Marketing
Axa en Polestar juichen om gouden Nafi
Met haar derde Olympische titel op rij mag zevenkampster Nafi Thiam zich bij de allergrootsten uit de atletiekgeschiedenis rekenen. Haar select clubje sponsors viert mee. In het nieuws: De bijna 30-jarige Nafissatou Thiam schrijft sportgeschiedenis door zowel in Rio 2016, Tokyo 2020 als Parijs 2024 het goud in de zevenkamp te winnen. Dat is geen […]
Coca-Cola lanceert K-popvariant
Coca-Cola heeft een opvallende nieuwe smaak gelanceerd. Het gaat om een versie van de frisdrank die smaakt naar K-pop. De smaak werd ontworpen met behulp van artificiële intelligentie en wordt gepromoot door verschillende artiesten van JYP Entertainment. De laatste jaren brengt Coca-Cola met enige regelmaat nieuwe smaken op de markt. Het gaat daarbij om zogenaamde […]
Meeste logo’s zijn saai en weinig origineel: Toch onderscheiden enkele merken zich
Samengevat. Het valt op dat de logo’s die we elke dag zien vaak saai en niet origineel zijn. Dit is best raar, want een logo zou juist moeten laten zien hoe uniek en bijzonder een merk is. In plaats daarvan krijgen we logo’s die allemaal op elkaar lijken en weinig creativiteit uitstralen. In het nieuws. […]
Het belang van duurzaamheid in marketing: “Door gebrek aan kennis doen 6 op 10 bedrijven aan greenwashing”
Volgens auteur en communicatiespecialist Wim Vermeulen kan duurzaamheid aangepakt worden door de vraag te beïnvloeden. Hij ziet een taak weggelegd voor de marketingafdelingen van bedrijven. Vermeulen schreef er het boek Speak Up Now! over, dat de Bewustmaker-prijs won. Business AM sprak met hem over het boek. Beluister hier het volledige interview met Wim Vermeulen: Twee […]
Auteur Steven Van Belleghem brengt boek uit over klantencultuur: “We overschatten de specifieke noden van onze sector”
Auteur en expert op het gebied van klantenbeleving Steven Van Belleghem heeft een nieuw boek uit, De Ruwe Diamant. Het sprong direct in het oog, want Van Belleghem werd in Nederland genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2023. Business AM sprak met hem over de boodschap van het boek. Beluister hier het volledige interview […]
Fiat stopt productie van grijze auto’s: “Het vergoelijkt vooral de hogere prijs”
Het Italiaanse automerk Fiat kondigt aan dat het bedrijf niet langer grijze auto’s zal produceren. Achter deze schijnbaar banale actie zit echter een hele marketinggedachte, zo vertelde autojournalist Gert Verhoeven aan Business AM. Beluister hier het volledige interview met Gert Verhoeven: De essentie: Hoewel het stoppen van het verkopen van grijze auto’s vooral een marketingstunt […]
Jaguar Land Rover investeert 15 miljard pond in grote herstructurering
De Britse autobouwer Jaguar Land Rover (JLR) wil een grotere aandacht vestigen op zijn verschillende merken. Daarbij zullen Range Rover, Defender, Discovery en Jaguar als afzonderlijke divisies met een eigen identiteit in de markt worden geplaatst. Dat heeft Jaguar Land Rover bekendgemaakt bij de aankondiging van een groot investeringsprogramma dat de Britse autogroep de volgende […]
Een gebroken colafles, opgetrokken wenkbrauwen en gouden bogen: hoe ‘smashable brands’ ons uitnodigen een hamburger te eten
De fastfoodketen McDonald’s heeft voor niemand een introductie nodig, en dat weet het merk zelf ook. In de nieuwe reclamecampagne van de keten, Raise Your Arches, staat het idee centraal dat de uitnodiging om een McDonald’s-maaltijd te eten zo universeel is, dat deze kan worden overgebracht zonder een enkel woord te zeggen. De essentie: De […]
Het aanhoudende succes van een streamingtitaan: “Bedrijven kunnen leren van Netflix dat zij ook moeten investeren in auditieve communicatie”
Streamingplatform Netflix heeft, na een weifelende start van het post-corona-tijdperk, toch weer wat kijksuccessen beet. Wat, naast de series zelf, zorgt er voor dat het Californische techbedrijf zo populair is? Business AM Radio vroeg het aan Kutlu Tuna, docent Digital Marketing aan de Hogeschool UCLL. De essentie: Bedrijven kunnen heel veel leren van de marketing […]
Italiaanse landbouworganisatie bindt strijd aan met merken die maffia verheerlijken
Verkopers over de hele wereld moeten stoppen met de promotie van artikelen die naar de Italiaanse maffia verwijzen. Dat hebben woordvoerders van Coldiretti, de grootste Italiaanse landbouworganisatie, gezegd. Ze verwijzen daarbij naar producten die overal in de wereld te koop worden aangeboden met merknamen die aan de Italiaanse georganiseerde misdaad doen denken. Aan die praktijken […]
Podcastreclame boomt… 3 factoren zijn bepalend voor groeiende interesse
Amerikaanse adverteerders ontdekken de podcast als kanaal om heel gericht grote publieksgroepen te bereiken. De mediabestedingen bij deze audiovorm stegen vorig jaar met 47 procent tot 2,1 miljard dollar. Dat bedrag verdubbelt nog een keer tot 2024. Dat stelt PwC in een onderzoek dat het voor belangenorganisatie IAB uitvoerde. Het gaat om het jaarlijkse ad […]
Wereldbank voorziet 170 miljard dollar financiële hulp en verlaagt groeiverwachting
De Wereldbank bereidt een financieel hulppakket van 170 miljard dollar (158 miljard euro) voor om de opeenvolgende crises op te vangen. Dat zei David Malpass, voorzitter van de bank. Het groeicijfer voor de wereldeconomie 2022 werd ook verlaagd van 4,1 procent naar 3,2 procent. “In de komende weken verwacht ik met onze raad van bestuur […]