Internationale luchtvaart vorig jaar met bijna twee derde gegroeid

Het wereldwijde luchtvaartverkeer heeft zich vorig jaar hersteld tot 68,5 procent van de trafiekniveau’s die voor de uitbraak van de coronapandemie konden worden geregistreerd. Dat zegt een studie van de International Air Traffic Association (IATA). Tegenover twee jaar geleden liepen de trafieken met 64,4 procent op.

Waarom is dit belangrijk?

Luchtvaartmaatschappijen zagen vorig jaar de eerste tekenen van een heropleving van de internationale verplaatsingen, nadat ze gedurende de twee jaar voordien door de uitbraak van de coronapandemie tientallen miljarden dollars hadden verloren. Vooral tijdens de zomermaanden vorig jaar liet het luchtvaartverkeer weer gezonde ontwikkelingen noteren. Met de recente heropening van China hoopt de IATA dat het herstel zich verder doorzet.

China bepalend: Bij de Europese luchtvaartmaatschappijen liepen de trafieken volgens de studie van de IATA vorig jaar met 132,2 procent op tegenover het jaar voordien. Bij hun Noord-Amerikaanse collega’s was er sprake van een groei met 130,2 procent.

  • “Dit momentum zal naar verwachting in het nieuwe jaar kunnen worden aangehouden, ondanks de overdreven terughoudende reacties van een aantal regeringen op de heropening van China”, betoogde Willie Walsh, directeur-generaal van de internationale luchtvaartorganisatie.
  • China heeft te kennen gegeven opnieuw te zullen aanknopen met overzeese groepsreizen voor Chinese burgers die door reisbureaus en online reisorganisaties worden opgezet.
    • Analisten en een aantal leidende figuren uit de wereldwijde luchtvaartindustrie waarschuwen al langer dat een heropleving van de sector tot de niveaus die voor de uitbraak van de coronapandemie werden genoteerd, zal worden bepaald door de snelheid waarmee de Chinese markt weer definitief op gang komt.
  • “Het is essentieel dat de regeringen beseffen dat reisbeperkingen en de sluiting van de grenzen er beperkt in slagen om de verspreiding van besmettingen in deze globaal geconnecteerde wereld af te remmen”, beklemtoonde Walsh.
    • Hij wees daarbij naar de beslissing van een aantal landen om een verplichte test op het virus COVID-19 in te voeren voor reizigers die vanuit China op hun luchthavens arriveren. Die maatregelen hebben in de luchtvaartsector al tot luide protesten aanleiding gegeven.

Trafieken Azië-Europa: Volgens de huidige dienstregelingen zouden er dit jaar nog steeds aanzienlijk minder vluchten tussen Azië en Europa dan vier jaar geleden – vóór de uitbraak van de pandemie – kunnen worden opgetekend, maar er worden wel steeds meer routes aangekondigd.

  • Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben gezegd in de loop van de volgende maanden enkele routes naar China te zullen heropenen, maar voorzien daarbij meestal wel minder vluchten dan voor de uitbraak van de pandemie.
  • De toename van de trafieken op andere markten zal volgens de analisten mogelijk sterker moeten toenemen om de achterstand in China te compenseren indien de sector snel opnieuw het niveau van vier jaar geleden wil bereiken.
  • “Ik denk dat China zich waarschijnlijk pas volgend jaar of het jaar daarop zal herstellen tot de niveaus die konden worden gemeld voordat het virus Covid-19 zich over de wereld begon te verspreiden”, opperde James Halstead, analist bij het adviesbureau Aviation Strategy.
    • “Voor vluchten op korte afstanden zal er waarschijnlijk een beter herstel kunnen worden opgemerkt, maar dat zal voorlopig nog op een voorzichtig niveau blijven zijn en in belangrijke mate worden bepaald door de grenscontroles binnen Azië”.

(fjc)

Meer