Opsteker voor circulaire economie: Northvolt bouwt eerste elektrische auto-batterij uit 100 procent gerecycleerde materialen

Het Zweedse bedrijf Northvolt zei vrijdag dat het zijn eerste batterijcel had geproduceerd bestaande uit “100 procent gerecycleerd nikkel, mangaan en kobalt”. Ook meldde de autobatterijfabrikant een recyclagefabriek te zullen bouwen, zodat de onderneming jaarlijks 125.000 ton batterijen kan recycleren.

Waarom is dit belangrijk?

Nu de auto-industrie begint te transformeren, zeggen experts dat dit het moment is om te plannen wat er met batterijen aan het einde van hun leven gebeurt. Men verwijst daarbij vaak naar het idee van de circulaire economie: materialen en reststoffen dienen zoveel mogelijk opnieuw gebruikt te worden om zo de druk op het milieu te doen afnemen. De eerste batterij die volledig uit opnieuw gebruikte materialen bestaat, is in deze optiek dus een gedenkwaardige, duurzame verwezenlijking.

In een verklaring zei het in Stockholm gevestigde bedrijf – dat investeringen heeft aangetrokken van onder andere Goldman Sachs en Volkswagen – dat de lithium-ionbatterij was geproduceerd door zijn recyclingprogramma, Revolt.

De kathodematerialen van de cel zijn geproduceerd met metalen “die zijn teruggewonnen door het recycleren van batterijafval“. Tests toonden aan dat de prestaties gelijk waren aan die van cellen gemaakt met metalen die vers waren gedolven, zei Northvolt.

Gigafabriek en recyclagefaciliteit

De bouw van de recyclagefaciliteit, die Revolt Ett zal heten, zal naar verwachting beginnen in het eerste kwartaal van 2022, met de start van de werkzaamheden in 2023. Dat bericht de zakensite CNBC.

De fabriek zal gebruik maken van materialen uit afgedankte elektrische voertuig-batterijen en van schroot uit Northvolt Ett, de gigafabriek van het bedrijf. Daar zal de eerste batterij naar verwachting voor eind 2021 zal worden geproduceerd. Beide faciliteiten worden gevestigd in Skellefteå, Noord-Zweden.

Volgens het bedrijf zal de Revolt-fabriek materialen zoals lithium, kobalt, mangaan en nikkel kunnen recycleren en zo de gigafabriek bevoorraden.

Daarnaast zullen ook kunststoffen, koper en aluminium worden teruggewonnen en “via lokale derde partijen weer in de productiestromen worden teruggevoerd.”

Veel lokaler

Northvolts chief environmental officer (CEO) Emma Nehrenheim werd door CNBC gepolst naar haar ideeën over recycling en een circulaire economie in de toekomst.

“Ik denk dat dit de belangrijkste drijfveer zal zijn voor elke nieuwe industrie,” zei ze. “Er zal geen disruptieve technologie zijn die zonder dit kan en ik denk dat op de lange termijn … gerecycleerde materialen de industrie (die ze gebruikt) zullen competitiever maken dan de andere (die ze niet gebruikt).”

“Op lange termijn zal het veel rendabeler zijn om een product te gebruiken voor de productie van een nieuw product, als de processen eenmaal op gang zijn gebracht”, aldus nog Nehrenheim.

“Je vermindert de afhankelijkheid … van de grondstoffenmarkt, je hebt een veel duurzamere bron … het is veel lokaler.”

Overstap naar elektrisch

De plannen van Northvolt komen op een moment dat de overstap naar elektrische voertuigen aan kracht begint te winnen.

Deze week zeiden de ondertekenaars van een verklaring op klimaatconferentie COP26 dat ze “ernaar zouden streven dat alle verkopen van nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2040 wereldwijd nulemissievrij zouden zijn, en uiterlijk tegen 2035 in toonaangevende markten”.

Hoewel de VS, China en autofabrikanten als Volkswagen en Toyota zich onthielden van het ondertekenen van de verklaring, kon het attest wel rekenen op de handtekeningen van het Verenigd Koninkrijk, de Mexicaanse en Canadese regeringen en grote autofabrikanten als Ford, General Motors en Volvo Cars.

Meer