Mobiel betalen: zien we door de bomen het bos nog?

Geschreven met branded content van Bancontact Payconiq Company

Mobiel betalen kan vandaag op heel wat verschillende manieren. Is het net goed dat er meerdere opties zijn of maken we het te complex? In deze nieuwe aflevering van Paying Attention gaan de organisaties Comeos en Unizo over mobiel betalen in debat met Bancontact Payconiq Company.

Mobiel betalen kent anno 2022 heel wat verschillende toepassingen. Een QR-code scannen in de winkel is de bekendste, maar je kan ook online een QR-code scannen, je kan je gegevens toevoegen aan een app van een leverancier om haast automatisch te betalen, je kan vrienden terugbetalen, enzovoort. 

Gaat mobiel betalen voor veel mensen te snel? 

We legden de vraag tijdens een podcastdebat voor aan Wim Van Edom (hoofdeconoom van winkelfederatie Comeos), Lieven Cloots (juridisch adviseur studiedienst van de zelfstandigenorganisatie Unizo) en Nathalie Vandepeute (CEO van Bancontact Payconiq Company) 

“Wat mobiel betalen is, is voor veel mensen nog onduidelijk”, bijt Wim Van Edom de spits af. “Het gaat om betalingen met de smartphone en bijvoorbeeld niet om de contactloze betalingen met de kaart.” Lieven Cloots valt hem bij in de mening dat er qua bekendheid van mobiel betalen nog ruimte voor verbetering is. “Als we deze podcast moeten starten met uitleggen wat mobiel betalen juist is, dan wil dat zeggen dat het een tijdje te snel is gegaan”, klinkt het. “Wie hier niet actief mee bezig is, kan niet voor de vuist weg vijf vormen van mobiel betalen opnoemen.”

Nathalie Vandepeute wijst van haar kant op de gangbare evolutie. “Gewoontes veranderen niet altijd snel”, vindt ze. “Als het aankomt op elektronisch betalen duurt een gedragsverandering gemiddeld zeven jaar, weten we. We gaan nu door een fase waar kaartbetalingen ook zijn doorgegaan. Maar eens een gebruiker mobiel betalen leert kennen, zijn we vertrokken.”

Gemoedsrust

In het debat beperkt ons drietal zich niet enkel tot het inschatten van de status van mobiel betalen. Twee andere stellingen passeren de revue:

  • De overheid had de verplichting om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden veel sneller moeten invoeren.
  • Veel bedrijven kunnen via mobiele betaalsystemen hun administratie en facturatie veel efficiënter laten verlopen. 

Toelichting bij die laatste stelling krijgen de panelleden van POM (Peace of Mind), het bedrijf achter de QR-codes op verkeersboetes.

Benieuwd naar de uitkomst van het debat? Beluister hier de volledige aflevering van Paying Attention.

Meer