L’Oréal verwacht cosmetische boom na pandemie: ‘Net zoals in 1920’

De Franse cosmeticareus L’Oréal kwam tot nu toe, mede dankzij Chinese consumenten, onbeschadigd uit de pandemie. Sterker nog: L’Oréal voorziet na de pandemie een boom in cosmetica zoals we enkel een eeuw geleden zagen.

Aan het begin van de jaren ‘20 van de voorbije eeuw kon de wereld opgelucht ademhalen na de laatste wereldwijde pandemie. Van 1918 tot 1920 had de Spaanse Griep lelijk huisgehouden. De influenza-ziekte sloeg eerst toe bij jonge soldaten van de Eerste Wereldoorlog en verspreidde zich over de hele wereld. Er stierven meer mensen door de ziekte dan tijdens de oorlog. Maar liefst 5 procent van de gehele wereldbevolking overleed eraan.

Het euforiegehalte en gevoel van vrijheid na de oorlog en de pandemie was dan ook bijzonder hoog. Terwijl de Verenigde Staten zich ontpopte tot de allereerste supermacht, ontdeden vrouwen in het westen zich van hun korset en lange haren. Mede door toedoen van trendsetters zoals de ‘flapper-girls’. Die periode noemen we in retrospect dan ook de ‘roaring twenties’. Het was een tijdperk waarin mode, en dus ook cosmetica, zwaar boomde.

Terug naar 1920

Volgens L’Oréal mogen we na de coronacrisis opnieuw een ‘roaring twenties’ verwachten in onze eigen eeuw. ‘Het wordt een festijn voor make-up en parfum,’ voorspelde Jean-Paul Agon, de CEO van het Franse bedrijf, op een bijeenkomst voor investeerders op vrijdag. ‘Lipstick opdoen zal het symbool worden van terugkeren naar het leven,’ voegde de enthousiaste Fransman er ook nog aan toe.

Mogelijk houdt de voorspelling wel steek. Merken zoals Maybelline, Kiehl en Garnier konden allemaal mooie eindkwartalen optekenen vorig jaar. Vreemd, want de meeste klanten zaten thuis in lockdown, of niet? De verkoop werd vooral gedragen door Chinese shoppers en e-commerce. Die eersten zaten namelijk enkel de eerste maanden van 2020 in lockdown en sloegen snel weer aan het inkopen van de populaire westerse cosmetica. Deze twee factoren zorgden ervoor dat de modemerken het coronajaar grotendeels goed overleefden. L’Oréal moest zelfs geen enkele winkel sluiten vorig jaar.

Uitvalsbasis Azië

L’Oréal was al langer op de hoogte van het enthousiasme dat hun producten opwekken bij Aziatische klanten. De laatste jaren is het Franse bedrijf dan ook begonnen met zijn bedrijfsinfrastructuur meer naar het oosten op te schuiven. Momenteel is China de tweede grootste markt voor cosmetica, na de VS.

In China groeide de verkoop van L’Oréal-producten vorig jaar maar liefst met 27 procent. Vooral huidproducten zijn er populair. Het Franse bedrijf kende vorig kwartaal een omzet van 7,9 miljard euro. Dat was een toename van 4,8 procent vergeleken met het kwartaal daarvoor en 1,8 procent hoger dan experts hadden ingeschat.

Meer