Nieuwe mijlpaal voor vrachtvervoer door Kanaaltunnel

Door de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland zijn inmiddels 33 miljoen vrachtwagens getransporteerd. Dat heeft Eurotunnel, de treinoperator die voor het transport van de trucks verantwoordelijk is, gemeld. Daarmee heeft de service Le Shuttle Freight, die achtentwintig jaar geleden van start ging, een nieuwe mijlpaal laten optekenen.

“De vijftien treinen van Le Shuttle Freight hebben daarbij meer dan 700 miljoen ton goederen getransporteerd”, merken woordvoerders van het bedrijf op. De treinen van Le Shuttle Freight hebben een lengte van 800 meter en kunnen tot tweeëndertig vrachtwagens vervoeren.

Cruciale link

De reis tussen Frankrijk en Engeland, aan een snelheid van 140 kilometer per uur, neemt vijfendertig minuten in beslag. Rekening houdend met de problemen die veroorzaakt werden door de brexit en de uitbraak van de coronacrisis, vervoert Le Shuttle Freight over het traject gemiddeld meer dan één miljoen vrachtwagens per jaar.

Le Shuttle Freight merkt op verantwoordelijk te zijn voor 25 procent van alle goederen die in het Verenigd Koninkrijk worden ingevoerd. De service voegt er daarbij aan toe voor een groot aantal voorraadketens een cruciale link te betekenen.

Le Shuttle Freight legt op de route door de Kanaaltunnel tot zes treinen per uur in. De service, die vierentwintig uur per etmaal en zeven dagen per week operationeel zegt, wijst erop ook ecologisch belangrijke voordelen te bieden. Het transport stoot immers veertig keer minder koolstofdioxide uit dan het vervoer met de ferry tussen Calais en Sheerness.

“Le Shuttle Freight maakt het mogelijk om tussen Coquelles in Frankrijk en Cheriton (Folkstone) in het Verenigd Koninkrijk meer dan zesduizend vrachtwagens per dag te vervoeren”, merkt Christian Dufermont, directeur commerciële vracht bij Eurotunnel, op.

“Er worden dagelijks tweehonderd shuttles ingelegd. Het vrachtvervoer dat door Le Shuttle Freight wordt verwerkt, vertegenwoordigt ongeveer een derde van de totale omzet die door Eurotunnel wordt gegenereerd.”

Uitdagingen

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden door Le Shuttle Freight 374.868 vrachtwagens getransporteerd. Dat betekende een stijging met 14 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Na vier maand was er zelfs sprake van een toename met 20 procent tot 503.848 behandelde vrachtwagens.

Er zijn volgens Dufermont verschillende redenen die de groeiende populariteit van Le Shuttle Freight kunnen verklaren. “De service biedt immers een antwoord op drie cruciale uitdagingen waarmee de transportsector wordt geconfronteerd”, meent hij.

“De service biedt de mogelijkheid om de ecologische voetafdruk van het transport drastisch terug te schroeven, maar tegelijkertijd kan ook een oplossing worden geboden voor het tekort aan truckchauffeurs, terwijl tevens belangrijke besparingen kunnen worden aangeboden tegenover de hoge brandstofprijzen waarmee het vrachtwagenvervoer moet afrekenen.”

De truck die het volume van 33 miljoen vrachtwagens volmaakte, was eigendom van de Duitse vervoerder Nordfrost, een van eerste gebruikers van de vrachtservice door de Kanaaltunnel. De chauffeur van de betrokken vrachtwagen heeft al meer dan 2.500 transporten door de tunnel op zijn actief staan.

Meer