteit in de bochten op droog wegdek oplost. Tot slot onderscheidt elke bandenmaat zich door aangepaste specificaties, afhankelijk van de configuratie van de auto, om het comfort en de veiligheid te maximaliseren. Resultaat: tegenover zijn voorganger presteert de PremiumContact 7 tussen 2 en 10 procent beter: +10 procent voor de levensduur, +7 procent voor de remprestaties op droog wegdek en +5 procent voor het gedrag op droog wegdek. Deze brede waaier aan kwaliteiten raakt de juiste snaar, want dit is precies wat consumenten op vervangingsmarkt zoeken. Die hebben in de eerste plaats nood aan veiligheid en een lange levensduur. Ook voor hybride en elektrisch  Bovendien gaat de Continental PremiumContact 7 met de tijd mee, want hij werd ontwikkeld om ook te voldoen aan de vereisten van hybride of elektrische wagens, wat wordt aangegeven door de nieuwe EV-markering op de flank. Daar vind je ook de prestaties van deze nieuwe band, die in staat is om het hogere gewicht van deze auto’s op te vangen. De nieuwe PremiumContact 7 wordt vanaf het najaar van 2022 beschikbaar in de bandenhandel. Bij de lancering verschijnen de meest courante maten op de markt, met voor de meeste maten categorie A voor remmen op nat wegdek en C voor rolweerstand. Kortom, een kwaliteitsvol product dat op het juiste moment verschijnt in een markt met een grote vraag.

door David Leclercq
© Gocar

Waarom deze Lamborghini Countach amper 6900 euro kost

Ons oog viel zopas op een artikel van Hart voor Auto’s, een eveneens Nederlandse webstek. Het onderwerp van het stuk in kwestie: een matgrijze Lamborghini Countach – de opvolger en voorloper van respectievelijk de Miura en de Diablo – die minder kost dan een nieuwe Dacia. Hoe dat komt? Simpel. Het betreft geen echte Lambo maar een op een VW-chassis gebouwde replica die – moet gezegd – bijna niet te onderscheiden valt van het origineel. Bovendien zit er helemaal geen motor in, wat dus wil zeggen dat je er niet eens mee rond de kerktoren kan tuffen. Gelukkig is de afwerking wel top, met inbegrip van brede velgen, een perfecte kopie van het dashboard en zelfs de beroemde vleugeldeuren. Wil je er toch mee kunnen rijden? Dat kan. Als de koper extra biljetten op tafel legt, wordt er naar verluidt een luchtgekoelde motor ingelepeld. Niet van een echte Countach welteverstaan, maar van een Chevrolet Corvair. Deal? Foto’s: Marktplaats / M.R Koops Occasions

door Joris Bosseloo
© Gocar

Citroën BX: gescoord met durf en originaliteit

We schrijven 23 september 1982. Bij bij het vallen van de avond verzamelt een enorme menigte zich op de Champ-de-Mars, alle ogen gericht op de eerste verdieping van de Eiffeltoren waar een gigantische houten kist met het opschrift “Voilà la nouvelle Citroën” hangt. Een duizelingwekkende licht- en geluidsshow wordt ingezet, met als hoogtepunt de kist die tot op de grond zakt. Daarin zit – raadt het al – een BX. Als klap op de vuurpijl wordt de Eiffeltoren versierd met de beroemde dubbele chevrons en volgt een groots vuurwerk. Enkele dagen later, op 30 september 1982 om precies te zijn, opent het 69ste Autosalon van Parijs de deuren. Die beurs, waarop de BX als een echte ster schittert, luidt het begin in van de commercialisering van het model. Projet « xb » Het Citroën BX-project ging in 1978 van start onder de code “XB”. In 1979 waren de specificaties om te zeggen afgerond: erkend worden als een modern en onconventioneel voertuig met de nadruk op innovatie, was een must, en de wagen moest over voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor beschikken en – last but not least – licht zijn om een goede acceleratie en een laag brandstofverbruik te garanderen. Toen al stond alles in het teken van zuinigheid. Zoals alle topwagens van Citroën uit die tijd was de BX uitgerust met een hydropneumatisch veersysteem en gezegend met een onberispelijke wegligging. Als vijfdeurs hatchback betrof het een praktische, maar vooral gestroomlijnde wagen. De ontwikkeling wat dat betreft had de Citroën-top te danken aan het technisch centrum van Vélizy, dat veel inversteerde in CAD (computerondersteund ontwerp) om optimaliteit te verzekeren. Het eindresultaat: een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,34. Pas mal du tout. Dankzij het innovatieve gebruik van composietmaterialen voor onderdelen als de bumper, het kofferdeksel, de motorkap en de achterste stijlen, zette de BX amper 885 kg op de weegschaal. Vandaag zou zoiets compleet ondenkbaar zijn. Met zo’n laag gewicht heb je natuurlijk geen nood aan een pk-zwangere motor, dus volstond een PSA-blok met 62 pk of 72 pk (1360 cc) in de aanslag. De voorlopige krachtigste versie puurde ‘zelfs’ 90 pk uit een 1580 cc-motor. Behoorlijk dynamisch. Bertone Met de BX wilde Citroën in de hogere middenklasse vissen. Voor het esthetische gedeelte werd beroep gedaan op de beroemde Italiaanse carrosseriebouwer Bertone en de ontwerper van dienst (Marcello Gandini, de geestelijke vader van de Miura, de Countach en Stratos) stelde een originele lijn voor. Het moest iets worden met een typische Citroën-uitstraling. Ook het interieur was opvallend, met een futuristisch dashboard geïnspireerd op dat van de CX en karakteristieke uitrustingen zoals de ‘satellieten’ (bedieningselementen gegroepeerd op een soort cilinder) aan weerszijden van het enkelspaaks stuurwiel. De productie vond plaats in de fabriek van Rennes La Janais in Bretagne en van Vigo in Spanje. Klanten werden snel gevonden. Impressionante carrière De BX was 12 jaar op de markt – gebouwd in de fabriek van Rennes La Janais in Bretagne en van Vigo in Spanje – en beschikbaar in verschillende koetswerkvormen. In 1985 werd een break, die 17 cm langer was dan de berline en die Evasion heette, bij het gamma gevoegd. In 1987 kreeg de BX een facelift, met een vloeiender lijnenspel als gevolg. De cabine werd eveneens bij de tijd gebracht en verloor zijn ‘eighties-look’. En natuurlijk bleef de uitrusting niet achter: klanten konden voortaan genieten van een open dak, airconditioning, een digitaal instrumentarium, fluwelen bekleding, aluminium velgen, een digitale klok en een boordcomputer. Die snufjes maakten dat de BX trouw kon blijven aan zijn imago van moderne auto. Op mechanisch vlak waren er eveneens significante wijzigingen. De 16-kleppenmotor maakte zijn opwachting (de eerste Franse productieauto die daarmee kon opscheppen!), het vermogen liep op tot 160 pk en Citroën voorzag elektronische injectie, een katalysator met een lambdasonde, een automatische versnellingsbak, permanente vierwielaandrijving en ABS. Een dieselmotor (met automaat) was sinds ’85 beschikbaar . Van de BX werd ook een rallywagen voor de openbare weg afgeleid, namelijk de civiele versie van de BX 4 TC groep B (2141 cm3, 200 pk, 220 km/u). Van die variant hebben amper 200 exemplaren de fabriek verlaten. De productie van de BX werd gestaakt in juni 1994, met in totaal 2.337.016 exemplaren op de teller. Het model heeft bijgedragen aan de heropleving van het merk, d zich indertijd in een zeer slechte financiële situatie bevond.

door Maxime Hérion
© Gocar

Belgen minder gemotiveerd om elektrisch te rijden dan vorig jaar

Mobia, de organisatie ontstaan ​​uit de samenwerking tussen FEBIAC (de federatie van autofabrikanten in België), Traxio (de federatie van autohandelaars) en Renta (de federatie van autoverhuurbedrijven), liet door Profacts een grootschalig onderzoek uitvoeren in België om de intenties van automobilisten tegenover de elektrische auto te achterhalen. De conclusie is duidelijk: de mooie weg die al afgelegd werd richting elektrische auto lijkt aanzienlijk te verslechteren. Uit de studie van Mobia blijkt namelijk dat de aankoopintenties voor een elektrische auto verminderden in 2022, van 51 procent in 2021 naar 40 procent vandaag. De facto betekent dit dat het aantal personen dat niet met een elektrische auto wil rijden, gestegen is van 49 naar 60 procent. Dat is een grote achteruitgang, terwijl velen geloofden dat het enthousiasme voor de elektrische auto alleen maar zou groeien. Walen blijven achter Als we de resultaten per regio bekijken, zien we dat de Walen blijkbaar het minst aangetrokken zijn tot de elektrische auto. Slechts 36 procent van hen zegt klaar te zijn om de sprong te wagen. In Vlaanderen is dat echter 45 procent en in Brussel zelfs 61 procent, waarschijnlijk om redenen van levenskwaliteit (lawaai, vervuiling enzovoort). Natuurlijk onthult het onderzoek ook welke obstakels de transitie afremmen. Bij de meest genoemde factoren staat de aankoopprijs bovenaan het klassement (47 procent), gevolgd door de te beperkte autonomie (26 procent). Het is trouwens interessant om te zien dat het probleem van de autonomie lijkt te groeien tegenover 2021, toen dit aspect maar door 20 procent van de deelnemers opgegeven werd als obstakel. De huidige energiecrisis zorgt uiteraard ook voor een nieuwe realiteit. De prijs van elektriciteit – die meer dan verdubbelde op enkele maanden tijd – worden nu genoemd door 14 procent van de ondervraagden, tegenover 4 procent een jaar geleden. We leren ook dat de kopers van elektrische auto’s vaak gestimuleerd worden door ecologische motieven: 39 procent van de respondenten, wat veel lijkt. Maar het is toch 16 procent minder dan in 2021. Tegenwoordig zijn ook de fiscale redenen en de nieuwe regels belangrijk (28 procent). Ook blijkt dat 22 procent van de respondenten hoopt verbruikskosten te besparen door over te stappen op een elektrische auto. Blijkbaar lezen deze mensen de pers niet veel, want tegenwoordig kost een laadbeurt elektriciteit zowat evenveel als een tank benzine of diesel. Dit toont allemaal aan hoe ingewikkeld het wordt om de omslag naar elektrisch rijden te realiseren. De beleidmakers zouden er goed aan doen dit soort resultaten in overweging te nemen om hun politiek aan te passen en de vooropgestelde timing te halen.

door David Leclercq
© Gocar

Rijbewijs is voor 18-jarigen geen prioriteit meer

Er was een tijd dat bijna alle jongeren zo snel mogelijk hun rijbewijs wilden halen. Want zo hadden ze op hun 18e reeds alle vrijheid om uit te gaan, vrienden te zien of op vakantie te gaan zonder hun ouders. Intussen is er veel veranderd, want als we het voorbeeld van het Brussels gewest nemen, hebben in 2021 slechts 648 jongeren hun rijbewijs als 18-jarige behaald. Volgens statistieken is dit aanzienlijk minder dan in voorgaande jaren: het waren er nog 966 in 2016, 1.564 in 2010 en 2.299 in 2007! Daarmee is duidelijk dat de daling hard is, want het betreft ook de 19-jarigen. Daarvan hadden in 2007 1.363 hun rijbewijs gehaald tegen 1.065 in 2021. Hogere leeftijdsgroepen ook getroffen Wellicht is er in de hogere leeftijdsgroepen een grotere motivatie om een rijbewijs te behalen. Inderdaad, 1.003 21-jarigen slaagden in 2021 voor hun rijbewijs, vergeleken met 693 in 2007. En vrijwel hetzelfde geldt voor de 25-jarigen. Maar als we kijken naar de leeftijdsgroep van 18-25 jaar, zien we toch een daling van het aantal afgeleverde rijbewijzen met bijna 14% tussen 2007 en 2021. Helaas wordt het er niet beter op in de leeftijdsgroep 18-30 jaar waar de daling bijna 7% bereikt, eveneens tussen 2007 en 2021. Toegegeven, er moet gekeken worden of de Covid-crisis geen rol heeft gespeeld in de statistieken, maar aangezien de daling op een vrij lange termijn waarneembaar is, is dit helemaal niet zeker. Alternatieve middelen We weten natuurlijk al langer dat jongeren minder snel hun rijbewijs halen. Deze is geen must meer, want ze willen eerst een andere smartphone. Daarnaast zijn er ook nieuwe mobiliteitsmiddelen ontwikkeld, zoals deelsteps terwijl het vliegtuig een populair vervoermiddel is geworden voor city trips. Die Brusselse trend is ook elders in België waar te nemen: van 37.187 rijbewijzen in 2007 door 18-jarigen daalden we naar 29.455 in 2021, een terugval van -20,7%. In de andere regio’s daarentegen is de trend vanaf 19 jaar omgekeerd, wat bewijst dat wanneer je niet uitsluitend in stedelijke gebieden woont, een rijbewijs noodzakelijk of nuttig blijft. Volgens VIAS is het fenomeen niet typisch Belgisch en bestaat het ook elders, vooral in Frankrijk. Volgens enquêtes is het niet de aantrekkelijkheid van de auto die in twijfel moet worden getrokken, maar de noodzaak om het rijbewijs snel te behalen. Daarbij speelt ook de economische realiteit een rol: het halen van het rijbewijs kost steeds meer, net als het kopen en het onderhouden van een auto. Tenzij je werkt, is het dus moeilijk om al deze kosten te kunnen dragen. Daarnaast zijn ook de leefgewoonten veranderd en geven jongeren de voorkeur aan de nabijheid en faciliteiten die het openbaar vervoer biedt, vooral voor avonduitjes en weekenden. Daarnaast zou je ook kunnen zeggen dat het later behalen van je rijbewijs waarschijnlijk geen slechte zaak is vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid. Want als je jong bent, is de verleiding waarschijnlijk ook groter om indruk te willen maken achter het stuur en meer risico’s te nemen.

door David Leclercq

De herfst én de ongevallen met wilde dieren zijn terug

De zomer trekt geleidelijk weg, terwijl de herfst in aantocht is. Het weer wordt koeler en de dagen korten geleidelijk, waardoor wild gemakkelijker uit de bossen komt. Dat is vooral het geval in het zuiden van ons land, in de Ardennen. Tussen 2017 en 2021 vonden honderden aanrijdingen met dieren plaats, waarbij 230 gewonden en zelfs één dode vielen. Het risico is dus reëel, zeker omdat deze statistieken ruim onder de werkelijke cijfers liggen. Bestuurders die plots aan het stuur draaien en naast de weg belanden om een dier te ontwijken, worden namelijk niet meegerekend in deze cijfers. Verkeersveiligheidsspecialisten wijzen er echter op dat uitwijken vaak het slechtste manoeuvre is, omdat je dan meer gevaar loopt. Het is meestal beter om toch frontaal te botsen met het dier, want dit richt doorgaans minder schade aan dan een mislukte ontwijkpoging. Vaker in oktober Volgens statistieken van het Waals Agentschap voor Verkeersveiligheid zijn de verwondingen meestal licht. Opvallend is ook dat 11,9 procent van deze ongevallen zich voordoet in oktober, terwijl het aandeel 10 procent bedraagt in november en 9,6 procent in september. De herfst is dus verantwoordelijk voor een derde van de ongevallen met wilde dieren. Dit is natuurlijk ook de periode van de jacht op herten en wilde zwijnen. Dieren zijn van nature angstiger als ze aan jagers proberen te ontsnappen. We merken echter op dat het aantal ongevallen niet gelijk verdeeld is over de provincies: meer dan de helft vindt plaats in de provincies Namen en Luxemburg, en veel minder in de provincie Henegouwen. Ongelukken gebeuren ook vaker ‘s nachts of in de schemering, een moment waarvan vooral herten houden. Ongevallen met wilde dieren gebeuren ook vaker in het weekend, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met menselijk gedrag, dat in het weekend wat feestelijker is.

door David Leclercq
© Gocar

Belg rijdt met machinegeweer op motorkap

In Oekraïne, Afghanistan of andere oorlogsgebieden is het gebruikelijk dat militieleden wapens op hun voertuigen monteren om zich te kunnen verdedigen tegen agressors. Maar in onze vreedzame contreien is dat hoogst ongebruikelijk en natuurlijk ook verboden. Een patrouille van de Franse Gendarmerie du Nord keek dan ook uiterst verbaasd op toen ze een zwarte auto met een zware mitrailleur op de motorkap op hun wegen zagen rijden. Het leek wel uit voertuig uit een Mad Max-film. De Belgische bestuurder werd aan de kant gezet en gevraagd naar zijn bedoelingen. Toen werd duidelijk dat het om een namaakwapen ging, dat door de creatieveling zelf ineen werd geknutseld omdat hij het gewoon leuk en mooi vond. Verboden Het is inderdaad knap gedaan, maar de man werd erop gewezen dat het verboden is met namaak wapens op de openbare weg te komen en dat zulke aanpassingen aan de auto niet zijn toegestaan. Foto: Gendarmerie du Nord / Twitter

door Alain De Jong
© Gocar

Groene waterstof: startschot voor dozijn fabrieken in Frankrijk

“Met waterstof kunnen we onze economie massaal koolstofvrij maken, ook in de meest verbruikende sectoren zoals de staalindustrie of het zware transport. We zullen een nieuwe sector kunnen creëren die synoniem is met duurzame jobs en energieonafhankelijkheid”, aldus Elisabeth Borne na een bezoek aan de onderzoeks- en ontwikkelingssite van Plastic Omnium, een toeleverancier voor de automobielindustrie, gevestigd in Venette bij Compiègne (Oise), en één van de ‘winnaars’ van de eerste projectengolf op Franse bodem. Deze nieuwe fabrieken zullen in zeven regio’s het licht zien en bijna 5.200 directe banen op Frans grondgebied creëren, verzekert de premier. Tegen 2030 zouden ze zelfs 100.000 tot 150.000 jobs opleveren. Investering van 160 miljoen euro tussen 2022 en 2028 Een productielocatie voor waterstoftanks bouwen, is één van de tien Franse projecten die door de Europese Commissie zijn geselecteerd om overheidssteun te ontvangen in het kader van de Piiec-programma’s (project van gemeenschappelijk Europees belang), ter ondersteuning van baanbrekende industrieën en onderzoek. Het vertegenwoordigt een investering van 160 miljoen euro tussen 2022 en 2028. In totaal zullen de 10 projecten worden geruggegesteund met 2,1 miljard euro aan overheidssubsidies, gepaard met 3,2 miljard euro aan particuliere investeringen, wat het totaal op 5,3 miljard euro brengt. De net aangehaalde 2,1 miljard maakt trouwens deel uit van de 9 miljard euro die sinds 2020 voor de waterstofstrategie is uitgetrokken, met name gefinancierd door de plannen France Relance en France 2030, aldus Matignon.

door Belga

BMW XM, de krachtigste BMW M ooit

We wisten dat de volgende BMW M een oplaadbare hybride SUV zou worden. We hadden ook het terechte vermoeden dat dat model er als een rijdende baksteen zou uitzien. Weg zijn de slanke, gestroomlijnde Bimmers, want zij moeten plaatsmaken voor bulldozerachtige kolossen waar Amerikanen en Chinezen op verlekkerd zijn. Over smaken en kleuren… Overdaad schaadt? Het verkoopsargument bij uitstek van de BMW XM, niet te verwarren met de gelijkname Citroën van weleer, is dat het de krachtigste productie-M ooit betreft. Zijn plug-in hybride aandrijflijn wordt gevormd door een 4,4-liter V8 die samenwerkt met een in de versnellingsbak wonende, 194 pk sterke elektromotor. Samen zijn deze centrales goed voor een gecombineerd vermogen en koppel van respectievelijk 653 en 800 Nm, voldoende om deze dikzak – hij weegt 2.785 kg met de bestuurder inbegrepen – in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren. Nog te min? Weet dan dat BMW volgend jaar met een nog extremere versie zal komen aandraven. Die krachtpatser gaat de naam Red Label dragen en zomaar eventjes 748 pk en 1.000 Nm ontwikkelen – een kwestie van hem in de klas van de meest performance SUV’s te krijgen, naast modellen als de Aston Martin DBX 707. Sport en luxe Zoals elke plug-in is de XM in staat om uitstootvrij te rijden. Zijn elektrische autonomie bedraagt op papier 88 km en da’s best impressionant. Hetzelfde kunnen we zeggen van zijn technologisch arsenaal, dat vierwielaandrijving en -besturing bevat (de banden zullen echter niet lang meegaan…), alsook een  state-of-the art achterdifferentieel, adaptieve demping, actieve anti-rollbars enzovoort. Vanzelfsprekend hebben we hier met een luxepaard te maken waarin passagiers zich opperbest voelen, onder meer dankzij de stevige beenruimte die mogelijk wordt gemaakt door de XXL-wielbasis van 3,10 m. De XM is dan ook maar liefst 5,11 m lang. En de prijs? Die is natuurlijk niet min. Voor het ‘instapmodel’ moet je ongeveer 170.000 euro rekenen en daarmee weet je genoeg.

door Maxime Hérion
© Gocar

“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

De gender(on)gelijkheid wordt tegenwoordig in alle aspecten van onze samenleving getoetst en kan zo tot verassende nieuwe vormen van positieve of negatieve discriminatie leiden. Zo vonden enkele Australische veiligheidsexperts dat er dringend wat gedaan moet worden aan het groot aantal verkeersdoden in de deelstaat New South Wales. Jonge mannen crashen meer Aan de The Guardian verklaarde Ann Williamson, directeur van de Australasian College of Road Safety, dat “15 procent van alle automobilisten in New South Wales onder de 25 jaar is, maar dat die jonge bestuurders betrokken zijn bij 25 procent van alle ongevallen. Daarom is het wenselijk dat er beperkingen worden gesteld aan jongere mensen met een rijbewijs. Vooral jonge mannen, want zij zijn proportioneel vaker betrokken bij een zwaar of dodelijk ongeval dan jonge vrouwen”. Deze veiligheidsexperten zijn dus van mening dat jonge mannen van 21 jaar of jonger een dodelijk gevaar op de wegen vormen en dat de overheid daarom hun rijbevoegdheid moet beperken of volledig afnemen. “Ook al is dat erg controversieel, toch moeten we daarom misschien invoeren dat jonge mannen pas vanaf hun 21 of 22 jaar hun rijbewijs mogen halen. Want in de eerste zes maanden na het halen van hun rijbewijs lopen ze een groot risico op een ongeluk en zijn de beperkingen voor jonge bestuurders blijkbaar onvoldoende”, voegt Ann Williamson daaraan toe. Ook in België rijden mannen gevaarlijker Ook al bevestigen gelijkaardige studies in andere landen (ook België via VIAS) de stelling dat mannen vaker bij verkeersongevallen betrokken zijn dan vrouwen, toch lijkt het nogal kort door de bocht om dan maar meteen àlle jongemannen het rijden met een auto te ontzeggen. Er kan misschien ook meer werk gemaakt worden van een betere en intensievere rijopleiding en meer sensibilisering voor een verantwoord rijgedrag op de openbare weg. Bovendien is er nog steeds een oververtegenwoordiging van mannen in het verkeer. Het is geweten dat mannen gemiddeld meer kilometers afleggen, vaker het stuur van de gezinswagen nemen en ook het vrachtvervoer domineren. Hetzelfde geldt voor de ongevallen bij motorrijders, waarbij mannen ongeveer 10 keer vaker betrokken zijn dan vrouwen. Maar het is evenmin een geheim dat er zeer weinig dames met de motor rijden. Het besluit is dat je als overheid weinig zal opschieten met bepaalde groepen van weggebruikers zomaar te stigmatiseren op basis van de ongevalstatistieken en ze gewoonweg het rijden te verbieden. Het is veel logischer dat deze cijfers grondiger worden geanalyseerd en dat de groepen die een groter risico vormen een betere begeleiding krijgen om er betere bestuurders van te maken.

door Alain De Jong
© Gocar

Parkeerapps verraden je locatie

Het kan niet genoeg worden herhaald: als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens met websites of mobiele applicaties, is de grootste voorzichtigheid geboden, omdat veel hackers deze gegevens proberen te misbruiken om schade toe te brengen. De gevallen van losgeld eisen of identiteitsdiefstal nemen toe en het fenomeen zal de komende maanden en jaren nog verder groeien. Het is duidelijk dat het beveiligingnetwerk voor gebruikers strakker wordt als we de ethische hacker Inti De Ceukelaire mogen geloven. Hij ontdekte dat parkeerbedrijven als Indigo apps gebruiken als interface met hun gebruikers, vaak vol met beveiligingsfouten zitten. Inderdaad, klanten kunnen het kenteken van elke andere gebruiker ingeven en het vervolgens heel gemakkelijk lokaliseren… Deze ‘functie’ zou ook werken met de gratis parkeerapplicatie 4411 die door meer dan 3 miljoen mensen in 75 Belgische steden en meer dan 100 Nederlandse steden wordt gebruikt. Beveiligingscamera’s zijn cookies De hacker testte de beveiligingsfouten gedurende 100 dagen. En zijn bevindingen zijn meer dan verontrustend. Toepassingen, zoals bewakingscamera’s in privéparkings, zijn voor hem “een ramp voor de privacy”. Met voorafgaande toestemming van de eigenaars volgde De Ceukelaire 120 auto’s en ontdekte dat 29% van deze voertuigen met verbazingwekkend gemak kan worden getraceerd dankzij hun parkeerlocatie. Een VRT-verslaggever nam deel aan het experiment en stelde vast dat het mogelijk was om door iemand anders getraceerd te worden, alsook te betalen voor diens parkeerplaats. Hoewel sommigen dit positief zullen vinden, blijft de situatie zorgwekkend, omdat we nooit de intenties kennen van de persoon die een ander traceert. Volgens De Ceukelaire zijn er twee manieren om mensen en hun voertuigen op te sporen: via de app of via bewakingscamera’s. Hoezo? Simpelweg omdat een auto die een parkeerplaats oprijdt zijn plaat onmiddellijk laat scannen en rechtstreeks een melding naar het toestel van een kwaadwillige persoon kan sturen. Dit maakt het dus mogelijk om iemands traject te volgen, omdat het zo mogelijk is om het even welke autoplaat te volgen. Er is dus een schrijnend gebrek aan privacybeveiliging. Toegegeven, de hacker merkt op dat je moet betalen om een specifiek voertuig te volgen, maar 8,25 euro is niet duur, vooral voor dieven die bijvoorbeeld een bepaald type voertuig zouden zoeken. Traceren, ook zonder camera Blijkbaar is het traceren van gebruikers en auto’s ook mogelijk is wanneer de parkeerplaats niet is uitgerust met bewakingscamera’s. Inderdaad, het schrijven van een eenvoudig computerprogrammaatje stelde De Ceukelaire in staat om auto’s te detecteren die gratis op straat parkeerden (nvdr, met parkeertickets beperkt tot 15 minuten). Concreet wisselde het computerprogramma aan het einde van elke dag informatie uit met duizenden digitale parkeermeters. Het programma vroeg hen of er nog vrije parkeertijd over was voor de te volgen auto’s en als de parkeermeter negatief antwoordde, betekende het dat de auto in kwestie zijn parkeertijd in de zone al had opgebruikt. Kinderspel dus… Een ‘truc’ die volgens de hacker mogelijk is in alle zones die door de 4411-applicatie worden gedekt. Voor de hand liggende risico’s De situatie is dus zorgwekkend, want de risico’s zijn groot. Inderdaad, hoe zit het met kwaadwilligen die een gebruiker traceren? Want eenvoudig kunnen opereren door alleen het kenteken van een auto te kennen is bijna door iedereen mogelijk. Criminelen kunnen dus bijvoorbeeld met groot gemak inbreken in een huis. Of rustig een voertuig stelen op een parkeerplaats zonder bewakingscamera’s. Het probleem bestaat natuurlijk ook elders in Europa, maar het moet gezegd worden dat België bijzonder ‘goed geplaatst’ is, omdat het 78.000 slimme of verbonden parkeerplaatsen heeft. Volgens de hacker moet er een Europees antwoord komen op dit probleem, omdat het ook mogelijk is om Belgische auto’s in het buitenland te lokaliseren. En andersom.

door David Leclercq
© Gocar

Dit setje velgen is waanzinnig duur

De prijzen van oldtimers zijn de voorbije jaren verder gestegen en gaan voor sommige modellen volledig door het dak. De meest exclusieve en zeldzame wagens gaan vaak voor miljoenen van de hand op veilingen. Maar ook de iets bescheidenere modellen vertegenwoordigen tegenwoordig een mooie marktwaarde. Een voorwaarde daarbij is dat ze liefst in originele staat verkeren. En dat is niet altijd eenvoudig, want door de jaren heen worden er al eens onderdelen en componenten aan een auto vervangen of toegevoegd. Denk maar aan de velgen of de uitlaat, zodat de originele exemplaren vaak ontbreken. Dat betekent dat ook druk gezocht wordt naar originele onderdelen, waardoor de prijs daarvan eveneens fiks de hoogte kan ingaan. Prijs van nieuwe auto Zo staat op eBay een setje originele velgen van een BMW M1, een iconische supersportwagen uit de jaren 1970, te koop voor maar liefst 18.700 dollar (omgerekend ca. 19.450 euro)! Bovendien lijken de velgen helemaal niet in goede staat, zodat de koper nog wat extra budget zal moeten voorzien om ze weer in perfecte conditie te krijgen. En daarbij rekent de Amerikaanse verkoper nog eens 950 dollar aan om deze fraaie wieltjes wereldwijd te verzenden, zodat het prijskaartje vlot boven de 20.000 euro zal oplopen. Inderdaad, dat is de prijs van een gloednieuwe middenklasser.

door Alain De Jong
© Gocar

Italië wil referendum over verbrandingsmotoren

Europa wil dat we vanaf 2035 allemaal elektrisch gaan rijden en daarom wordt vanaf dan ook de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren (op benzine en diesel) stopgezet in de lidstaten. Deze strategie kadert in het grotere Klimaatplan om tegen 2050 van Europa een klimaatneutraal continent te maken. Dit is een noodzaak om onze planeet te redden door de snelle opwarming van de atmosfeer de jongste jaren. Nu lijkt de implementatie van deze elektrische transitie in Europa toch voor heel wat complicaties te zorgen. In de eerste plaats moet er een betaalbaar aanbod van elektrische wagens met een degelijk rijbereik komen om de individuele mobiliteit van de Europeanen te verzekeren. En daarnaast wordt er ook snel een dicht netwerk van laadpunten uitgerold worden om deze miljoenen EV’s binnen een tiental jaar allemaal van stroom te voorzien. Om verder nog te zwijgen van de noodzakelijke elektriciteitsproductie die daar ook aan aangepast moet worden. Geen draagvlak voor EV in Italië Uiteraard hebben deze veranderingen en aanpassingen allemaal een prijskaartje dat door ons allen betaald zal moeten worden de komende jaren. En dat begint iedereen zorgen te baren. Van de man in de straat, over de zelfstandigen en ondernemers tot de nationale politici. Zo is de Italiaanse politicus Matteo Salvini, de voorzitter van de partij Lega, helemaal niet opgezet met de Europese plannen voor de elektrische transitie van het vervoer. Zij zijn volgens hem onrealistisch en onbetaalbaar en vinden daarom geen draagvlak bij de bevolking. Daarom verklaarde Matteo Salvini aan Bloomberg dat er snel een referendum moet komen waarin de bevolking haar voorkeur kan uitspreken over de ban op auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. “Laat de werknemers van de Mirafiori-fabriek en iedereen in het land maar besluiten of het eerlijk is om mensen in Italië te ontslaan en China zomaar een voorsprong te geven”, fulmineerde Salvini. Intussen is de kans groot dat dit referendum er ook komt, want de Lega van Salvini maakt deel uit van de centrum-rechtse coalitie die onder leiding staat van Giorgia Meloni van de Fratelli d’Italia die zopas de verkiezingen won in Italië. En reken maar dat er dan nog andere landen zullen volgen. Want hoe noodzakelijk de energietransitie ook is, de uitwerking en de toepassing ervan lijkt toch op een andere manier te moeten verlopen dan nu wordt voorgesteld om de hele Europese bevolking daarin mee te krijgen.

door Alain De Jong
© Gocar

Benzine amper goedkoper door accijnsverhoging

De consument wordt er wellicht horendol van: hij wordt geconfronteerd met de ene prijsstijging na de andere, voor zowat alle producten, maar vooral die van energie die een ongezien hoog prijsniveau bereikt waardoor vele gezinnen in de problemen komen om hun rekeningen nog te kunnen betalen. En dan lees je in de media dat de prijzen van de olieproducten weer dalen, maar dat je daar aan de pomp wellicht weinig of niets van zal merken. Hoe kan dat? Wel, dat is te verklaren door het intussen bekende ‘cliquetsysteem’ dat te grote prijsschommelingen van de brandstoffen (benzine en diesel) aan de pomp in toom moet houden door de accijnzen daarop aan te passen. Als de prijzen te sterk stijgen, kan de overheid de ‘negatieve cliquet’ in werking zetten, waardoor de accijns tijdelijk beperkt wordt en de prijzen aan de pomp weer lichtjes dalen. Dat gebeurde de voorbije maanden bij de sterk stijgende prijzen van olieproducten op de internationale markten. Nu positieve cliquet Nu zien we een omgekeerde situatie. De prijzen dalen weer op de internationale markten tot op een niveau dat de ‘positieve cliquet’ in werking treedt. Dat betekent dat de consument niet van de volledige prijsdaling zal kunnen genieten omdat de overheid opnieuw een accijnsverhoging doorvoert die deze prijsdaling grotendeels compenseert. Wat een teleurstelling … Zo deelde de FOD Economie zopas mee dat vanaf woensdag 28 september 2022 de prijs van benzine 95 (E10) maximaal 1,731 euro per liter zal bedragen, wat een daling met slechts 1,3 eurocent betekent. Voor benzine 98 (E5) gaat het om een daling met 0,4 eurocent tot maximaal 1,956 euro per liter. Dit is dus een gevolg van een verhoging van het tarief van de bijzondere accijns op benzine van 10,75 euro per duizend liter, waarmee het totale accijnstarief dan 499,3305 euro per duizend liter zal bedragen. Ook stookolie wordt hierdoor weer iets minder duur.

door Alain De Jong
© Gocar

Renault 5 TURBO 3E: sensationeel driftmonster

“2022 wordt een jaar vol verrassingen” was de belofte die Renault in januari jongstleden heeft gedaan. Een mooi voorbeeld van zo’n verrassing is de wedergeboorte van de Renault 5, het iconische model dat inmiddels een halve eeuw oud is. Eerbetoon We zijn inmiddels ruim negen maanden verder en mogen kennismaken met de 100% elektrische Renault R5 TURBO 3E, een duidelijk eerbetoon aan de 5 Turbo en Turbo 2 van weleer. Dat is zoals je kan zien geen gewone auto, wel een driftmonster met achterwielaandrijving en veel vermogen en koppel. Het betreft bovendien een strikte tweezitter waarvan de motoren – één voor elk achterwiel – zich achteraan bevinden. De batterijen, met een totale capaciteit van 42 kWh, kregen op hun beurt een plaats in het midden toegewezen, onder de vloer. Glijspecialist De aandrijflijn van de R5 TURBO 3E is gemonteerd op een buizenchassis en produceert 380 pk en 700 Nm. Vanuit stilstand 100 meter afleggen, lukt in 3,5 seconden (3,9 seconden in de driftmodus), terwijl de topsnelheid 200 km/u bedraagt. Het vermijden van obstakels wordt vergemakkelijkt door een stuurhoek van meer dan 50°. Echt en virtueel Voor youtubers die een gymkhana‘tje willen doen, is de R5 TURBO 3E uitgerust met een dozijn dozijn camera-aansluitingen, zowel binnen als buiten. Het interieur zit tsjokvol schermen (10 in totaal!) en er werd duidelijk inspiratie uit de gamewereld gehaald. Wie deze Renault in het echt wil aanschouwen, moet op de stand van het merk op de Mondial de l’Auto 2022 zijn. Dit autosalon gaat door van 17 tot 23 oktober in Parijs.

door Joris Bosseloo
© Gocar

Politie gevangen in eigen Tesla

Het zal je maar overkomen als politieagent: een weggebruiker willen controleren en dan constateren dat je niet meer uit je eigen voertuig geraakt omdat de deuren geblokkeerd zijn. Dat overkwam een patrouille in Zwitserse Basel, volgens de berichten van de Basler Zeitung. Tijdens een patrouille met een fraaie elektrische Tesla Model X 100D wilden de agenten twee fietsers controleren. Eén daarvan stopte keurig, maar de andere koos het hazenpad. Daarop wilden de agenten hun voertuig verlaten om die persoon tegen te houden … maar dat lukte niet omdat de deuren plots niet meer opengingen. Dit natuurlijk tot groot jolijt van de overtreder en de omstaanders die platlagen van het lachen. Ontsnappen door het raam Uiteindelijk kroop een agent dan maar door het raam dat nog wel openging en werd de fietser alsnog aan een controle onderworpen. Het is niet bekend of hij een boete voor smaad kreeg. De politie van Basel onderzoekt dit voorval, omdat het een potentieel gevaar kan betekenen als de agenten de Tesla snel moeten verlaten. Bijvoorbeeld als het voertuig in brand schiet of als de agenten bedreigd worden met een vuurwapen en ze elders dekking moeten zoeken. Als noodprocedure is het steeds mogelijk in de Tesla via een hendel de koffer van binnenuit te openen en het voertuig langs daar te verlaten.

door Alain De Jong
© Gocar

Lijkwagen op basis van een… Peugeot 208

Het Argentijnse bedrijf Carrozados Rosano is gespecialiseerd in de transformatie van auto’s naar lijkwagens. Een blik op hun Facebook-pagina leert dat ze gewoonlijk met Franse wagens werken en dat is wellicht ook de reden voor hun nieuwste en toch wel opmerkelijke creatie. Carrozados Rosano maakte namelijk een lijkwagen van de Peugeot 208. Kolossaal werk We kunnen ons niet voorstellen hoeveel werkuren het gekost moet hebben om een bescheiden stadswagen te transformeren tot een wagen waarin je een doodskist waardig kunt vervoeren. De voorkant van de auto bleef hetzelfde, maar de volledige achterkant werd grondig aangepast (de achterdeuren werden geschrapt) om te groeien in de lengte, breedte en hoogte. Heel wat onderdelen werden speciaal voor deze auto gecreëerd, maar hij heeft wel nog de originele bumpers van de 208. Luxueuze Peugeot Het eindresultaat dwingt bewondering af, aangezien de lijn van de auto niet al te veel veranderd is. De afwerking van het interieur is ook opmerkelijk, met hoogwaardige materialen zoals licht leder of een vloer in roestvrij staal in de ruimte waar de overledene rust. Deze toch wel bijzondere 208 heeft de andere lijkwagens helemaal niets te benijden.

door Maxime Hérion
© Gocar

Motorrijder crasht frontaal op Lamborghini

Het incident deed zich voor in Hong Kong op een zondagmorgen toen de 26-jarige Lee volop leek te genieten van haar motorrit op de Shek O Road. Maar wellicht dook ze de laatste bocht iets te snel in, zodat ze haar traject moest verruimen en haar rijstrook verliet. Jammer genoeg voor haar kwam daar net een tegenligger aan waarop ze frontaal botste en werd weggekatapulteerd. Niet beschermd Die tegenligger was een exclusieve Lamborghini die totaal verrast was door de situatie en niet meer tijdig in de remmen kon of wist uit te wijken om een ongeval te vermijden. Het resultaat was stevige schade aan de Italiaanse bolide, een volledige vernielde motorfiets en juffrouw Lee die in het ziekenhuis eindigde met verwondingen aan de ledematen, maar het ongeval gelukkig overleefde. Noteer dat zij geen beschermende motorkledij droeg en dus blij mag zijn dat ze er met beperkte letsels vanaf komt.

door Alain De Jong
© Gocar

NASCAR-race eindigt in boksmatch

In de NASCAR, de Amerikaanse stockarraces, wordt heel close geracet en meestal ook niet op een tik gekeken. Deze virielere vorm van racen wordt daar gewoon aanvaard en leidt uiteraard tot meer spektakel op de piste, vaak tot groot jolijt van de toeschouwers die voluit genieten van alle aspecten van de show op en naast de circuits. Maar soms kookt het potje van de rijders al eens over, zoals bleek tijdens de Valleystar Credit Union 300 in Virginia. Na de finish stormde piloot Andrew Grady als een gek af op de wagen van zijn concurrent Davey Callihan, die volgens hem bewust een crash had veroorzaakt om hem uit te schakelen. Die laatste zat nog in de auto en kreeg heel wat rake klappen te verduren tot de teamleden de agressieveling konden wegtrekken. Uitpraten Callihan zei dat het gewoon om een race-incident ging en bereid was de zaak verder uit te praten als de gemoederen weer gekalmeerd waren. Nu is het afwachten welke sancties de Nascar-officials Andrew Grady zullen opleggen, want uiteraard was zijn reactie volledig over de schreef, zelfs in de NASCAR. @NASCARRoots We’ve got tempers boiling over at @MartinsvilleSwy Andrew Grady takes out his frustration on Davey Callihan after an accident in Heat 1 @FloRacing 5,948 7:40 PM · Sep 24, 2022

door Alain De Jong
© Gocar

Man veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf zonder wet te hebben overtreden

Een automobilist was uiterst verrast toen de politie hem arresteerde en zonder verdere uitleg naar de gevangenis stuurde om een straf van 4 jaar uit te zitten. Die veroordeling kwam voort uit een reeks verkeersovertredingen, waarvan de betrokkene echter niet op de hoogte was. In dit geval waren de beschuldigingen onder andere herhaaldelijk rijden zonder rijbewijs, het overschrijden van een doorlopende witte lijn, …. Op 22 juli werd de automobilist in kwestie onverwacht gecontroleerd door de politie, die hem zonder pardon achter de tralies stak. Vervolgens zat hij een eerste maand opgesloten, terwijl een advocaat de zaak onderzocht en de politierechtbank ermee instemde de zaak opnieuw te onderzoeken. Identiteitsdiefstal De verdediging begreep snel het probleem: dit was een geval van identiteitsdiefstal, een misdrijf dat werd uitgevoerd door … de buurman van de betrokkene. Voor de advocaat van de verdediging begon een groot werk van onderzoek en identificatie. Hij onderzocht namelijk de geregistreerde strafbare feiten en de betrokken nummerplaten, waarvan er één toebehoorde aan de buurman van de beschuldigde. De dienst voor inschrijvingen bevestigde dat de automobilist die momenteel in de gevangenis minstens 6 nummerplaten bezit, waarvan er één net was geschrapt. Alles werd zo stilaan duidelijk. Het werk van de verdediging richtte zich vervolgens op de verzekeringsmaatschappijen, waarin uit de database bleek dat hij nooit een enkel contract heeft ondertekend. In werkelijkheid werden verzekeringspremies betaald door een bedrijf en twee andere mensen, waaronder de beroemde buurman. Deze documenten, die aan de rechtbank werden overhandigd, maakten uiteraard de vrijlating van de opgesloten automobilist mogelijk en hij werd vrijgesproken van het bewijs tegen hem. Dit alles laat zien hoe strategieën kunnen worden bedacht om straffeloos te kunnen rijden. Uit een studie uit 2019 bleek dat er in België maandelijks zo’n 700 gevallen van identiteitsfraude worden geconstateerd. 41% van de Belgen heeft angst voor de veiligheid van hun gegevens, terwijl 3% al slachtoffer is geweest van identiteitsdiefstal. Deze situatie bewijst hoezeer dit fenomeen aan belang wint. Wees dus voorzichtig en houd altijd het nummer van een goede advocaat op zak…

door David Leclercq
© Gocar

Is Porsche 75 miljard waard op de beurs?

Eigenlijk had de beursgang van Porsche al veel eerder moeten gebeuren. Het besluit is nu toch genomen door de Volkswagen Groep met een introductie gepland op 29 september. Voor de constructeur uit Stuttgart is de beursgang bedoeld om fondsen te werven om de overgang naar de elektrische auto verder te financieren. De indicatieve prijs van het aandeel zal tussen 76,50 en 82,50 euro liggen, deelde Volkswagen mee in een verklaring, die ook vermeldt dat de notering op de Beurs van Frankfurt (Duitsland) zal plaatvinden. In totaal zal de geschatte waardering van het bedrijf tussen de 70 en 75 miljard euro liggen, waarmee deze introductie een van de grootste van de afgelopen jaren in Europa is. (Her)financieringsoperatie Door Porsche op de beurs te brengen, stemt Volkswagen er dus mee in om een fractie van zijn controle over dit iconische merk op te geven, om de nodige kolossale investeringen in de transitie naar de elektrische auto te financieren. Dit is nodig omdat voor een fabrikant van het kaliber van Porsche de elektrificatie voor consumenten zoals die nu bestaat, geen optie is. Bovendien kost de Taycan, hoe succesvol hij ook is, Porsche momenteel nog steeds geld en zal het model pas in 2023 winstgevend zijn. Het doel van Volkswagen is om na de beursgang een meerwaarde van 9,4 miljard euro te realiseren. Dit laat een beetje ruimte om nieuwe technologieën te bestuderen en uit te rollen. Daarmee gaat Porsche dus Ferrari (huidige waardering van 37 miljard euro) en Tesla (862 miljard euro) achterna, met het risico natuurlijk altijd economische turbulentie te ondervinden en geld te verliezen. Toch zijn de aura en de prestaties van deze fabrikant serieus en solide genoeg om deze valkuil te vermijden…

door David Leclercq
© Gocar

Brusselse taxi’s op waterstof

De Belgische partners Virya en Taxis Verts testen de eerste waterstoftaxi in de straten van Brussel.  Het doel van dit project is om de nodige gegevens te verzamelen om te bepalen welke technische, economische en maatschappelijke succesfactoren nodig zijn om een bredere vloot waterstoftaxi’s in Brussel te exploiteren. Bestuurders die om de beurt achter het stuur van de eerste auto plaatsnemen, krijgen een specifieke training in waterstoftechnologie en de werking van de brandstofcel. Die zal worden gegeven door experts van Virya. Al in bedrijf Het tanken gebeurt met 100% groene waterstof (op basis van wind- en zonne-energie) geleverd door Virya. De eerste waterstoftaxi werd op 16 september beschikbaar gesteld aan de klanten. In het kader van deze lancering reed dit voertuig ook gratis voor Brusselaars tijdens de autoloze zondag op 18 september.

door Maxime Hérion
© Gocar

Euro 7-norm alweer uitgesteld, bedreigt dieselwagens

De situatie lijkt stilaan op een echte klucht: voor de Euro 7-norm waarvan de voorschriften begin 2021 bekend zouden zijn, is de inhoud nog steeds niet bekendgemaakt. Dit was eerst uitgesteld tot eind 2021, vervolgens tot het voorjaar van 2022 en dan tot de zomer van 2022. Maar nu is deze tekst weer uitgesteld tot het najaar van 2022 (zonder verdere details), wat de uitvoering ervan duidelijk in vraag stelt tegen de deadline in 2025-2026. De emissienormen worden steeds strenger en de toepassing ervan vereist dus steeds belangrijker onderzoek, ontwikkeling en investeringen van de constructeurs. Het probleem is dat deze opeenvolgende vertragingen de goede uitvoering van de agenda, namelijk de implementatie van de norm voor alle voertuigen in 2025-2026, ernstig in gevaar brengen. De situatie is des te grappiger, omdat het waarschijnlijk ook de laatste euronorm in de geschiedenis is, aangezien Europa zoals geweten de verkoop van alle nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2035 zal verbieden. Dieselmotor bedreigd? De toekomst van de verbrandingsmotor en misschien ook van de beschikbaarheid ervan in onze auto’s wordt bedreigd, omdat het enkele jaren duurt om de depollutietechnologieën te ontwikkelen die nodig zijn om aan de nieuwe Euronorm te voldoen. Niemand weet echter al wat er in die tekst zal staan. Er zijn enkele lekken geweest en die zullen specialisten waarschijnlijk niet geruststellen, omdat daaruit blijkt dat de vervuilingsniveaus weer aanzienlijk zijn verlaagd in vergelijking met de Euro 6d-norm, naast de implementatie van complexe technologieën, zoals de opvang van remstof. De Euro 7-norm zal waarschijnlijk zeer complex toe te passen zijn, terwijl al aangekondigd werd dat het ook de doodsteek voor de dieselmotor zou kunnen zijn. Hoezo? Omdat sommige geruchten (waarvan de bron onbekend is, maar die niet mogen worden genegeerd, gezien de tijd die nodig is voor de publicatie van de tekst) aangeven dat de toekomstige standaard de noodzaak van motorvoorverwarming om vervuiling bij het opstarten te verminderen veel groter maakt. De limiet kan zo ver gaan dat de investeringen (die op zeer korte termijn moeten gebeuren) te belangrijk zouden zijn om nog winstgevend te zijn voor de fabrikanten. Die zouden dan geen andere keuze hebben dan af te zien van deze technologie die toch al meer dan 100 jaar succes kent bij de auto. Het zou een triest einde van dit mooie verhaal zijn. Dringende agenda ACEA (de Vereniging van Europese Autoconstructeurs) heeft bij de Commissie aangedrongen op de publicatie van de Euro 7-norm. Dit zal “de duidelijkheid en de tijd geven die nodig is om de komende technische veranderingen te plannen en door te voeren”. ACEA was toch begripvol en gaf aan dat het mogelijk zou zijn om tot een reductie van 50% van de stikstofoxiden (NOx) voor dieselmotoren en 40% voor benzinemotoren te komen. Daarnaast wordt een systeem voor het terugwinnen van deeltjes geproduceerd door de remmen veel minder gewaardeerd en afgeraden, onderstreept de organisatie. De implementatie van deze toekomstige standaard is gepland voor 31 december 2025 voor nieuw gehomologeerde auto’s en een jaar later voor alle andere modellen (die al op de markt zijn), maar de opeenvolgende vertragingen laten niet langer toe dat dit schema wordt aangehouden, aldus de vereniging. Kortom, de geboorte van de Euro 7-norm belooft moeilijk te worden, wat uiteindelijk een invloed zal hebben op de automobilisten, die als enigen de nieuwe opgelegde beperkingen zullen dragen.

door David Leclercq