Het aanhoudende succes van een streamingtitaan: “Bedrijven kunnen leren van Netflix dat zij ook moeten investeren in auditieve communicatie”

Streamingplatform Netflix heeft, na een weifelende start van het post-corona-tijdperk, toch weer wat kijksuccessen beet. Wat, naast de series zelf, zorgt er voor dat het Californische techbedrijf zo populair is? Business AM Radio vroeg het aan Kutlu Tuna, docent Digital Marketing aan de Hogeschool UCLL.

Waarom is dit belangrijk?

Netflix, dat iets meer dan 200 miljoen abonnees telt, blijft de records aan elkaar rijgen. Zo heeft de recente serie ‘Wednesday’, van gothic gruwelpaus Tim Burton, het Netflixrecord van meeste kijkuren voor een Engelstalige serie in één week. Volgens de nieuwssite 'Deadline' keken Netflix-abonnees in de eerste week dat de reeks liep, bij elkaar opgeteld meer dan 341 miljoen uur. Daarmee doet Wednesday het zelfs beter dan eerder kijkcijferkanon ‘Stranger Things’ seizoen 4.

De essentie: Bedrijven kunnen heel veel leren van de marketing die Netflix gebruikt. Ze hebben al een paar virale successen gehad dankzij hun marketing skills. Welke trucjes gebruiken zij?

  • “Wat Netflix uniek doet, is zijn gebruikers volledige controle geven wat betreft de content die ze bekijken, wanneer ze dit bekijken, en het apparaat waarop ze het bekijken”, zegt Tuna.
  • “Het unieke aspect van hun marketing is vooral personalisatie. Dus personalisatie in content, maar ook personalisatie als platform. Dus dat je de mogelijkheid hebt dat je content kan bekijken wanneer je wilt, waar je dat wilt. Maar het gaat dan ook over de content zelf. Op basis van jouw kijkgedrag krijg je interessante content geserveerd, waarvan je zegt: dat kan ik ook even bekijken, waardoor je die series blijft kijken op het platform.”
  • Verder: “In die content heb je naast het verhaal ook muziek. Het gaat ook over de artiesten verantwoordelijk voor die muziek, maar ook de personages; het gaat over wie welke rol in de serie speelt. En ze hebben allemaal ook impact op de verdere consumptie van de content via sociale media. Dus op sociale media vind je die artiesten ook terug: op TikTok, op Instagram, … daar vind je die soundtracks ook. Vooral ‘Squid Game’ is bekend geworden dankzij zijn soundtrack, waar veel TikTok-reels van werden gecreëerd. Zo komen nieuwe mensen in contact met de serie.”
  • Conclucerend: “Dus die verslavende series spelen ook een belangrijke rol in de marketing van Netflix. Want dankzij die series komt Netflix in contact met mensen die eigenlijk nog geen Netflix hebben.”

Uitgezoomd: Welke marketing-strategie, die Netflix ook toepast, neemt in belang toe?

  • “Wat wij zien, de laatste jaren: het belang van muziek is aan het toenemen. Tegenwoordig is ‘muziek logo’ – als je de identiteit van een bedrijf kan achterhalen aan de hand van de muziek – erg belangrijk.
  • Bedrijven kunnen leren van Netflix dat zij ook moeten investeren in auditieve communicatie. En dat helpt ook om hun visuele communicatie te versterken.
  • Bedrijven kunnen van Netflix leren dat zij enorm gefocust moeten zijn op personalisatie, op ‘customer intimacy’, om hun aanbod aan te passen aan wat hun klanten willen. Individueel met hen blijven communiceren. Want Netflix doet het ook uitstekend als het aankomt op e-mailmarketing.
    • Je krijgt veel persoonlijke e-mails van Netflix, op een manier dat het als Netflix klinkt. Dus ‘the tone of voice’ zit ook heel goed bij Netflix. Ze hebben een bepaalde manier van praten, ze hebben een bepaalde taalstijl. Dat vormt allemaal de identiteit van het platform.
    • En als het DNA van een platform, product, brand … goed klopt, dan heb je ook een ‘community’. En die gemeenschap zorgt voor verder bereik. Die ‘community’ zorgt voor reels, TikToks, op sociale media …”

De marketingstrategie voor de volgende generatie? “Wat wij zien is dat de nieuwe generatie minder en minder wordt getriggerd door tekstuele content, vooral lange tekstuele content. Zij willen audiovisuele content zien.

  • Geloofwaardigheid is een belangrijk aspect voor hen. En audiovisuele content maakt jouw merk geloofwaardig. Want je hebt gezichten nodig. Je kunt half schrijven wat je wilt, maar in die audiovisuele content heb je mensen nodig die doen wat je vraagt. En dat vraagt een bepaald engagement.
  • Dus wat ik zie bij jongeren is dat zij vooral op zoek zijn naar authentieke, audiovisuele content, die de geloofwaardigheid van het merk vooral naar voor brengt. En dat doe je meestal aan de hand van gezichten vooral – mensen willen gezichten zien en horen.”

(mah)


Kutlu Tuna sprak over de marketing van Netflix met Business AM Radio, een gloednieuwe radiozender die te beluisteren is op de website en app van Business AM, via DAB+ of online. Het volledige interview kan u hieronder beluisteren.

Meer