Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 30 MEI

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Kan Netflix de oneindige stroom van series en films aanhouden?

Logo Business AM
Lifestyle

25/04/2020 | Pieterjan Neirynck | 5 min leestijd

Netflix-CEO Reed Hastings. - EPA

Nu het duidelijk is dat soapliefhebbers al zeker tot september hun vaste afspraak met ‘Thuis’ of ‘Familie’ moeten missen, ligt de weg voor Netflix open om ons te entertainen. De coronacrisis stuurt evenwel de productie van nieuwe series in de war. De videodienst benadrukt dat een tekort helemaal niet aan de orde is, maar is dat wel zo?

Met een aanwas van 15,8 miljoen abonnees – dubbel zoveel als verwacht – mocht streamingdienst Netflix afgelopen week nog uitpakken met mooie kwartaalcijfers. Maar critici scherpen nu al de messen. ‘Hoe blijven jullie het videovretende publiek tevreden houden als de contentproductie helemaal stilligt’, is de teneur. Want net zoals er geen nieuwe ‘Thuis’-afleveringen komen, liggen bijna alle Netflix-producties dezer dagen stil.

Stranger Things

Het laatste decennium heeft Netflix er een erezaak van gemaakt om zijn 180 miljoen klanten een schier oneindige stroom aan content aan te bieden. Iedere week dropt de Amerikaanse videodienst nieuwe dramaseries, films, komedies en documentaires op het platform. ‘In vergelijking met de industrie werken we ver op voorhand’, suste chef content Ted Sarandos dinsdag nog tijdens een gesprek met analisten. ‘We verwachten niet dat we release-data moeten aanpassen.’

Een indrukwekkend lijstje met nieuwe titels, en dat iedere maand…

Toch heeft Netflix al enig voorbehoud ingebouwd. Tussen de lijnen door waarschuwt CEO Reed Hastings om niet té veel fanfare te maken rond de recordcijfers. ‘Niemand weet hoe lang het duurt vooraleer we de fysieke productie in verschillende landen kunnen heropstarten’, stond er te lezen in de brief aan de aandeelhouders. Zo heeft de coronacrisis alvast serieus roet in het eten gegooid voor de topper ‘Stranger Things’. De science-fictionserie zal pas ten vroegste in 2021 te volgen zijn.

De cast van de topserie Stranger Things. – Isopix

Afhakende abonnees

Zijn er oplossingen voor Netflix? Er zijn alvast twee pistes. Enerzijds kan (en zal) Netflix meer inzetten op animatieseries. Zo ontving de videodienst enkele maanden geleden een Oscar voor de ‘Klaus’, dat het verhaal vertelt van een egoïstische postbode en een eenzame speelgoedmaker. Zo staan er nog eens twaalf reeksen in de wachtrij. Anderzijds kan Netflix ook simpelweg films opkopen. Nu cinema’s gesloten zijn, zullen heel wat filmproducten maar wat graag films verpatsen aan Netflix.

Maar in het onwaarschijnlijke geval dat dit jaar geen enkele set terug kan opstarten, zal het angstzweet bij Netflix wel heel hevig uitbarsten. Als u weet dat er per kwartaal in de Verenigde Staten alleen al 180 nieuwe titels gelanceerd worden, dan begrijpt u dat films en animatieseries niet alles goedmaken. Bovendien zouden de veeleisende en kostenbewuste consumenten dan eens durven afhaken.

Concurrentie troef

The Walt Disney Company

Ook op dat punt heeft Netflix overigens een repliek klaar. Een gebrek aan nieuwe content zal hen minder parten spelen dan de concurrentie, gezien de indrukwekkende bibliotheek waarover Netflix momenteel beschikt, klinkt het. Toch mogen Reed Hastings en co de concurrentie niet overschatten, want ook Disney+ kan teren op zes merken: Disney zelf, animatie-afdeling Pixar, de superhelden van Marvel, Star Wars, natuur- en wetenschapskanaal National Geographic en cartoonserie The Simpsons.

Al schuilt de gevaarlijkste vijand misschien wel in gratis video. Daar is Hastings zich terdege van bewust. Uit een rapport van vorig jaar bleek dat YouTube goed was voor 37 procent van de wereldwijde dataconsumptie. Facebook en Instagram volgen met respectievelijk 8,4 en 5,7 procent. En Netflix? ‘Amper’ 2,4 procent. Dat onderzoek hield overigens geen rekening met TikTok. De Chinese video-app was sowieso al populair, maar kreeg er dankzij de wereldwijde lockdowns nog een serieus zetje bij.

Lees ook:

Source: Bloomberg


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO