Auteur Steven Van Belleghem brengt boek uit over klantencultuur: “We overschatten de specifieke noden van onze sector”

Auteur en expert op het gebied van klantenbeleving Steven Van Belleghem heeft een nieuw boek uit, De Ruwe Diamant. Het sprong direct in het oog, want Van Belleghem werd in Nederland genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2023. Business AM sprak met hem over de boodschap van het boek.


Beluister hier het volledige interview met Steven Van Belleghem:


  • “Dit is mijn zesde boek, deze keer wilde ik echt een heel praktisch boek schrijven”, vertelt Van Belleghem. “Het boek gaat over hoe je een sterke klantencultuur kan gaan uitbouwen. Het staat vol met voorbeelden van kleine en grote bedrijven, met heel concrete tips. Mijn doel is om iedereen, van ondernemer tot verpleegkundige tot ambtenaar of leraar, te inspireren om een aantal dingen anders te gaan doen. Vaak zijn dit kleine dingen, maar waarbij je een veel grotere impact hebt naar je cliënteel toe.”
  • Kan je met één boek wel zoveel verschillende mensen bereiken? Van Belleghem vindt van wel: “De sector waarin je werkt is misschien anders, maar de mensen waarvoor je werkt, die zijn niet anders. Of iemand nu communicatie ontvangt van een school of van de overheid, of van een bank of van een restaurant, eigenlijk zijn de behoeften die mensen hebben min of meer dezelfde.”
  • “De executie kan soms anders zijn, maar je kan heel veel zaken toepassen die in elke branche en elk type organisatie een positieve impact gaan hebben. We overschatten soms de specifieke noden van onze sector omdat we vooral intern kijken. Als je naar de markt kijkt, vallen de verschillen in verwachtingen best wel mee.”
Meer