Chinese Tesla-rivaal Nio pompt meer dan 600 miljoen euro in wereldwijde productie

De Chinese producent van elektrische wagens wil haar productiemiddelen fors beginnen uitbouwen, liet het dinsdag weten. Nio zal maar liefst 637 miljoen euro in een wereldwijde productie investeren.

Terwijl Tesla en andere producenten van elektrische wagens vooral lonken naar meer toegang tot de Chinese markt, keek het Chinese Nio in het verleden eerder naar Europese consumenten. Daar lijkt nu een einde aan te komen.

Nio, een bedrijf dat vaak wordt aangeschreven als de ‘Chinese Tesla’, wil de competitie op de markt voor elektrische voertuigen wel zeer interessant maken. Dinsdag kondigde het bedrijf aan dat het de investeringen in onderzoek en ontwikkeling maar liefst zal verdubbelen. Het doel is (dan toch) een wereldwijde verkoop van elektrische auto’s. Vijf miljard yuan zou daarvoor goed genoeg zijn. Dat komt neer op zo’n 637 miljoen euro.

Batterij die Tesla (tweemaal) klopt

In januari kondigde Nio al aan dat het haar nieuwste batterij te koop zou stellen voor het laatste kwartaal van 2022 zou aanbreken. Zo’n batterij kan, wanneer die volledig opgeladen is, 1.000 kilometer meegaan. Dat is meer dan het dubbele van wat een gemiddelde Tesla batterij kan verzetten. Die zijn meestal goed voor zo’n 400 kilometer.

Met de investeringen in onderzoek wil Nio haar technologische voordelen nog verder benutten. ‘We willen met onze onderzoeks- en ontwikkelingsteams een massaproductie van onze kerntechnologieën en nieuwe modellen ontketenen,’ zei William Li, de CEO van Nio, dinsdag in een persbericht.

Succesverhaal ondanks corona

Volgens Nio zijn de ambities van het bedrijf, zoals vele andere bedrijven in de sector, wel getroffen door de huidige chipdroogte. Daardoor zou het Chinese bedrijf zeker 7.500 minder auto’s per maand kunnen opleveren. ‘De voorraad chips zou tegen juli terug op peil moeten staan,’ zei Li. Vanaf de zomer zou Nio zo’n 150.000 tot 300.000 elektrische auto’s willen opleveren tegen het einde van 2021.

In 2020 zag Nio een omzet van 16,2 miljard yuan, ofwel zo’n 2 miljard euro. Dat was meer dan een verdubbeling van wat het bedrijf mocht optellen in het jaar voordien. Het bedrijf kon tijdens het coronajaar zelfs meer dan 40.000 auto’s produceren.

Drie jaar geleden trok de ‘Chinese Tesla’ al naar de beurs van New York.

Lees ook:

Meer