Beursklap voor Netflix: streamingdienst merkt te weinig interesse voor goedkoper abonnement ‘Basic with Ads’ en moet adverteerders terugbetalen

Het goedkopere abonnement van Netflix waarbij gebruikers reclame te zien krijgen, kan voorlopig maar op weinig interesse rekenen. De streamingdienst kan daarvoor adverteerders niet het beloofde aantal views geven en moet hen terugbetalen.

Waarom is dit belangrijk?

Netflix kende een moeilijk jaar. De streamingdienst zag zijn aantal abonnees voor het eerst afnemen. Het bedrijf hoopte die trend om te keren met de goedkopere formule 'Basic with Ads', maar die blijkt voorlopig geen succes te zijn.

In het nieuws: De beurskoers van Netflix krijgt door de mislukking van het nieuwe abonnement een klap van bijna 10 procent, nadat de beurswaarde al ruim gehalveerd was sinds begin dit jaar.

Waar het om draait: Netflix lanceerde vorige maand zijn langverwachte abonnementsformule ‘Basic with Ads’, die overigens nog niet beschikbaar is in België:

De ontgoocheling:

  • Enkele grote reclamebureaus laten nu weten – via Digiday – dat de nieuwe formule bij Netflix op weinig interesse kan rekenen. De streamingdienst zou de adverteerders namelijk niet het beloofde aantal views hebben kunnen geven.
  • “De prestaties lagen ver onder de verwachtingen. Daarom hebben sommige adverteerders geld teruggevraagd”, klinkt het daar.
  • Het zou gaan om adverteerders die reclame maakten speciaal voor de kerst- of eindejaarsperiode. Andere klanten zouden gewoon hun spotje voor een langere periode laten lopen, zodat Netflix hen toch het beloofde aantal views kan geven.

Wat zegt Netflix zelf? De streamingdienst wilde niet reageren op die berichten. Het bedrijf zou zich echter geen zorgen maken om de lage cijfers, omdat er nog geen specifieke campagne is geweest om de nieuwe abonnementsformule te promoten.

De beursreactie: Het aandeel Netflix kreeg in een eerste reactie een klap van 9 tot 10 procent, op een dag waarin het algemene beurssentiment al negatief is.

(evb)

Meer