Franse retailers worden verplicht om consument te waarschuwen voor krimpflatie

De consument moet gewaarschuwd worden als een product minder bevat maar de prijs hetzelfde blijft. Dat besliste de Franse regering. Men moet beter beschermd worden tegen krimpflatie of ‘shrinkflation‘, klinkt het.

Waarom is dit belangrijk?

Krimpflatie wordt door producenten toegepast als maatregel tegen de stijgende grondstofprijzen. Onder andere Mars maakte zijn bekende chocoladerepen al kleiner terwijl de prijs hetzelfde bleef, door de toenemende kost van cacao.

In het nieuws: De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire wil afrekenen met krimpflatie.

  • Volgens Le Maire is krimpflatie “oplichterij”. “Consumenten moeten de echte prijsevolutie kunnen begrijpen wanneer producten van grootte veranderen”, stelt hij. Nu gebeurt dat niet transparant genoeg, vindt de minister.
  • Middelgrote en grote supermarkten worden daarom vanaf 1 juli verplicht om extra informatie aan te brengen naast producten die enige verandering hebben ondergaan. Zo zullen prijzen per stuk of gewicht en veranderingen in kwantiteit goed leesbaar geafficheerd worden. Dat moet minimaal twee maanden lang.
  • De regels gelden voor een verscheidenheid aan producten zoals voeding of huidhoud-items. De regering maakt een uitzondering voor onverpakte goederen en producten in bulk.
  • Tegelijk is er ook een controleluik: consumenten die veranderingen opmerken die niet zijn aangegeven, kunnen dat melden via een app van de overheid. Een kliklijn, dus.

Een typisch Franse beslissing

De reactie: Tevredenheid bij consumentenorganisatie Foodwatch France.

  • Campaign Director Camille Dorioz reageert enthousiast: “Dit is geweldig nieuws, omdat krimpflatie onbetrouwbaar en misleidend is, omdat het achter de rug van de klant om gebeurt. Het is de hoogste tijd om actie te ondernemen, aangezien we minder geld hebben en de prijzen stijgen”.
  • “Het is misschien heel Frans dat de overheid ingrijpt om de consument te helpen en niet de markten hierover te laten beslissen”, bemerkt hij.
  • Nog volgens Dorioz versterkt de nieuwe Franse wet enkel een al bestaande Europese wet over het verbod op misleidende productinformatie.
  • Nieuw is het Franse fenomeen niet: eerder al kwam Carrefour in dat land met opvallende labels om krimpflatie aan te kaarten. Nu wordt het dus verplicht.
Meer