Ontslagen bij constructeur elektrische Londense taxi nieuwe klap voor Britse autosector

Bij de London Electric Vehicle Company in Coventry zullen ongeveer 140 banen verdwijnen. De ingreep moet volgens het bedrijf, fabrikant van de elektrische versie van de beroemde zwarte Londense taxi, worden gezocht bij de impact van de coronacrisis, die op de hele autosector een zware weerslag heeft gehad.

Het bedrijf hoopt met een vrijwillig vertrek zoveel mogelijk naakte ontslagen te kunnen vermijden. De afvloeiingen maken deel uit van een pakket maatregelen om de cashflow van de LEV Company te verbeteren.

Herstructurering

De LEV Company ontwikkelde de eerste elektrische zwarte taxi van Londen. Momenteel rijden al meer dan 4.400 wagens van het bedrijf in de straten van de Britse hoofdstad rond. “Door een verstoring van de toeleveringsketen tijdens de pandemie en aanzienlijke wereldwijde economische uitdagingen diende het bedrijf echter tot een herstructurering over te gaan”, merken analisten op.

De uitbraak van de coronacrisis had immers de vraag naar nieuwe taxi’s doen stilvallen. Gehoopt wordt dat er nu opnieuw aan een groei kan worden gewerkt. “De LEV Company gaat een volgende cruciale fase van zijn ontwikkeling in”, merken woordvoerders van het bedrijf op. “Er moet opnieuw een duurzame winstgevendheid en groei kunnen worden gerealiseerd.”

“Sinds de lancering vier jaar geleden van de meest geavanceerde elektrische taxi (TX5) ter wereld, hebben we wereldwijd 7.600 voertuigen verkocht en daarmee een uitstoot 127.000 ton kooldioxide in de atmosfeer vermeden”, betoogde Alex Nan, chief executive van LEV Company.

“We zijn buitengewoon trots op onze producten van wereldklasse, ons thuisbasis in Ansty en onze werknemers. Maar om een duurzame toekomst te kunnen garanderen, moet een strategische herstructurering worden doorgevoerd.”

Alex Nan betoogde wel dat Ansty de thuisbasis van de iconische Londense zwarte taxi blijft. Hij voegde eraan toe binnenkort meer nieuws over de nieuwe strategische visie van de LEV Company te zullen bekendmaken.

Nieuwe klap

De wortels van het bedrijf gaan terug tot het eerste decennium van de vorige eeuw, toen gemotoriseerde voertuigen in het Londense transport steeds meer paardenkoetsen begonnen te vervangen. Onder meer de London Taxi Company kwam toen een eigen automodel op de markt.

Tegen het begin van de Eerste Wereldoorlog al domineerde het bedrijf de Londense taxivloot. Negen jaar geleden werd de London Taxi Company echter met een faillissement bedreigd. Uiteindelijk zou de onderneming door de Chinese Zhejing Geely Holding Group worden gered.

De nieuwe LEV Company opende vijf jaar geleden in Ansty een nieuwe fabriek. Dat ging gepaard met een investering van ongeveer 300 miljoen pond. Drie jaar geleden dienden er echter al een aantal banen te worden geschrapt.

Eind vorig jaar had LEV Company ongeveer 550 werknemers in dienst. Dit betekent dat het personeelsbestand met nagenoeg een kwart zou worden afgeslankt. Het bedrijf boekte vorig jaar een verlies van 118 miljoen pond.

Nieuwe klap voor Britse autosector

De aankondiging van LEV Company betekent een nieuwe klap voor de Britse autosector. Het Verenigd Koninkrijk hoopt in de internationale productie van elektrische wagens een vooraanstaande rol te kunnen opnemen, maar die ambities hebben al enkele keren een stevige deuk gekregen.

Recent nog kondigde Arrival, fabrikant van elektrische bestelwagens, aan om de productie naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Daarbij werd gewag gemaakt van een aanzienlijk effect op de Britse werknemers. Britishvolt, een Brits bedrijf dat batterijen voor de auto-industrie produceert, ervaart anderzijds grote moeilijkheden om het hoofd boven water te houden.

(lb)

Meer