Chinese autobouwer Nio heeft snel geld nodig

De Chinese autobouwer Nio, ontwikkelaar van elektrische autonome wagens, heeft zijn verkopen dit jaar kunnen opdrijven. Maar anderzijds heeft het dringend nieuwe financiële middelen nodig.

Nio verbruikt grote hoeveelheden geld en een nieuwe financiële injectie lijkt dan ook noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Dat zegt Laura He, Aziatisch correspondent van CNN Business.

Verliezen

Nio kondigde recent aan tijdens het derde kwartaal van zijn boekjaar een omzet te hebben gerealiseerd van 257 miljoen dollar. Dat betekende een stijging met 25 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Het Chinese bedrijf leverde tijdens die periode 4.800 wagens af. Dat is een verbetering tegenover de twee kwartalen voordien. Nio verwacht over het hele jaar meer dan 20.300 wagens te zullen kunnen verkopen.

Tegelijkertijd moest de onderneming echter een jaarverlies van minstens 1,2 miljard dollar melden. Het bedrijf gaf daarbij zelf toe dat cashtekorten een belangrijk probleem vormen.

Eind september had Nio nog een cash reserve van ongeveer 274 miljoen dollar. De onderneming gaf toe dat deze buffer niet voldoende is om volgend jaar zijn activiteiten zonder een nieuwe externe financiële injectie verder te zetten.

Nio heeft van een aantal investeerders al wel extra financiering ontvangen. Tencent leende de autobouwer eerder dit jaar al 100 miljoen dollar. Ook William Li, chief executive van Nio, stelde het bedrijf ongeveer 90 miljoen dollar uit eigen middelen ter beschikking.

Feng Wei, financieel directeur van Nio, wees er nog op dat de autobouwer vorderingen heeft gemaakt bij de zoektocht naar nieuwe middelen. Hij voegde er wel aan toe dat deze gesprekken nog lopen. ‘Er kunnen dus nog geen concrete resultaten worden gemeld’, aldus de financieel directeur.

Hij gaf wel aan dat Nio nog steeds alles in het werk moet stellen om kosten te besparen. Dit vereist ook de verkoop van meer auto’s. Het personeelsbestand is eveneens getroffen. Het bedrijf begon het jaar met ongeveer 9.900 mensen. Nu heeft Nio nog 7.500 medewerkers.

Tesla

Nio werd ooit naar voor geschoven als het Chinese antwoord op Tesla. Het bedrijf moet echter met een zware druk afrekenen. Onder meer wijzen analisten naar de vertragende Chinese automarkt en de toenemende concurrentie.

Het aantal Chinese fabrikanten van elektrische auto’s is nog verder opgelopen. De Chinese regering wil dat zijn autovloot op nieuwe energiebronnen overschakelt. Maar de markt is inmiddels oververzadigd geraakt. Daardoor heeft de overheid de stimulansen voor de verkoop van auto’s met duurzame aandrijfsystemen teruggeschroefd.

‘Nio staat nog ver van winstgevendheid,’ zegt analyst Tianrui Securities. ‘Tegelijkertijd lijkt zijn Amerikaanse rivaal Tesla het uitstekend te stellen. Tesla is gestart met de levering van de eerste exemplaren van zijn Model 3 die in China zijn geproduceerd. Het Chinese debuut van Tesla maakt de situatie van Nio niet eenvoudiger.’

Nio zegt echter wel dat zijn wagens nog steeds bijzonder competitief zijn. ‘We behoren eigenlijk niet tot hetzelfde segment als het Model 3 van Tesla,’ benadrukt William Li.

Meer