Weerslag torenhoge energieprijzen: start productie Britse gigafactory uitgesteld

De Britse start-up Britishvolt zal pas over drie jaar batterijen uit zijn gigafactory kunnen leveren. Oorspronkelijk was de productie al voor volgend jaar gepland. Als oorzaak van de vertraging noemt zijn medeoprichter de stijgende energiekosten.

Waarom is dit belangrijk?

Het Verenigd Koninkrijk vestigt zijn hoop op batterijfabrieken om de toekomst van de auto-industrie in het land veilig te stellen. Toch loopt de transitie naar elektrisch rijden niet van een leien dakje. En niet in het minst door de problemen die net door deze beleidswijziging moeten worden opgelost: de torenhoge energiekosten.

Inflatie, recessie, geopolitieke onzekerheden

De start-up die het zwaartepunt vormt van de Britse ambitie om een industrie voor elektrische auto’s uit de grond te stampen, zal pas over drie jaar accu’s uit zijn geplande gigafabriek leveren. Vooral de stijgende energiekosten hinderen het project van 3,8 miljard pond (4,3 miljard euro). Dat zegt medeoprichter Orral Nadjari tegen de zakenkrant Financial Times.

“Het gaat wel samen met het feit dat we inflatie hebben, we hebben recessie en we hebben geopolitieke onzekerheden”, oppert de voormalige bankier in zijn eerste interview sinds Britishvolt zijn vertrek aankondigde. “De belangrijkste faciliteit zal worden uitgesteld tot medio 2025.”

Nadjari zegt ook dat, ondanks de uitdagingen waarvoor het concern staat, zijn exit zijn eigen beslissing was. Graham Hoare, de voormalige voorzitter van Ford Britain, heeft intussen het roer overgenomen als waarnemend CEO.

8.000 banen

De stijgende energiekosten zouden het concern dwingen grote bouwwerkzaamheden voor zijn project in Blyth, in het noordoosten van Engeland, tot februari stil te leggen.

De gigafabriek in Blyth wil per jaar 30 gigawatt (GW) aan batterijen leveren. Dat is een aanzienlijk deel van de 100 GW die, volgens een raming van onderzoeksinstituut Faraday, alle elektrische voertuigen die tegen 2030 in het VK verkocht worden, samen nodig zullen hebben. De fabriek zou ongeveer 3.000 banen opleveren op de locatie zelf en nog eens 5.000 in de omgeving. De gigafactory heeft toegang tot hernieuwbare energie en een diepe zeehaven.

De bouw van de fabriek, een waar Brits prestigeproject, is geruggensteund door een regeringssubsidie. Het zou naar verluidt om ongeveer 100 miljoen pond gaan uit het Automotive Transformation Fund, een spaarpot die is opgezet om batterijontwikkelaars naar het VK te lokken.

Afhankelijkheid van Azië verminderen

Sinds zijn oprichting, slechts drie jaar geleden, heeft Britishvolt zijn bekwaamheid om EV-batterijen te ontwikkelen, aangeprezen. De start-up beklemtoonde daarbij de noodzaak om een eigen industrie voor elektrische wagens te stichten. Dat zou de afhankelijkheid verminderen van de Aziatische bedrijven die de markt domineren.

Hoewel de start-up, die in 2019 samen door Nadjari en Lars Carlstrom werd opgericht, zijn technologie nog niet in het openbaar heeft laten zien, heeft het bedrijf steun gekregen van onder meer mijnbouwbedrijf Glencore. Het handelshuis stemde ermee in Britishvolt te voorzien van zowel kobalt als financiën, in ruil voor een aandeel in het bedrijf.

Britishvolt heeft al memoranda van overeenstemming ondertekend om batterijen te produceren voor Aston Martin en Lotus. Maar het bedrijf moet nog steeds definitieve leveringsovereenkomsten sluiten met autofabrikanten.

(ns)

Meer