Marketing
Fiat stopt productie van grijze auto’s: “Het vergoelijkt vooral de hogere prijs”
Het Italiaanse automerk Fiat kondigt aan dat het bedrijf niet langer grijze auto’s zal produceren. Achter deze schijnbaar banale actie zit echter een hele marketinggedachte, zo vertelde autojournalist Gert Verhoeven aan Business AM. Beluister hier het volledige interview met Gert Verhoeven: De essentie: Hoewel het stoppen van het verkopen van grijze auto’s vooral een marketingstunt […]
Jaguar Land Rover investeert 15 miljard pond in grote herstructurering
De Britse autobouwer Jaguar Land Rover (JLR) wil een grotere aandacht vestigen op zijn verschillende merken. Daarbij zullen Range Rover, Defender, Discovery en Jaguar als afzonderlijke divisies met een eigen identiteit in de markt worden geplaatst. Dat heeft Jaguar Land Rover bekendgemaakt bij de aankondiging van een groot investeringsprogramma dat de Britse autogroep de volgende […]
Een gebroken colafles, opgetrokken wenkbrauwen en gouden bogen: hoe ‘smashable brands’ ons uitnodigen een hamburger te eten
De fastfoodketen McDonald’s heeft voor niemand een introductie nodig, en dat weet het merk zelf ook. In de nieuwe reclamecampagne van de keten, Raise Your Arches, staat het idee centraal dat de uitnodiging om een McDonald’s-maaltijd te eten zo universeel is, dat deze kan worden overgebracht zonder een enkel woord te zeggen. De essentie: De […]
Het aanhoudende succes van een streamingtitaan: “Bedrijven kunnen leren van Netflix dat zij ook moeten investeren in auditieve communicatie”
Streamingplatform Netflix heeft, na een weifelende start van het post-corona-tijdperk, toch weer wat kijksuccessen beet. Wat, naast de series zelf, zorgt er voor dat het Californische techbedrijf zo populair is? Business AM Radio vroeg het aan Kutlu Tuna, docent Digital Marketing aan de Hogeschool UCLL. De essentie: Bedrijven kunnen heel veel leren van de marketing […]
Italiaanse landbouworganisatie bindt strijd aan met merken die maffia verheerlijken
Verkopers over de hele wereld moeten stoppen met de promotie van artikelen die naar de Italiaanse maffia verwijzen. Dat hebben woordvoerders van Coldiretti, de grootste Italiaanse landbouworganisatie, gezegd. Ze verwijzen daarbij naar producten die overal in de wereld te koop worden aangeboden met merknamen die aan de Italiaanse georganiseerde misdaad doen denken. Aan die praktijken […]
Podcastreclame boomt… 3 factoren zijn bepalend voor groeiende interesse
Amerikaanse adverteerders ontdekken de podcast als kanaal om heel gericht grote publieksgroepen te bereiken. De mediabestedingen bij deze audiovorm stegen vorig jaar met 47 procent tot 2,1 miljard dollar. Dat bedrag verdubbelt nog een keer tot 2024. Dat stelt PwC in een onderzoek dat het voor belangenorganisatie IAB uitvoerde. Het gaat om het jaarlijkse ad […]
Wereldbank voorziet 170 miljard dollar financiële hulp en verlaagt groeiverwachting
De Wereldbank bereidt een financieel hulppakket van 170 miljard dollar (158 miljard euro) voor om de opeenvolgende crises op te vangen. Dat zei David Malpass, voorzitter van de bank. Het groeicijfer voor de wereldeconomie 2022 werd ook verlaagd van 4,1 procent naar 3,2 procent. “In de komende weken verwacht ik met onze raad van bestuur […]
’s Werelds best presterende hedgefonds en Extinction Rebellion-donor boekte 23% winst in 2021
Het activistische TCI-fonds van Chris Hohn heeft een winst van 9,5 miljard dollar geboekt in 2021. Daarmee staat het aan de top van de twintig best presterende hedgefondsen van afgelopen jaar in de ranglijst van LCH Investments. Het TCI-fonds, of The Children’s Investment fund, beheert ongeveer 44 miljard dollar (39 miljard euro) aan activa en […]
Fossiele brandstoffen voeren promotie naast online zoekresultaten duurzaamheid
Fabrikanten van fossiele brandstoffen en hun partners behoren tot de partijen die de grootste investeringen laten optekenen in advertenties die zijn ontworpen om op de normale antwoorden in de zoekmachine van het internetbedrijf Google te lijken. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Britse krant The Guardian en de denktank InfluenceMap, die de […]
Franse autoreclame moet op milieuvriendelijke alternatieven wijzen
Autoreclames zullen in Frankrijk in de toekomst een boodschap moeten bevatten waarin de consument gewezen wordt op de mogelijkheden om minder vervuilende vervoermiddelen te gebruiken. De ingreep is een onderdeel van de strategie van de Franse regering om de uitstoot van koolstofdioxide zoveel mogelijk terug te dringen. De nieuwe maatregel treedt in maart volgend jaar […]
Wat moet je verwachten van een SEO-bureau?
Geschreven met input van Ralf Van Veen Als je ervoor hebt gekozen om aan SEO te doen, zul je je al bewust zijn van hoe het je bedrijf kan helpen ontwikkelen. Maar, wat kun je verwachten van een SEO-bureau? Overwegingen voor wanneer je een SEO-bureau in dienst neemt. Als het gaat om SEO, is er […]
Kinderen vaak drijvende kracht achter ecologisch shoppinggedrag huishoudens
Kinderen zijn binnen de huishoudens vaak de drijvende kracht achter het ecologisch gedrag. Onder hun impuls wordt immers bij het shoppen tot een milieuvriendelijker gedrag overgegaan. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Kantar, gebaseerd op een enquête bij 90.000 respondenten in zesentwintig landen. Aan de andere kant ontdekten de onderzoekers echter ook dat […]