Franse modehuizen ondertekenen charter voor ‘normale’ mannequins

De Franse luxeholdings Kering en LVMH hebben een charter ondertekend waarin ze zich er toe verbinden niet langer een beroep te zullen doen op te magere en te jonge mannequins.Zowel Kering (de holding boven de merken Gucci en Balenciaga) als LVMH (dat o.a. Louis Vuitton, Dior en Givenchy in portefeuille heeft) zullen geen vrouwen met maat 32, noch mannen met maat 42 meer uitnodigen voor castings. Ook wordt geen beroep meer gedaan op meisjes jonger dan 16 om volwassenenmode te gaan promoten.

Hoeveel vrouwen kopen maat 34?

In maart had castingdirecteur James Scully op Instagram de behandeling van mannequins aan de kaak gesteld. Hij liet zich verontwaardigd uit over het feit dat mannequins drie uur lang in een trappenhal van Balenciaga waren samengebracht om te worden gecast. Hij noemde hun behandeling ‘sadistisch’ en ‘wreed’.

Toch lijkt dit alles een druppel op een hete plaat te worden. In 2006 publiceerde de Franse Federatie voor vrouwelijke prêt-à-porter de laatste keer de maten van Franse vrouwen. Exact 0,7% koopt een maat 34.

Anorexia bestrijden

In Frankrijk was eerder dit jaar al een wet geïntroduceerd die tegen anorexia wil strijden. Zo’n 600.000 Fransen hebben te lijden onder eetstoornissen, waarvan 40.000 aan anorexia lijden. Eetstoornissen is de op één na belangrijkste doodsoorzaak bij Franse 15- tot 24-jarigen, na wegongevallen.

Photographie retouchée

Mannequins moeten daarom hun werkgever voortaan een medisch attest bezorgen, dat aangeeft dat ze niet te mager zijn.

Ook zullen foto’s voor commercieel gebruik waarop het lichaam en de vormen van mannequins zijn bewerkt met speciale software zoals Photoshop zullen vanaf 1 oktober in Frankrijk de vermelding ‘bewerkte foto’ (‘photographie retouchée’) moeten dragen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20