Fietsenbouwers kunnen deel van banenverlies in Europese autosector opvangen

Onder invloed van de toegenomen concurrentie en het einde van het tijdperk van de verbrandingsmotor, zal de tewerkstelling in de autosector de volgende jaren sterk inkrimpen. Een aantal van de getroffen werknemers zullen in de groeiende fietsindustrie aan de slag kunnen gaan. Dat heeft Philip Amaral, beleidsdirecteur van de European Cyclists’ Federation, gezegd.

Waarom is dit belangrijk?

De Europese autosector gaat een onzekere toekomst tegemoet, waarbij de fabrieken tientallen jaren kennis over verbrandingsmotoren overboord gooien om zich op uitstootvrije voertuigen te concentreren. Op die manier dreigt de overstap naar een duurzame mobiliteit in Europa vele banen te kosten.

Groot banenverlies verwacht: In de Europese Unie zijn ongeveer 3,4 miljoen mensen direct en indirect in de auto-industrie werkzaam.

  • Verbrandingsmotoren vereisen honderden onderdelen, waarbij een brede toeleveringsketen van bedrijven betrokken is. Dit zorgt voor een grote tewerkstelling
  • Maar volgens de European Association of Automotive Suppliers (Clepa) zouden bij een volledige overschakeling op elektrische voertuigen tegen eind volgend decennium meer dan 500.000 werknemers in Europa moeten afvloeien.
    • In de fabricage van de verbrandingsmotoren zou zelfs 84 procent van de totale tewerkstelling verdwijnen.
  • Hoewel de productie van elektrische voertuigen nieuwe banen zal opleveren, wordt verwacht dat er eind volgend decennium in de autosector netto 275.000 arbeidsplaatsen zullen zijn verdwenen.

Fietsenindustrie kan oplossing bieden: Een gedeelte van het verlies aan tewerkstelling in de autosector zou echter door de fietsenindustrie kunnen worden gerecupereerd.

  • In de Europese Unie werden vorig jaar 16,1 miljoen fietsen en e-bikes geproduceerd. Dat is het hoogste niveau sinds het begin van deze eeuw.
    • In de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk werden dat jaar ongeveer 22 miljoen fietsen, met een totale waarde van ongeveer 19,7 miljard euro, verkocht.
  • “De Europese fietsindustrie zal honderdduizenden nieuwe werknemers – onder meer lassers en elektriciens – nodig hebben om zijn verdere groei te kunnen ondersteunen”, beklemtoont Philip Amaral. Volgens hem zullen de vaardigheden van de voormalige werknemers uit de autosector noodzakelijk zijn om de Europese fietsenproductie op te voeren. “Veel van deze functies eisen dezelfde vaardigheden als in de autoproductie.”
  • Momenteel zouden in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk meer dan duizend fabrikanten van fietsen en fietsonderdelen actief zijn. Zij zouden direct en indirect aan 170.000 mensen werk bieden.
    • “De toegenomen interesse in elektrische fietsen heeft daarbij geleid tot een vraag naar meer hoogopgeleide werknemers”, stipt ook Manuel Marsilio, algemeen directeur van de Confederation of the European Bicycle Industry, aan.
    • “De elektrische aandrijving brengt de fietsindustrie op het gebied van knowhow en complexiteit in feite dichter bij de autobouw.”
    • “De opkomst van hightech robotica en batterijproductie staat in schril contrast met de traditionele fietsenproductie”, bevestigt Kevin Mayne, chief executive van Cycling Industries Europe.
      • “Tien jaar had de fietsindustrie geen mensen nodig die met hoogwaardige robotica en aanverwante instrumenten konden werken. In toenemende mate is er echter sprake van dezelfde vaardigheden als in de autosector.”

“Steun voor omscholing nodig”

Op zoek naar Europese steun: De fietsindustrie rekent wel op steun van de Europese Unie om de omscholing van werknemers te stimuleren.

  • “De plannen van de Europese Unie om tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal te zijn, zullen een aantal vervuilende industrieën dwingen drastische veranderingen door te voeren”, luidt het.
    • “Dit mag echter niet een grotere werkloosheid in de hand werken of de levensomstandigheden van Europese burgers verslechteren.”
    • De Europese Unie heeft programma’s opgezet om werknemers die door de duurzame revolutie worden getroffen, te ondersteunen.
      • Op die manier worden onder meer mijnwerkers omgeschoold om in de sector van de hernieuwbare energie een nieuwe tewerkstelling te vinden.
      • Een dergelijk concept kan volgens Marsilio ook voor de automobielindustrie worden uitgewerkt en zouden de fietsenfabrikanten gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot de knowhow die ze in de toekomst nodig zullen hebben.
  • Kevin Mayne zegt wel te vrezen dat de fietsindustrie de lonen van de autosector zal kunnen evenaren.
    • “Het is echter ook weinig waarschijnlijk dat elders aantrekkelijker voorwaarden zullen kunnen worden gevonden”, beklemtoont hij.
    • “Banen in de machinebouw boden in vele regio’s de hoogste lonen die op de arbeidsmarkt werden aangeboden. Wellicht geen enkele industrie zal dat niveau kunnen handhaven.”

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20