Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 06 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Iedereen thuis en toch gaan schoonheidsproducten massaal over de toonbank

Logo Business AM
Coronacrisis

20/04/2020 | Pieterjan Neirynck | 2 min leestijd

Isopix

Hoewel miljoenen consumenten verplicht thuis zitten, lijkt de vraag naar schoonheidsproducten relatief onaangeroerd te blijven. In China steeg de verkoop zelfs tijdens de lockdown.

Vorige donderdag kwam het Franse L’Oréal met de eerste kwartaalcijfers van dit jaar naar buiten. De beursgenoteerde cosmeticagigant merkte daarbij een eigenaardige trend op. Enerzijds daalde de wereldwijde verkoop met 4,8 procent, anderzijds stéég de omzet in China met 6,4 procent, tegenover dezelfde periode vorig jaar. En dat terwijl het Aziatische land midden in een lockdown zat.

Aanbodcrisis

De verwachting bij L’Oréal is dus dat de lockdowns in verschillende Europese landen geen financiële schade zullen aanrichten. Volgens de cosmeticagigant steeg de interesse voor bepaalde gezichts- en haarverzorgingsproducten zelfs sterker wanneer iedereen verplicht thuis zat. En wanneer China zijn lockdown gradueel begon af te bouwen, schoot de vraag voor bepaalde producten zelfs door het dak.

‘Het gaat hier niet om een vraagcrisis, maar wel om een aanbodcrisis’, verklaart CEO Jean-Paul Agon. ‘De consumenten zijn ongelofelijk enthousiast om allerlei soorten schoonheidsproducten te kopen. Maar ze kunnen dat niet, omdat de winkels gesloten zijn.’ Ook het feit dat schoonheidsspecialisten en kappers dicht blijven, speelt in het voordeel van L’Oréal. ‘Waar kapsalons gesloten zijn, noteren wij een verdubbeling in de verkoop van haarkleuringen’, stelt hij.

Betaalbare luxe

In internationaal onderzoek is al aangetoond dat zogenaamde ‘betaalbare luxeproducten’ in tijden van recessie standhouden. Het gaat dan om producten als nagellak, mascara, chocolade, ijs en snoepgoed. Consumenten blijven die producten kopen, omdat ze die zien als een soort van kleine verwennerijen. Dat blijkt toch uit onderzoek van marktonderzoeker Euromonitor.

En er is dan nog het aspect van tijd. ‘Ik denk dat de verkoop van persoonlijke verzorgingsproducten en schoonheidsproducten nog sterker zal worden na de crisis, omdat mensen nu beseffen hoe belangrijk het is om voor jezelf te zorgen’, voorspelt Jean-Paul Agon.

Source: CNN


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks