L’Oréal haalt de woorden ‘wit’, ‘bleek’ en ‘verblekend’ uit zijn vocabularium

De Franse cosmeticareus ‘L’Oréal’ verwijdert de woorden ‘wit (white), ‘witmakend’ (whitening) en ‘verblekend’ (light/lightening) uit de omschrijving van al haar huidcrèmes. Dat geeft het bedrijf aan in een in het Engels opgesteld communiqué. Het bedrijf reageert hier mee op het wereldwijde racismedebat. Hoe en wanneer de maatregel ingaat wordt niet meegedeeld.

De beslissing volgt op een gelijkaardige actie van het Indiaas filiaal van de Brits-Nederlandse producent van consumentenproducten Unilever. Die schrapt de term ‘fair’ uit zijn ‘Fair & Lovely’-crème, die een verblekend effect op de huid heeft. ‘Fair’ gaf volgens Unilever de indruk dat niet alle huidskleuren eenzelfde waarde hebben zijn.

Farmareus Johnson & Johnson besliste vorige week al de verkoop van producten die een verblekend effect op de huid hebben te verbieden in Azië en het Midden-Oosten.

De voorbije weken nam de kritiek op cosmeticabedrijven toe. Hen wordt verweten dat het schoonheidsideaal dat ze promoten onvoldoende  inclusief is. Bovenvermelde bedrijven adverteren in Azië en het Midden-Oosten verschillende producenten die de huid lichter maken.

L’Oréal en Beyoncé

In 2008 ontstond al een eerste controverse toen een foto van de Amerikaanse zangers Beyoncé voor een reclamecampagne van de Franse cosmeticareus gephotoshopt  zou zijn om haar huid lichter te maken. L’Oréal heeft dat altijd ontkend. 

Sinds de dood in de VS van George Floyd, een zwarte die door een blanke politieman werd verstikt, hebben meer bedrijven zich in het racismedebat gemengd. Dat is niets nieuws, want de bedrijfswereld laat wel vaker zijn stem horen in zaken van maatschappelijk belang. Opmerkelijk is deze keer de snelheid waarmee dat gebeurt.

Voor bedrijven is het een mes dat een twee kanten snijdt. Aan de ene kant voelen ze zich – onder druk van sociale media – verplicht dit soort maatregelen aan te kondigen en levert het een vorm van gratis public relations op. Maar aan de andere kant zullen ze onder druk van diezelfde sociale media de daad bij het woord moeten voegen. Op die sociale media zijn grote aantallen mensen actief die opvolgen of bedrijven hun beloften inlossen. Iets wat niet altijd makkelijk te bewijzen valt.

Ondertussen roepen verschillende politici en burgers op hun beurt op sociale media op om nu L’Oréal te gaan boycotten.

Meer