‘Tesla uit China’ NIO ES6 zoekt een gaatje op de Europese markt

nio es6
isopix

NIO mag dan de Chinese Tesla-tegenhanger worden genoemd, als het gaat over effectieve wagens op de weg, valt het nog tegen. Met de Nio ES6 mikt het Chinese bedrijf duidelijk op een Europees publiek.

De ES6 heeft een luxueuze uitvoering in een relatief kleine cabine. Een soort plushen hemel, met andere woorden, die de wagen een klasse-uitstraling moet geven. Zet daar een panoramisch dak bij, schijnbaar verplicht in een elektrische wagen tegenwoordig, en de SUV-look is quasi-compleet.

Het grote verschil met de ES8: geen derde rij maar een ruime koffer en opnieuw lijkt NIO daarmee naar de Europese markt te knikken. Enig nadeel: als u een Tesla of Polestar gewend bent, zal de snelheid tegenvallen.

De Chinese muur van NIO

Maar goed, dat is de korte samenvatting van wat een reuzenproject moet worden voor de Chinese autobouwers. De NIO ES6 moet het in 2021 opnemen tegen een waaier aan Duitse elektrische SUV’s. De kostprijs staat, momenteel nog op 45.000 dus NIO mikt net op het middensegment. Met een bereik van ruim 600 kilometer, in theorie natuurlijk, zal dat wellicht lukken.

In China loopt het alvast vlot voor NIO. Daar kan het merk natuurlijk gebruikmaken van een groot netwerk aan Power Swap Stations en Battery-As-A-Service. Dat unieke concept heeft het echter niet in Europa. Om het te installeren zijn nog veel investeringen nodig: hoogstens een toekomstdroom.

Een klein probleem …

Het volume effectief afgeleverde NIO’s ligt, voor een bedrijf dat op de financiële markten gekend staat als de Tesla uit China, laag. Dat hoeft geen probleem te zijn, ook in het bedrijf van Musk waren er oorspronkelijk erg veel leveranciersproblemen. In 2020 verkocht NIO 43.000 exemplaren. Benieuwd wat de ES6 met die cijfers doet.

Lees ook:

Lees meer
Markten