Luchtvracht moet punt zetten achter zeven jaar groei

Luchtvracht heeft het voorbije jaar minder goederen vervoerd. Dat blijkt uit een analyse van de International Air Transport Association (IATA). Het rapport maakt duidelijk dat er minder volumes werden vervoerd, terwijl de capaciteit verder is opgelopen. Tegenover het jaar voordien presenteerde de luchtvracht vorig jaar 3,3 procent minder tonkilometers.

Dat was de eerste daling die de luchtvracht in zeven jaar tijd moest melden. De sector laat daarbij ook de slechtste prestatie optekenen sinds tien jaar geleden, toen de financiële crisis in de luchtvracht een daling met 9,7 procent veroorzaakte.

Wereldhandel

‘Er kunnen verschillende redenen worden aangewezen voor de terugval in de luchtvracht,’ zegt de sectororganisatie. ‘Enerzijds voelden de maatschappijen de impact van de zwakke prestaties van de wereldwijde handel, die slechts een groei met 0,9 procent liet optekenen.’

‘Bovendien waren er vooral problemen merkbaar in economieën die in sterkere mate van de maakindustrie afhankelijk zijn. Daarnaast was er eveneens de invloed van het zwakke vertrouwen bij consumenten en bedrijven. Tenslotte moet er ook rekening mee gehouden worden dat de wereldwijde export minder orders kon verwerken.’

‘Er zijn wel enkele signalen dat het vertrouwen en de orders dit jaar een heropleving zullen kennen,’ aldus het rapport. ‘Het is echter nog te vroeg om een inschatting te maken van de impact die de handelsbeperkingen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus zullen hebben.’

‘De luchtvracht heeft echter vooral te lijden gehad onder allerhande handelsconflicten. Hier lijkt wel enig uitzicht op ontspanning, maar de problemen door het coronavirus zullen zeker een druk op de economische groei blijven. De luchtvracht zal dan ook dit jaar nog met een aantal uitdagingen moeten afrekenen.’

Azië

De grootste activiteit werd ook vorig jaar in Asia-Pacific opgetekend. Die regio nam immers 34,6 procent van alle tonkilometers voor zijn rekening. Op de tweede plaats staat Noord-Amerika (24,2 procent), gevolgd door Europa (23,7 procent) en het Midden-Oosten.

Latijns-Amerika en Afrika sluiten de rij met respectievelijke aandelen van 2,8 procent en 1,8 procent. Alle regio’s – op uitzondering van Afrika – moesten een volumedaling melden.

Meer