Geely lanceert elektrische pickup voor groeiende populatie Chinese kampeerders

De Chinese autofabrikant Zhejiang Geely Holding brengt onder de naam RD6 een nieuwe elektrische pickup op de markt. De constructeur speelt met de nieuwe wagen in op een groeiende vraag bij Chinese stedelingen, die onder invloed van de strijd tegen het virus COVID-19 een grotere interesse in buitenactiviteiten, zoals kamperen, zijn beginnen te vertonen.

De verkoopprijs van de elektrische pickup werd niet bekendgemaakt, maar wel gaf Geely aan dat de batterij van de wagen een bereik van meer dan 600 kilometer mogelijk moet maken. De auto zal door Radar, een nieuw dochterbedrijf van de groep Zhejiang Geely, worden gebouwd.

Landbouwers

Pickups worden in China als een nichemarkt beschouwd. De sector mikte tot nu toe vooral op landbouwers en in vele Chinese steden is het gebruik van deze voertuigen nog altijd verboden, al kan op dat vlak de voorbije jaren van enige versoepeling worden gesproken.

Pickups hadden het voorbije jaar in de totale Chinese autoverkoop een aandeel van 2 procent. Wanneer naar de marktgroei wordt gekeken, slaagden de pickups erin een aantal andere segmenten, zoals sedans of SUV-modellen, achter zich te laten.

Bij de Chinese stedelingen is er een stijgende belangstelling voor pickups merkbaar. In de strijd tegen de verspreiding van het virus COVID-19 worden de mogelijkheden voor traditionele reizen of andere activiteiten in grote groepen beperkt. Buitenactiviteiten in eigen land vormen daarvoor echter een mogelijk alternatief.

“Volgens een aantal ramingen zou de verkoop van pickups tegen het einde van dit decennium in China mogelijk een niveau van drie miljoen exemplaren per jaar kunnen bereiken”, beklemtoonde Ling Shiquan, topman van Radar.

“Chinezen tonen een toenemende interesse in buitenactiviteiten, terwijl de autoriteiten tevens de beperkingen voor pickups in de steden versoepelen. Deze elementen zorgen ervoor dat de pickup bij de Chinese consument een grotere populariteit begint te genieten.”

Verenigde Staten

Ling Shiquan gaf nog mee dat Geely ernaar streeft om de RD6 in het vierde kwartaal op de Chinese markt te lanceren. Ook zou een uitbreiding naar de bredere markt van Zuidoost-Azië worden overwogen. “Geely kan de wagen mogelijk eveneens naar de Verenigde Staten brengen – de grootste pickupmarkt van de wereld – om de concurrentie met partijen zoals Ford, Tesla of Rivian op te nemen”, voerde hij aan.

De Chinese pickupmarkt wordt momenteel gedomineerd door Great Wall Motor uit Hebei. Daarnaast zijn ook buitenlandse partijen zoals Ford en General Motors op deze markt actief. De RD6 zal worden geproduceerd in de fabriek van Radar in de provincie Shandong. Twee jaar geleden bracht Geely al een pickup met een verbrandingsmotor, tegen een prijs van ongeveer 18.000 euro, op de markt.

Volgens berekeningen van consulent iMedia Research leverde de Chinese campingmarkt het voorbije jaar ongeveer 74,75 miljard yuan (11,15 miljard euro) inkomsten op. Dat betekende een stijging met 62,5 procent tegenover het jaar voordien.

De onderzoekers merken op dat kamperen zich de volgende jaren als een nieuwe sector van de toeristische industrie tot een belangrijke groeipijler van de binnenlandse consumptie zou kunnen ontplooien. Tegen het midden van dit decennium zou de sector mogelijk een jaarlijkse omzet van 248,32 miljard yuan kunnen genereren.

(as)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20