India vermindert olieafhankelijkheid van Saudi’s en legt mogelijk kiem voor ‘nieuwe geopolitieke realiteit’

Vorige maand verzocht de Indiase regering haar olieraffinaderijen om de diversifiëring op te drijven. Het doel is duidelijk: minder afhankelijk zijn van het Midden-Oosten. New Delhi is al een poos bezig haar handelsbanden met Riyadh door te knippen. Een voorbode voor de hertekening van de globale energiekaart, aldus Reuters.

De Indiase vraag naar olie is de voorbije zeven jaar met 25 procent gestegen. Dat is meer dan om het even welke andere grote afnemer. Het land is Japan voorbijgestreefd als ’s werelds op twee na grootste olie-importeur en -consument.

Het oliewapen

Toen de Organisatie van Olie-exporterende Landen en Grote Producenten (Opec+) de productiebeperkingen tot in april verlengde, speelde India ‘het oliewapen’ uit als troefkaart. Indiaas minister van Olie Dharmendra Pradhan riep snel op tot diversificatie.

Het was Pradhan die in 2015 ‘het oliewapen’ naar voor schoof. Duidelijker kon niet: India ziet zijn olieaankopen als een strijdmiddel.

Betere deals

Indiase raffinaderijen zijn van plan de invoer uit het Koninkrijk in mei met ongeveer een kwart te verminderen. Daardoor zou de gemiddelde maandelijkse invoer van 14,7 miljoen vaten tot 10,8 miljoen eenheden terugvallen.

Secretaris Tarun Kapoor, de hoogste bureaucraat binnen het Indiase ministerie van Olie, liet optekenen dat India staatsraffinaderijen vraagt om gezamenlijk te onderhandelen met olieproducenten om betere deals te krijgen. Hij weigerde echter commentaar te geven op plannen om de Saudische import te verminderen.

‘India is een grote markt, dus verkopers moeten ook rekening houden met de vraag van ons land om de langetermijnrelatie intact te houden’, aldus Kapoor.

Ook de Saudische staatsoliemaatschappij Saudi Aramco en het Saudische ministerie van Energie weigerden commentaar te geven.

Midden-Oosten

Het Zuid-Aziatische land had zijn afhankelijkheid van het Midden-Oosten as a whole al teruggedrongen van meer dan 64 procent van de invoer in 2016, tot minder dan 60 procent in 2019.

Die trend sloeg echter om in 2020. Toen joeg de pandemie de vraag naar brandstof de hoogte in. De crisis dwong Indiase raffinaderijen om olie uit het Midden-Oosten aan te kopen op basis van termijncontracten en andere markten te mijden.

Nieuwe leveranciers

Na Pradhan’s oproep zijn raffinaderijen dus op zoek naar nieuwe leveranciers.

Dure upgrades van raffinaderijen die de verwerking van goedkopere, zwaardere oliesoorten mogelijk maken, hebben importeurs ertoe aangezet uit te kijken naar verre bronnen. HPCL-Mittal Energy Ltd kocht deze maand een eerste lading aan uit Guyana en Mangalore Refinery and Petrochemicals Ltd importeerde onlangs voor het eerst Braziliaanse Tupi-ruwe.

In de afgelopen jaren hebben Indiase raffinaderijen gezamenlijk olieovereenkomsten gesloten met het door sancties getroffen Iran. De islamitische staat, gezworen vijand van de Saudi’s nota bene, bood gratis verscheping en prijskortingen aan.

Sinds het begin van de breuk met Saudi-Arabië heeft Pradhan een ontmoeting gehad met de president van Abu Dhabi National Oil Co (ADNOC), Sultan Ahmed Al Jaber. Ook was er een treffen met Amerikaans energieminister Jennifer Granholm om het partnerschap te versterken.

Afrikaanse landen, Rusland en Iran

Pradhan zei onlangs ook dat Afrikaanse landen een centrale rol kunnen spelen in India’s oliediversificatie.

Het land overweegt een langetermijnovereenkomst te sluiten met Guyana voor de levering van olie. En het onderzoekt de mogelijkheden om de invoer uit Rusland te verhogen.

Een andere Indiase regeringsbron zei dat de regering verwacht dat de Iraanse sancties binnen drie tot vier maanden zullen worden opgeheven. Daardoor zou India mogelijk een goedkoper alternatief voor Saudische olie krijgen.

Ook Venezuela, Kazachstan en Koeweit zijn potentiële handelspartners.

Hoewel Indiase importeurs aantrekkelijk geprijsde olie zullen importeren uit veel meer verschillende landen, verwachten de meeste analisten dat het Midden-Oosten India’s voornaamste olieleverancier zal blijven. Vooral vanwege de lagere transportkosten.

Toch lijkt het dat de Saudi’s de daling in uitvoer zullen voelen. Als ze het niet merken aan hun tanende invloed op de wereldpolitiek, dan wel aan hun inkomsten. (mah)

Meer