Iedereen thuis en toch gaan schoonheidsproducten massaal over de toonbank

Hoewel miljoenen consumenten verplicht thuis zitten, lijkt de vraag naar schoonheidsproducten relatief onaangeroerd te blijven. In China steeg de verkoop zelfs tijdens de lockdown.

Vorige donderdag kwam het Franse L’Oréal met de eerste kwartaalcijfers van dit jaar naar buiten. De beursgenoteerde cosmeticagigant merkte daarbij een eigenaardige trend op. Enerzijds daalde de wereldwijde verkoop met 4,8 procent, anderzijds stéég de omzet in China met 6,4 procent, tegenover dezelfde periode vorig jaar. En dat terwijl het Aziatische land midden in een lockdown zat.

Aanbodcrisis

De verwachting bij L’Oréal is dus dat de lockdowns in verschillende Europese landen geen financiële schade zullen aanrichten. Volgens de cosmeticagigant steeg de interesse voor bepaalde gezichts- en haarverzorgingsproducten zelfs sterker wanneer iedereen verplicht thuis zat. En wanneer China zijn lockdown gradueel begon af te bouwen, schoot de vraag voor bepaalde producten zelfs door het dak.

‘Het gaat hier niet om een vraagcrisis, maar wel om een aanbodcrisis’, verklaart CEO Jean-Paul Agon. ‘De consumenten zijn ongelofelijk enthousiast om allerlei soorten schoonheidsproducten te kopen. Maar ze kunnen dat niet, omdat de winkels gesloten zijn.’ Ook het feit dat schoonheidsspecialisten en kappers dicht blijven, speelt in het voordeel van L’Oréal. ‘Waar kapsalons gesloten zijn, noteren wij een verdubbeling in de verkoop van haarkleuringen’, stelt hij.

Betaalbare luxe

In internationaal onderzoek is al aangetoond dat zogenaamde ‘betaalbare luxeproducten’ in tijden van recessie standhouden. Het gaat dan om producten als nagellak, mascara, chocolade, ijs en snoepgoed. Consumenten blijven die producten kopen, omdat ze die zien als een soort van kleine verwennerijen. Dat blijkt toch uit onderzoek van marktonderzoeker Euromonitor.

En er is dan nog het aspect van tijd. ‘Ik denk dat de verkoop van persoonlijke verzorgingsproducten en schoonheidsproducten nog sterker zal worden na de crisis, omdat mensen nu beseffen hoe belangrijk het is om voor jezelf te zorgen’, voorspelt Jean-Paul Agon.

Meer