BMW haalt productie elektrische Mini uit Oxford weg; nieuwe klap voor Britse industriële ambities

Autobouwer BMW Group haalt de productie van de elektrische modellen van dochterbedrijf Mini uit het Verenigd Koninkrijk weg. De activiteiten worden naar China overgeheveld. BMW zegt dat de fabriek van Mini in Cowley (Oxford) niet geschikt is voor de productie van elektrische wagens. Analisten merken echter op dat de beslissing van de Duitse groep een belangrijke klap betekent voor de ambities die het Verenigd Koninkrijk rond de productie van elektrische wagens heeft laten blijken.

Mini produceert in zijn fabriek in Cowley momenteel 40.000 elektrische wagens per jaar. BMW heeft tegenover Britse media echter bevestigd dat de productie van de elektrische modellen in Oxford volgend jaar wordt stopgezet. Die ingreep zou kaderen in een algemene herschikking van de activiteiten van de Duitse groep.

Wereldleider

“De aankondiging betekent echter een klap voor de Britse ambities om zich tot een wereldleider in de bouw van elektrische wagens te kunnen ontwikkelen”, merkt de Britse krant The Guardian op.

“Eerder moest ook al worden aangekondigd dat de grote batterijfabriek die Britishvolt in het noordoosten van Engeland bouwt, zonder een reddingspakket van 200 miljoen pond met een dreigend faillissement zou worden geconfronteerd.”

Amper een jaar geleden had toenmalig Brits premier Boris Johnson een investering van 1 miljard pond in de bouw van elektrische wagens aangekondigd. Johnson had daarbij gewag gemaakt van een revolutie die honderdduizenden banen zou creëren.

Theresa May, de voorgangster van Johnson, had eveneens beklemtoond de ambitie te hebben om van het Verenigd Koninkrijk een wereldleider in de productie van elektrische voertuigen te maken. Die activiteit vormde een van de pijlers van de industriële strategie die May naar voor had gebracht.

Kwasi Kwarteng, die zopas als Brits minister van Financiën aan de deur werd gezet, had vorig jaar als Brits minister van Economie ook al aangekondigd dat elektrische wagens een centraal element in de economische heropleving van het Verenigd Koninkrijk zouden worden.

Great Wall Motor

De productie van de elektrische Mini wordt overgeheveld naar de joint venture die BMW in China met de lokale autobouwer Great Wall Motor heeft opgezet. Alleen de nieuwe elektrische versie van de Mini Countryman zal in de fabriek van BMW in Leipzig worden gebouwd.

In Oxford zal Mini nog wel auto’s met verbrandingsmotoren voor een export naar markten zoals de Verenigde Staten, Japan en het Midden-Oosten blijven bouwen. BMW heeft alvast beloofd dat die productie in Oxford minstens tot het einde van dit decennium verder zal worden gezet.

“Dit betekent dat in Oxford dit decennium alvast geen nieuwe elektrische wagens meer zullen worden gebouwd”, geeft The Guardian nog aan. “Er wordt gespeculeerd dat BMW de fabriek zou willen verkopen aan zijn Chinese partner Great Wall. Die koestert immers ambities om zijn wagens op de Europese markt te verkopen, maar geeft toe daarvoor in Europa ook een eigen productiesite nodig te hebben.”

Stefanie Wurst, chief executive van Mini, ontkent echter een mogelijke verkoop van de fabriek. Zij verklaarde dat Oxford altijd de thuisbasis van Mini zal blijven.

Wurst voegde eraan toe dat de beslissing om de productie van de elektrische Mini in Oxford stop te zetten geen enkel verband houdt met leveringsproblemen die door de brexit zouden zijn veroorzaakt, aanhoudende wrijvingen met de Europese Unie of het ontbreken van een batterijfabriek in de directe omgeving.

Wel maakte de chief executive gewag van een operationele inefficiënties, aangezien in Oxford wagens met een elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor op dezelfde lijn moeten worden geproduceerd.

Om de fabriek in Oxford voor de productie van elektrische wagens geschikt te maken, zullen volgens haar renovaties en investeringen noodzakelijk zijn. Wurst gaf echter niet aan wanneer in Cowley opnieuw elektrische wagens zouden worden gebouwd. Wel zouden daarbij zowel modellen van Mini als van Great Wall worden geproduceerd.

Wurst verwierp ook suggesties dat het Britse publiek zich afkerig zouden opzetten tegenover een Mini die in China is geproduceerd. “Britse consumenten rijden ook al rond met voertuigen die BMW in China heeft gebouwd”, merkte Wurst nog op.

“Oxford heeft een belangrijke rol in de productiestrategie van de BMW Group”, benadrukte een woordvoerder van het Duitse autoconcern nog. “De fabriek heeft een hoge mate van flexibiliteit, concurrentiekracht en expertise. Cowley zal bij Mini altijd het hart van de productie blijven.”

Meer