Japanse maritieme groep schort vervoer gebruikte elektrische wagens op

De schepen van de Japanse maritieme groep Mitsui OSK Lines (MOL) zullen niet langer gebruikte elektrische wagens transporteren. Dat hebben woordvoerders van het bedrijf bekend gemaakt. Eerder dit jaar verloor de Japanse rederij zijn schip Felicity Ace nadat aan boord brand was uitgebroken tijdens de overtocht van de Atlantische Oceaan.

Het schip vervoerde een aantal luxewagens van de VW Group, maar ook gebruikte elektrische auto’s. Die zouden mogelijk de bluswerken kunnen hebben verhinderd.

Verlies

“Het recente ongeval met de Felicity Ace, die nu op 3.000 meter diepte op de bodem van de Atlantische Oceaan ligt, blijkt voor de scheepvaart al belangrijke gevolgen te hebben”, stippen experts aan. “Inmiddels beginnen een aantal partijen het vervoer van elektrische voertuigen uit bezorgdheid over de brandrisico’s van de batterijen aan banden te leggen of te verbieden.”

Het ongeval met de Felicity Ace zou Mitsui OSK Lines een verlies van 500 miljoen dollar hebben gekost. De oorzaak van de brand blijft onduidelijk, maar volgens experts zouden de batterijen van de elektrische auto’s aan boord van het schip mogelijkheid de de brand hebben aangewakkerd.

De Japanse maritieme groep heeft nu beslist het vervoer van gebruikte elektrische auto’s voorlopig te verbieden. De maatregel heeft volgens de groep echter geen verband met de brand aan boord van de Felicity Ace.

Wel wordt erop gewezen dat het bedrijf de jongste tijd steeds meer gebruikte elektrische voertuigen dient te transporteren. De maatregel geldt uitsluitend voor volledig elektrische wagens. Hybride exemplaren zullen nog wel aan boord worden toegelaten. 

Mitsui OSK Lines voert daarbij aan wagens met verbrandingsmotoren op problemen zoals lekkages van brandstof of olie te controleren voordat de voertuigen aan boord van de schepen gaan. Die problemen kunnen immers brandgevaar opleveren. Bij gebruikte elektrische voertuigen zou de controle van mogelijke problemen echter veel minder gemakkelijk zijn. 

Andere rederijen zouden volgens de waarnemers hun beleid rond gebruikte elektrische wagens voorlopig ongewijzigd laten. Woordvoerders van Armacup Maritime Services wijzen er daarbij wel op het vervoer van elektrische wagens met schade door ongevallen te weigeren, maar stellen de ontwikkelingen rond gebruikte elektrische wagens verder te zullen opvolgen en mogelijk in de toekomst het beleid te zullen aanpassen.

Technieken brandbestrijding

Sommige analisten wijzen erop dat elektrische wagens nochtans veel minder snel in brand vliegen dan auto’s met verbrandingsmotoren en hybrides. “Het beleid van Mitsui OSK Lines lijkt op het eerste zicht dan ook ongebruikelijk”, merken ze op.

“Bij een brand aan boord is het echter veel moeilijker om elektrische wagens te blussen. Batterijen branden heviger, vallen moeilijker te blussen en kunnen bovendien spontaan later weer opnieuw ontbranden. De uitzondering voor hybrides zou eveneens logisch kunnen zijn, aangezien de batterijen in die wagens een kleiner formaat hebben.”

Anderen wijzen er dan weer op dat nieuwe elektrische wagens evenveel brandgevaar opleveren als gebruikte exemplaren. “Het kan zijn dat Mitsui OSK Lines de relaties met de grote autofabrikanten niet in gevaar wil brengen”, merken die partijen op.

“Met een verbod op gebruikte elektrische wagens, zou de Japanse groep op die manier het risico op een brand alvast kunnen verminderen, zonder opdrachten van de grote autofabrikanten te moeten weigeren.”

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft eveneens vastgesteld dat de normen voor brandbestrijding moeten worden gewijzigd om de impact van elektrische auto’s op het risicobeheer op te vangen. “Wanneer honderden of duizenden wagens in binnenruimtes dicht bij elkaar geparkeerd staan, zijn een aantal traditionele technieken voor brandbestrijding immers niet meer inzetbaar”, luidt het.

(am)

Meer
Auto