Hoe je talentvolle medewerkers binnenhaalt en vasthoudt

Voor veel bedrijven in ons land is het vinden van talentvolle medewerkers al langer een grote uitdaging. Het aantal openstaande vacatures is sinds mei 2020 bijna constant blijven stijgen. Eind oktober 2023 waren in Vlaanderen 67.677 vacatures niet ingevuld, blijkt uit cijfers van de VDAB. Hoe je dan toch succesvol talenten binnenhaalt én behoudt? In dit artikel drie tips die voor iedere werkgever – klein of groot – relevant zijn.

Tip 1: verwoord de missie van je bedrijf en communiceer daar helder over

De meeste werkgevers zijn hun bedrijf niet zomaar gestart. Ze hebben een goed idee, willen waarde creëren en impact maken. Formuleer dat eens in een duidelijke missie en draag deze ook uit. Dat zorgt niet alleen voor duidelijkheid voor je klanten; het zorgt er ook voor dat huidige en toekomstige medewerkers kunnen zien of hun eigen missie matcht met die van jouw bedrijf.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die werk doen dat aansluit bij hun persoonlijke missie productiever, gezonder en weerbaarder zijn dan mensen die dat niet doen. Als hun missie ook nog eens overeenkomt met die van het bedrijf, dan groeit hun engagement en blijven ze langer verbonden met hun werkgever. 

Tip 2: review en update je arbeidsvoorwaarden

Van babyboomers tot generatie X, Y en Z: nooit eerder waren er zoveel verschillende generaties tegelijkertijd actief op de arbeidsmarkt. Dat is niet alleen uniek, het brengt ook uitdagingen met zich mee. Elke generatie heeft immers eigen kenmerken. Hoe verbind je deze mensen met elkaar en doe je als werkgever goed voor iedereen? 

Die vraag brengt ons tot de tweede tip: focus op zaken die alle generaties aanspreken, zoals flexibiliteit en autonomie. Sinds corona is iedereen op zoek naar flexibiliteit. Ook babyboomers die gewend waren om op kantoor te werken, vinden thuiswerken eigenlijk best aangenaam. Daarnaast zijn mensen van alle generaties steeds autonomer geworden. Ze willen zelf keuzes maken en zichzelf blijven ontwikkelen, zowel zakelijk als privé. 

Houd ontwikkelingen als deze constant in de gaten en pas je arbeidsvoorwaarden erop aan. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerkregelingen, die bijdragen aan een fijne werk/privé-balans. Of geef collega’s de mogelijkheid om een aantal weken per jaar vanuit het buitenland te werken, iets wat vooral jongeren aanspreekt.

Om autonomie te bevorderen kan je bijvoorbeeld thuiswerkers een budget geven om hun thuiswerkplek zelf in te richten, in plaats van hen van standaard producten te voorzien. En wil je investeren in duurzaam ondernemen? Geef je medewerkers dan bijvoorbeeld drie extra verlofdagen om vrijwilligerswerk naar keuze te doen.

Tip 3: wees transparant over de groei die mensen bij jou kunnen maken

De laatste tip gaat over groei, in de breedste zin van het woord: omhoog, maar ook opzij of juist de diepte in. Want groei is voor iedereen belangrijk. Mensen willen graag uitgedaagd blijven en nieuwe dingen leren. Wees daarom transparant over de groei die mensen bij jou kunnen maken. 

Doe dat al in sollicitatiegesprekken, zodat je direct weet welke ambities iemand heeft en welke verwachtingen je kunt managen. Maar blijf zeker ook in gesprek met mensen die al bij je werken. Zorg dat je op de hoogte bent van de dromen van je medewerkers. Een baan voor het leven is verleden tijd, maar haal wel het maximale uit elkaar in de tijd waarin jullie samenwerken. 

Kortom: om als werkgever die echte talentmagneet te worden of te blijven, heb je dus meer nodig dan een goede naam of een mooi product dat lekker verkoopt. Groei realiseer je als werkgever door je talenten binnen te houden en constant nieuwe talenten aan te trekken. Dat doe je anno 2023 door duidelijk te communiceren over jouw missie, je bewust te zijn van de verschillende generaties in je organisatie, en transparant te zijn over groeimogelijkheden.

Ontdek hier hoe je bedrijf bij de tijd blijft.

Meer